به گزارش مشرق، کانال تلگرام برپا نوشت:
صعود کلمه
رهبری در تبیین شخصیت علامه طباطبایی از این آیه استفاده میکند که «الیه یصعد الکلم الطیب و العمل الصالح یرفعه» علامه خود درباره این آیه سخنان عجیبی در المیزان بیان کرده. او میفرماید هدف و غایت نهایی سیر و سلوک به سمت الله است و مقدمه این حرکت عمل است.
عمل است که باعث میشود انسان به لحاظ معنوی اوج بگیرد. بعد خود ایشان در همین جا توضیح میدهد که ساخت یک جامعه توحیدی مقدمه این عمل است. تعبیری که در آثار سیدعلی خامنه ای جوان در دهه پنجاه به «کارخانه انسان سازی» و سبک تهذیب و تربیت انبیا از آن یاد میشود.
آری علامه همه آنچه میگفت در خود پیاده کرده بود. لذا محفل علمی ساده او پایگاه فکری مهاجم بود و محل تربیت رهبران فکری و سیاسی انقلاب اسلامی. این را نباید دست کم گرفت. او کاری با اندیشه های مطهری و بهشتی و باهنر و خامنه ای و حسن زاده آملی و جوادی آملی و مصباح یزدی و که و که میکند که همگی با همه وجود پای کار انقلاب اسلامی میآیند.
حقیقتا المیزان را میتوان یک تفسیر سیاسی اجتماعی از قرآن به حساب آورد. آنانکه با این تفسیر انس دارند متوجه میشوند که اسلام نمیتواند هویتی اولا سیاسی اجتماعی نداشته باشد. سخنان علامه را ذیل آیه آخر سوره آل عمران ببینید. آنجا این بعد اسلام را به چشم میآورد. این همان بیانی است که مرحوم شاه آبادی استاد امام هم دارد که میگوید «قرآن از عرش رحمانی بر جامعه اخوت ایمانی نازل شده است» . اوج این سخنان را در کلمات امام میبینیم که میگوید الاسلام هو الحکومه بشوونها.
اگر او عارف به تمام معنا است که هست طبیعتا تلاش میکند فهم خود از اسلام را در جان خود پیاده کند. صورت این عمل صالح را در مدرسه او که چشمه جوشان و جاری و توسعه یابنده است میتوان مشاهده کرد. آری او آنچه میفهمید بود لذا علامه را در کتابهایش میشود دید و کتابهایش را با او میشود فهمید.
*بازنشر مطالب شبکههای اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکهها منتشر میشود.