.

بیش از ۹۲ میلیارد دلار کالا وارد سرزمین‌های اشغالی می‌شود که تأمین‌کننده عمده آنها کشورهای آسیایی و اسلامی هستند.

به گزارش مشرق، با توجه به واردات‌محور بودن اقتصاد رژیم صهیونیستی، مسدود کردن مفرهای تجاری این رژیم می‌تواند در یک بازه زمانی کوتاه باعث فروپاشی آن از درون شود. به گزارش «وطن امروز»، مقام معظم رهبری برای دومین بار در ۴۰ روز گذشته بر تحریم اقتصادی رژیم صهیونیستی توسط کشورهای مسلمان و آزاد تاکید کردند.

بررسی‌ها نشان از آن دارد که بخش قابل توجهی از انرژی و کالاهای ضروری مورد استفاده در سرزمین‌های اشغالی توسط کشورهای مسلمان یا آسیایی تامین می‌شود.

کل واردات رژیم صهیونیستی با توجه به جمعیت حدود ۶ میلیون نفری اشغالگران در سرزمین‌های اشغالی حدود ۹۲ میلیارد دلار است که واردات بسیار زیادی محسوب می‌شود و نشانگر وابستگی شدید این رژیم به واردات در ابعاد مختلف است.

بزرگی این مقدار از واردات زمانی مشخص می‌شود که بدانیم کل واردات ایران در سال ۱۴۰۰ یعنی مقارن با سال ۲۰۲۱ با وجود جمعیت ۸۵ میلیون نفری حدود ۵۳ میلیارد دلار بوده است.

واردات ۹۲ میلیارد دلاری رژیم صهیونیستی

اگر کل صادرات به رژیم صهیونیستی را در نظر بگیریم، چین و آمریکا بیشترین صادرات به سرزمین‌های اشغالی را به خود اختصاص داده‌اند.

از کل سبد وارداتی رژیم صهیونیستی، آمریکا و چین ۳۰ درصد تامین این سبد را عهده‌دار شده‌اند. از حیث تقسیمات قاره‌ای هم اروپا و آسیا سهم تقریبا یکسانی در تامین اقتصادی رژیم صهیونیستی دارند.

۱۲.۶ میلیارد دلار برای مواد شیمیایی

مواد شیمیایی را قلب صنعت می‌نامند و بهره‌گیری از آن برای توسعه صنعتی گریزناپذیر است و تقریبا در همه صنایع هر کشوری کاربردهای بسیار جدی و حیاتی دارد.

تامین این مواد راهبردی برای رژیم اشغالگر قدرس توسط اروپا با سهم بیش از ۵۰ درصد و سپس چین، آمریکا و ترکیه انجام می‌شود.

۹ میلیارد دلار واردت وسایل نقلیه از اروپا، چین و کره‌جنوبی و...

تأمین خودرو و به طور کلی وسایل نقلیه شرط لازم توسعه اقتصادی است، چرا که باعث افزایش رفاه و ارتقای سهولت حمل‌ونقل برای بنگاه و خانوار در هر کشوری می‌شود.

تامین این کالاهای راهبردی برای اقتصاد رژیم صهیونیستی و رونق اقتصاد اشغالگران را عمدتا اروپا و سپس چین، کره جنوبی، آمریکا، ژاپن و ترکیه برعهده دارند.

در بین کشورهای جهان آمریکا، چین، هند، برزیل، ترکیه، آذربایجان و کشورهای اروپایی نقش بسیار راهبردی در تامین کالاهای اساسی مورد نیاز اقتصادِ رژیم صهیونیستی دارند.

در این میان نقش ترکیه و آذربایجان به عنوان همسایه‌های شمالی ایران حائز اهمیت است. به نظر می‌رسد ترکیه علاوه بر تامین مستقیم، نقش ویژه‌ای در مسیر رسیدن انرژی و سوخت و نفت به رژیم صهیونیستی ایفا می‌کند، بنابراین مهار ترکیه در این حوزه و پرهزینه کردن صادرات و مسیر آن در راه رسیدن به سرزمین‌های اشغالی می‌تواند اقتصاد رژیم اشغالگر صهیونیستی را تا حد زیادی از کار بیندازد.

همچنین آذربایجان و برزیل نقش بسیار جدی در تامین نفت برای رژیم صهیونیستی دارند و وابستگی رژیم صهیونیستی به نفت آذربایجان و برزیل می‌تواند پاشنه آشیل این رژیم اشغالگر تلقی شود.

توان دیپلماسی اقتصادی کشور برای فلج کردن اقتصاد کودک‌کش‌های غاصب را باید بر کشورهایی چون ترکیه، آذربایجان، و کشورهای مهم عضو بریکس یعنی چین، هند، روسیه و برزیل متمرکز کرد.

۱۱ میلیارد دلار واردات قطعات الکترونیکی

کاربرد گسترده قطعات الکترونیکی امروز تقریبا در همه صنایع از جمله صنایع نظامی، امنیتی و دفاعی قابل چشم‌پوشی نیست و نقش بسیار مهمی در رونق صنایع برای هر کشور و تامین محصولات نهایی پرکاربرد و حیاتی برای خانوار و بنگاه دارند.

در تامین این کالای اساسی و مهم چین و سپس اروپا و آمریکا و هنگ‌کنگ بیشترین نقش را برای ادامه حیات رژیم صهیونیستی دارند.

انرژی و کالاهای ضروری مورد استفاده رژیم صهیونیستی از کدام کشورها تامین می شود؟/ ۴۰ درصد واردات اسرائیل در تیررس انصارالله یمن است

کشتی صهیونیستی «گالکسی لیدر» که توسط ارتش یمن توقیف شد

۴۰ درصد واردات اسرائیل در تیررس انصارالله یمن است

طاهر رحیمی، کارشناس امور اقتصاد با اشاره به تضعیف رژیم صهیونیستی از طریق فشارهای اقتصادی گفت: یکی از راهبردهایی که به تازگی توسط رهبر انقلاب بیان شده توقف صادرات نفت و ارزاق به رژیم اشغالگر توسط کشورهای مختلف بویژه کشورهای اسلامی است.

این کار یک راهبرد مرکزی و مهم‌ترین اقدامی است که می‌تواند بخش اقتصادی این رژیم را دچار اختلال کند.

وی درباره کشورهایی که نیازهای اقتصادی این رژیم را تامین می‌کنند گفت: حدود ۴۰ درصد این واردات از آسیاست که بخش زیادی از آن مربوط به کشورهای شرق و جنوب آسیا می‌شود و بخش دیگر مربوط به کشورهای شمال آسیا مانند ترکیه است.

۴۰ درصد دیگر آن نیز از اروپا تامین می‌شود و تامین ۲۰ درصد باقی مانده از قاره‌های آمریکای شمالی و جنوبی صورت می‌گیرد.

وی افزود: زمانی که می‌گوییم ۴۰ درصد واردات سرزمین‌های اشغالی از کشورهای آسیایی و عمدتا از جنوب و شرق آسیا تامین می‌شود، یعنی مسیر مواصلاتی شامل اقیانوس هند - خلیج عدن - تنگه باب‌المندب - دریای سرخ و در نهایت بندر ایلات رژیم صهیونیستی است.

این کارشناس اقتصادی گفت: این مسیر برای رژیم صهیونیستی بسیار پر اهمیت است و بیش از ۳۰ درصد کالاهای مورد نیاز خود را از این مسیر تامین می‌کند.

این راه‌گذر هم اکنون تحت کنترل یمن و انصارالله قرار دارد و آنها می‌توانند نقش اخلالگر را در رسیدن کالا به رژیم صهیونیستی ایفا کنند. وی افزود: یک مسیر راهبردی دیگر در آسیا وجود دارد و آن هم مسیری است که عمدتا نفت و سوخت رژیم صهیونیستی را تامین می‌کند؛ جمهوری باکو - تفلیس گرجستان - جیهان ترکیه - دریای مدیترانه و در نهایت بندر حیفا یا بندر اشدود جزئیات این کریدور است که اختلال در این خط لوله و مسیر دریایی آن کل اقتصاد رژیم صهیونیستی را می‌تواند دچار بحران کند.

انرژی و کالاهای ضروری مورد استفاده رژیم صهیونیستی از کدام کشورها تامین می شود؟/ ۴۰ درصد واردات اسرائیل در تیررس انصارالله یمن است

در پی عملیات نیروهای مقاومت تحت عنوان «طوفان الاقصی» بیشتر کشتی‌های خارجی از ورود به بندر حیفا امتناع می‌کنند.

چین، اروپا و ترکیه تأمین‌کننده فلزات اساسی رژیم صهیونیستی

وطن امروز نوشت: فلزات اساسی نقش بسیار مهمی در صنایع نظامی و به طور کلی رونق صنعت ایفا می‌کنند، بنابراین شناخت صادرکنندگان فلزات اساسی به رژیم صهیونیستی از این حیث حائز اهمیت است.

فلزات اساسی را غالبا ترکیه و سپس چین و اروپا برای اشغالگران تامین می‌کنند، ترکیه به تنهایی حدود یک‌چهارم فلزات اساسی سرزمین‌های اشغالی را تامین می‌کند.

۱۱ میلیارد دلار واردات محصولات غذایی و کشاورزی

یکی دیگر از مهم‌ترین کالاهای مورد نیاز رژیم صهیونیستی کالاهای راهبردی حوزه کشاورزی اعم از دانه‌ها و محصولات کشاورزی تا مواد غذایی و... است.

این محصولات مهم عمدتا توسط اروپا و سپس چین، آمریکا و ترکیه برای سرزمین‌های اشغالی تامین می‌شود که سهم اروپا به تنهایی بیش از ۵۰ درصد است و چین و ترکیه در مجموع ۱۳ درصد سبد واردات مواد غذایی و کشاورزی رژیم اشغالگر را تامین می‌کنند.

آذربایجان، قزاقستان و آمریکا تأمین‌کنندگان نفت رژیم صهیونیستی

نفت به عنوان یکی از راهبردی‌ترین کالاهای مورد نیاز رژیم صهیونیستی عمدتا توسط آذربایجان و از مسیر ترکیه برای این رژیم فراهم می‌شود.

اگرچه واردات نفت رژیم صهیونیستی کمتر از یک میلیارد دلار است اما بدون همین مقدار واردات نفت عملا ادامه حیات اقتصادی این رژیم در سایر ابعاد نیز امکان‌پذیر نخواهد بود.

سهم کشور آذربایجان در تامین نفت برای غاصبان قدس ۴۳ درصد است و پس از آن آمریکا و برزیل با صادرات نفت نقشی راهبردی در حیات اقتصادی رژیم صهیونیستی ایفا می‌کنند.

واردات مواد معدنی از هند، آمریکا و اروپا

یکی دیگر از مهم‌ترین کالاهای اساسی مورد نیاز برای همه صنایع رژیم صهیونیستی از جمله صنایع نظامی این کشور که علاوه بر فراهم کردن انرژی اولیه برای رونق اقتصادی این رژیم به توسعه صنایع نظامی این کشور هم کمک شایانی می‌کند، مواد قابل استخراج از زمین اعم از انواع نفت، سوخت، مواد معدنی و...‌ است.

در این حوزه نیز باز هم کشورهای هند، آذربایجان و ترکیه از قاره آسیا سهم بیش از ۴۰ درصد را در تامین اقتصادی رژیم اشغالگر قدس به خود اختصاص داده‌اند و سهم آمریکا، کلمبیا و برزیل نیز در مجموع حدود ۲۰ درصد است. مابقی این کالاهای راهبردی را اروپا تامین می‌کند. نکته جالب و اسفبار اینجاست که سهم آسیا و باز هم هند، آذربایجان و ترکیه در تامین اقتصادی رژیم صهیونیستی بسیار چشمگیر است.

۳ میلیارد دلار واردات سوخت

فراتر از نفت، در حوزه انواع سوخت‌ هم هند، آذربایجان و آمریکا بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان رژیم غاصب هستند.

به طور کلی آذربایجان و ترکیه نقش بسیار جدی در این حوزه برای رژیم صهیونیستی ایفا می‌کنند.

تأمین ماشین‌آلات مورد نیاز رژیم صهیونیستی

از ماشین‌آلات به عنوان یکی از نهاده‌های سه‌گانه تولید یاد می‌شود. یعنی شکل‌گیری و رونق هر تولیدی بسته به تامین سرمایه از جمله ماشین‌آلات، نیروی انسانی و زمین است.

از این رو کشورهای تأمین‌کننده این کالاهای اساسی برای رژیم صهیونیستی نقش مهم و حیاتی برای اقتصاد اشغالگران ایفا می‌کنند. در صادرات ماشین‌آلات به سرزمین‌های اشغالی ابتدا کشورهای اروپایی و سپس چین و آمریکا قرار دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    0 0
    شما یکبار برای همیشه تکلیف پپسی و کوکا و نستله رو تو ایران مشخص کنید بقیه ی شرکا پیشکش! از وقتی چشامونو باز کردیم تا همین الان هرکسی یه چیزی در مورد اینا میگه
  • ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    0 1
    مشاور وزیر نفت در امور ایثارگران گفت: صنعت نفت ۹۸ هزار نیرو دارد که ۶۴ هزار نفر از آنها از خانواده ایثارگران هستند که ۳۴ هزار نفر از این افراد در دولت سیزدهم تبدیل وضعیت شده اند. مشاور وزیر نفت در امور ایثارگران ادامه داد: ۹۸۲ نفر از فرزندان کارکنان جانباز ۳۰ درصد به بالای وزارت نفت نیز در دولت سیزدهم جذب این وزارتخانه شدند. صنعت نفت هزار و ۵۸ شهید، هزار و ۲۳۳ آزاده و ۱۱ هزار و ۶۵۳ جانباز تقدیم انقلاب کرده است افزود: وظیفه ما ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در کشور است
  • 34403 ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    0 0
    این ترکیه هم رفیق دزد است ههم رفیق قافله.دم از مسلمونی میزنه هم دستش با این خونخوااران تو یه کاسه هستش.
  • ابی آذری زبان هستم ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
    0 2
    کلا ترکیه... خدا لعنتشون کنه.. از این ترکیه حتی ملتشو میگم بیشرفتر تو عالم پیدا نمیشه
  • ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
    0 0
    اگر بتونیم بازاری بین ایران و جمهوری باکو و ترکیه و کشور های دیگر منطقه ایجاد کنیم که منافع اقتصادی زیادی داشته باشه و ترکیه و جمهوری باکو که منفعت طلب هستن به جای رژیم صهیونیستی به سمت بازار ما بیان و دست از حمایت از جنایتکاران صهیونیست بردارن. شاید این راهکار خوبی باشه
  • ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
    0 0
    دولت سیسی میزان صادرات گاز خود را به گله های صهاینه تا 60 درصد افزایش داده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس