کد خبر 1549944
تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۲

به گزارش مشرق، اندیشکده راهبردی تبیین در تلگرام خود نوشت:

چرا چین عملیات طوفان الاقصی را محکوم نکرد؟

پس از عملیات طوفان الاقصی، برخی از کشورها، حمله حماس به رژیم صهیونیستی را محکوم کردند اما چین در این میان، از اتخاذ موضع قاطع در خصوص این حمله اجتناب کرد.

اندیشکده استیمسون در گزارشی به این موضوع پرداخته و در همین رابطه، سه دلیل اصلی برای چنین موضع‌گیری اظهار شده است:

در افق راهبردی رهبری چین، رژیم صهیونیستی به‌عنوان عضوی از بلوک غرب دیده می‌شود. مقامات چینی معتقدند که رقابت چین و آمریکا در عرصه‌های مختلف بین‌المللی در آینده‌ای نه‌چندان دور شدیدتر خواهد شد و در این رقابت، رژیم صهیونیستی در کنار ایالات‌متحده قرار خواهد گرفت.

دلیل دوم این است که چین برخلاف غربی‌ها، هیچ‌گونه تعهدی برای حفظ امنیت و موجودیت رژیم صهیونیستی ندارد.

سومین دلیل نیز گسترش روابط چین با کشورهای اسلامی است. چین در سال‌های اخیر روابط سیاسی، اقتصادی و حتی امنیتی را با کشورهای عربی و ایران افزایش داده است. در زمینه اقتصادی، چین با ایران، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و چندین کشور دیگر قراردادهای همکاری راهبردی امضا کرده است. چین بیشتر نفت خود را از غرب آسیا وارد می‌کند و به مهم‌ترین شریک تجاری منطقه تبدیل‌شده است و حجم تجارت بین چین و کشورهای عربی تا سال 2021 ، 330 میلیارد دلار بوده است.

در کنار این موارد،چین همچنین یکی از حامیان دائمی آرمان فلسطین بوده و فلسطین را به‌عنوان یک کشور در سال 1988 به رسمیت شناخته است. آنچه از چین به‌عنوان " بی‌طرف طرفدار فلسطین " توصیف می‌شود، می‌تواند ابزار مهمی برای بهبود موقعیت چین در جهان اسلام باشد. علاوه بر این، موارد فوق‌الذکر را می‌توان در راستای رقابت راهبردی فزاینده چین با ایالات‌متحده ارزیابی کرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ناشناس ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    4 6
    طوفان القصی کار خود اسرائیل غاصب و کفتار وحشی بود که غزه و حماس را از بین ببرد
    • ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      3 8
      احسنت ،دقيقأ همینطوره!! من شنیدم نقشهٔ این عملیات رو هم جرج واشنگتن کشیده بوده!! یانکی‌های گاوچرون تروریست همجنس باز آدمکش همه چیو از دویست سال قبلش برنامه ریزی کردن، بععععله!!!
    • ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      1 1
      هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
      1 1
      احتمالا به خاطر اصرار بن سلمان در صلح با اسراییل بوده انشاءالله آخرش به تشکیل کشور فلسطین ختم میشه این اسراییله که باید برای استفاده از زمین هایی که پول داده و خریده از فلسطینی ها کارت تردد بگیره
  • ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    4 10
    این مطلب مهمترین موضوع را برای خیلی از خوانندگان خصوصاً دولتمردان گوشزد می کندکه منافع ملی ارجحیت داره به منافع پوچ وخیالی که متاسفانه کشورخودمان با آن دست وگریبان است
  • ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    6 24
    مرگ برچین
  • ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    0 2
    نباید بزاریم اسرائیها درچین نفوذ کنند
  • ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    1 3
    چین به مدت نیم قرن حتی رژیم اشغالگر قدس را به رسمیت نمی شناخت
    • ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
      0 0
      از این بابت کارش درست
  • جواد ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    0 0
    در معامله ای که بعد از مائو انجام شد بین امریکا و چین، قرارهایی بود منجمله اینکه امریکا مسئله چین ملی و تایوان را کنار بگذارد و چین واحد را بپذیرد و چین هم اسرائیل را به رسمیت بشناسد. حالا امریکا تقریبا زیر ان قرار زده و به تایوان سلاح صادر میکند چین هم متقابلا به این سمت خواهد رفت که اسرائیل را کنار بگذارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس