کد خبر 1546971
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۷

به گزارش مشرق، سعیدغفاری در کانال تلگرامی شامات درباره غزه نوشت:

ظاهرا محاصره بخش شمالی غزه کامل شده و رژیم به دنبال فاز دوم عملیات وحشیانه اش در باریکه غزه است.

باریکه ای که با قدمت تاریخی اش ، لبریز روایتها ف غصه ها و داستانهای گفته و ناگفته است ...

در ادامه چند نوشته پراکنده از این لاریکه ی پرتراکم و پر حادثه را جمع اوری کرده ام ..

پیش از سال ۱۹۴۰، غزه بیشتر از ۹۰ شهر و روستا داشت و ۳۸ بار بزرگ‌تر از نوار باریک کنونی بود، نظامیان صیهونیست بیشتر این شهرها را ویران کردند. تا زمان استقرار اسرائیل، غزه که تا آن زمان نیز خسارات بسیار دیده بود، نزدیک به ۲۵ درصد از جمعیت پناهندگان فلسطینی را که از خانه‌های خود اخراج شده بودند در خود جای داد و جمعیت آن از ۸۰ هزار نفر به ۲۸۰ هزار تن رسید. این عدد حالا به حدود ۲ میلیون نفر رسیده است، امری که غزه را به پرتراکم‌ترین منطقهٔ جهان بدل کرده است.

از زمان پایان «جنگ ۱۹۴۸» تا سال ۱۹۶۷، غزه توسطِ مصرِ جمال عبدالناصر اداره می‌شد. در این دوران بود که نوار غزه به تعبیر محقق فرانسوی، ژان پیر فیلیو، به «بستری آماده برای ملی‌گرایی فلسطینی» و مکانی برای مقاومت بر علیه استعمار اسرائیلی بدل شد. اسرائیل به شکل روزافزونی غزه را تهدیدی علیه خود می‌دانست، نخستین تلاشش برای فتح غزه را در سال ۱۹۵۶ و در جریان «جنگ سینا» را به کار بست، تلاشی ناموفق، چرا که اسرائیل ناچار شد تحت فشار شدید آمریکا، نیروهایش را تنها بعد از گذشت ۴ ماه عقب بکشد.

ده سال بعد، در جریان «جنگ ۱۹۶۷»، اسرائیل غزه را با موفقیت برای مدتی اشغال کرد. شش سال بعد، شیخ احمد یاسین، حماس را به‌منزلۀ‌ شاخه‌ای از اخوان‌المسلمین در غزه تأسیس کرد. بااین‌حال حماس تا ۱۶ سال بعد، یعنی سال ۱۹۸۹، دست به هیچ عملیات نظامی‌ای نزد. سال ۱۹۹۱، سالی تعیین‌کننده برای اهالی غزه بود. در این سال با پایان‌یافتن جنگ خلیج فارس، کویت مهاجران فلسطینی را به دلیل حمایت یاسر عرفات از عراق، اخراج کرد و کل صادرات غزه به کشورهای عربی متوقف شد. اوضاع اقتصادی بسیار وخیم شد و انبوهی از خانواده‌ها مجبور به دریافت کمک‌های غذایی شدند.

در سال ۱۹۹۱، اولین انتفاضۀ فلسطینیان نیز در عزه آغاز شد. از آن زمان اسرائیل سیاست محاصرۀ غزه را در پیش گرفت و حلقۀ این محاصره را روز به روز تنگ‌تر کرد. تا کریسمس سال ۱۹۹۴، اسرائیل غزه را مهر و موم کرده بود، با این هدف که آن را رها کند و اجازه دهد دولت فلسطینی بسیار کوچکی در آنجا تشکیل شود. علی‌رغم این ادعاها هیچ‌گاه اسرائیل غزه را رها نکرد. در دو دهۀ اول قرن بیست‌ویکم اسرائیل، به بهانه‌های مختلف، حداقل هفت حملۀ نظامی بزرگ را علیه غزه ترتیب داده است که طی آن‌ها هزاران فسطینی کشته شده‌اند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
    0 0
    اینطورنشون دادنه وگرنه بسیازی ازشاغلین عرب اسراییلی فعالیت دارند مثل سپرکردن بچه ها برای نشان دادن کشتاربچه برای راکت زدن
  • ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
    0 3
    غزه میدان گلادیاتور های سیاست بازان جهان شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس