1

به صحنه آمدن روحانی با استقبال اصلاح‌طلبان روبه‌رو نشده است؛ یک نماینده مجلس ششم گفته است که رئیس دولت تدبیر باید شرایط را در نظر بگیرد و بداند که هیچ اقبالی ندارد!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

***********

روزنامه‌های امروز یکشنبه ۵ آذرماه در حالی چاپ و منتشر شد که نقش تهران، دوحه و قاهره در توقف چهار روزه جنگ غزه، گلوگاه دریایی اسرائیل زیر پای ارتش یمن، لایحه دولت درباره بودجه و پشت پرده اعطای تسهیلات بانکی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

پدیده مبارک و نورانی بسیج مستضعفین، از عظیم‌ترین، ارزشمندترین و ماندگارترین یادگارهای امام خمینی رضوان الله علیه است. امام بسیج و بسیجیان را مصداق کاملی از ایثار، فداکاری، اخلاص، عشق به خدا، عشق به اسلام، عشق به شهادت و مردمی بودن می‌دانستند. ایشان فراگیربودن، داوطلبانه‌بودن اعضا، مردمی‌بودن، پایداری، پایبندی به اصول و مبانی دینی و توانایی در برخورد با هر گونه تهدید فرهنگی و نظامی را از ویژگی‌های بسیج برشمرده‌اند.

در آستانه هفته بسیج رسانه‌های اصلاح‌طلب علیه این سازمان مردمی بسیج شده تا به تعبیر خودشان از بسیجی‌ها انتقام بگیرند! روزنامه هم‌میهن که اغلب مواضع رادیکالی داشته و در اغتشاشات سال گذشته صدای آشوب از داخل بود نوشته است:

در سال‌های پس از ۸۸ در پی هر اعتراض سراسری نشانی از لباس‌شخصی‌ها که همراه با نیروهای امنیتی به برخورد با معترضان پرداخته‌اند، وجود دارد که گاه ادعا شده عضو بسیج بوده‌اند و اینکه عملاً بسیج و بسیجیان تبدیل به بازوی نظامی، امنیتی غیررسمی سپاه شده‌اند. حضور چنین نیروهایی در فضای سیاسی اگرچه شاید با اهداف اولیه مؤسسان آن، سازگار باشد اما به دلیل فعالیت‌های بدون نام و نشان و فرم پوششی مشخص و تنوع انسان‌ها از هر قشر تحت عنوان بسیجی امکان سوءاستفاده از آن را نباید نادیده گرفت. اطلاعات دقیقی از عملکرد افراد زیرمجموعه این نهاد به صورت رسمی به‌ویژه در زمانی که فضا ملتهب می‌شود، وجود ندارد؛ با توجه به شرایط و موقعیت تعریف‌شده برای این گروه بد نیست برای آشنایی جامعه با این گروه‌ها و افراد زیرمجموعه آنها و حداقل در ماموریت‌ها برای حفظ سلامتی خود این افراد و کاهش آسیب‌ها، فعالیت‌هایشان را با فرم لباس و اتیکت مشخص انجام دهند.

ماجرای انتقام‌گیری از بسیجی‌ها پس از پایان اغتشاشات/ حتی ظریف هم نمی‌تواند به روحانی کمک کند!

این ادعا همواره از سوی رسانه‌های معاند مطرح شده است که بسیج خارج از ماموریت خود فعالیت کرده است؛ هرچند که آن‌ها هیچ‌گاه به این موضوع اشاره نمی‌کنند که همین بسیجی‌های بی‌نام و پلاک سپر بلای مردم در حفظ امنیت بوده و جان خود را فدا می‌کنند تا همین شبه‌روشن‌فکران بتوانند در آرامش خاطر نفس بکشند! واقعیت آن است که بسیج به عنوان بدنه فعال ملت هرجا نظام به او احتیاج داشت وارد میدان شد.

در واقع تدبیر و درایت امام خمینی (ره) بر این بود که ادامه و استمرار انقلاب اسلامی در گرو ایجاد یک نهادی باشد که بتواند بسترساز تحقق اهداف انقلاب و مقابله با دشمنان اسلام باشد. : به عبارتی تشکیل بسیج قبل از جنگ تحمیلی و تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، پیش دستی انقلاب علیه تهدیدات استکبار جهانی بود. بر این اساس بسیج عنصر امیدآفرین و بن بست شکن شد که هرجا ورود پیدا کرد، کار انقلاب جلو رفت، طبیعی است که جلو رفتن کار انقلاب اسلامی دشمنانی هم دارد!

ماجرای انتقام‌گیری از بسیجی‌ها پس از پایان اغتشاشات/ حتی ظریف هم نمی‌تواند به روحانی کمک کند!

ماجرای انتقام‌گیری از بسیجی‌ها پس از پایان اغتشاشات/ حتی ظریف هم نمی‌تواند به روحانی کمک کند!

روحانی هیچ اقبالی ندارد/ حتی ظریف هم نمی‌تواند کمکی به او کند!

حسن روحانی پس از حضور در ستاد انتخابات کشور و نام نویسی برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری طی بیانیه ای تاکید کرد که حرکت در مسیری سخت و ناهموار را آغاز کردم. نمی‌توانم در این شرایط حساس کنج عافیت و عزلت را ترجیح دهم. برای بن‌بست‌شکنی باید از دوگانهٔ خانه و خیابان فراتر رفت.

در رابطه با بیانیه روحانی می توان گفت که مدل کنش انتخاباتی امروز حسن روحانی همچون هاشمی رفسنجانی در برهه‌های ثبت نام در انتخابات بوده است که از سوییی می کوشد تا شرایط را خاص و بحران زده توصیف کند و از سوی دیگر حضور خود را یک گذشت و ایثار برای دفع مشکلات و رفع بحران ها بازنمایی کند تا تمنا برای حضور خود را ادراک سازی نماید.

اما به صحنه آمدن روحانی با استقبال اصلاح‌طلبان روبه‌رو نشده است، روزنامه شرق به نقل از ناصر قوامی نماینده مجلس ششم نوشته است:

من فکر می‌کنم در شرایط کنونی طیف‌های زیادی از اصلاح‌طلبان وارد انتخابات نخواهند شد. آنهایی هم که وارد شده‌اند، تأییدصلاحیت نمی‌شوند و صرفا یک بخش اندکی که نام اصلاح‌طلبی را یدک می‌کشند و شناسنانه سیاسی‌ای هم ندارند و مردم اقبالی به آنها نشان نمی‌دهند وارد انتخابات می‌شوند که با این اوضاع اصلا نمی‌شود گفت جبهه اصلاحات وارد انتخابات خواهد شد زیرا نیرویی باقی نمانده که بتواند وارد شود. وضعیت برای اصلاح‌طلبان در انتخابات خبرگان هم همین‌طور است و آنها در آن انتخابات هم نیرویی ندارند. با این اوضاع و احوال اصلا همراهی با روحانی یا هر کس دیگر امکان عملی ندارد.

ماجرای انتقام‌گیری از بسیجی‌ها پس از پایان اغتشاشات/ حتی ظریف هم نمی‌تواند به روحانی کمک کند!

در بخش دیگری از این گفتگو آمده است:

آقای روحانی باید شرایط را در نظر بگیرد. او باید بداند که هیچ اقبالی ندارد و بهترین راه برای او این است که نه خودش نامزد خبرگان بماند و نه لیستی در انتخابات مجلس بدهد، اکنون مردم از اصلاح‌طلبان عبور کرده‌اند و توجهی ندارند که اصلاح‌طلبان می‌خواهند چه کار کنند چه رسد به آنکه به نیروهای ناشناسی که خود را به عنوان اصلاح‌طلب جا می‌زنند، رأی دهند. آقای روحانی می‌خواهد ثابت کند که از سیاست رسمی فاصله نگرفته است. حالا در این بین اگر تأییدصلاحیت شد و توانست با یک رأی حداقلی وارد خبرگان شود که بیشتر هم راضی‌اش می‌کند اما او هدف اصلی‌اش نشان‌دادن آن است که هنوز در دایره رسمی‌ها جای دارد. آقای ظریف هم جلو انداخته است تا حامی‌اش باشد، به این خیال که مثلا ظریف چهره‌ای است که مورد توجه مردم قرار دارد؛ در صورتی که اصلا این‌طور نیست و ظریف هیچ جایگاهی در بین مردم ندارد. او صرفا بلد است خوب توجیه کند. بنابراین ظریف هم نمی‌تواند کمکی به روحانی کند.

برخی اخبار حکایت از آن دارد که روحانی تلاش دارد که با تعریض هایی نسبت به امکان نگاه جناحی در تایید صلاحیت‌ها هزینه های ردصلاحیت احتمالی خود را افزایش داده و از جانب دیگر حضور خود در عرصه را از مهمترین گزینه ها برای نشان دادن رای اعتراضی به حکمرانی موجود تصویر سازی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    16 5
    روحانی نقشه ای برای خبرگان رهبری کشيده
    • ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      1 3
      از چینش و تعداد کاندیداهای خبرگان خواهیم فهمید چه کسانی برای خبرگان نقشه کشیده اند.
    • ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      4 1
      روحانی قیمت دلار را 10 برابر کرد و اقتصاد کشور و معیشت مردمو نابود کرد و توسط مردم از چرخه سیاسی کشور حذف شد.
    • ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
      8 6
      حسن روحانی بابت هشت سال تحمیل مشقت به مردم بزرگ ایران از مردم بزرگ ایران معذرت خواهی کند و برود به درگاه خدا برای خیانت به خون شهدا توبه نماید
    • ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
      7 5
      حسن روحانی در برجام دیکته شده امریکا دست بسته ایران را تسلیم کرد بدون هیچ دستاوردی
    • ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
      8 4
      این سه نام میرزا جواد ظریف الممالک و حسن فریدون و ع لا ایران را با برجام تا ترکمناچای عقب بردند در تاریخ اینده ایران بنویسند بدون شلیک یک گلوله ایران تسلیم امریکا با برجام گردید بدون هیچ دست آوردی .
    • ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
      20 6
      اگه تایید صلاحیت بشه باید تو صداقت نظام شک کرد.
    • ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
      4 0
      مرگ بر آمریکا و اسراییل و انگلیس و فرانسه و آلمان و .... و کشورهای خائن منطقه و منافقین داخلی و خارجی و کفار و مشرکین و توطئه گران و فتنه گران ...
  • ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    15 6
    روحانی دیگه تموم شده ضمنا ظر... درنظرمردم نمادخیانت است
  • ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    18 7
    اصلاح طلبان ابتدا باید خودشان را اصلاح بکنند.
    • ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
      7 2
      آیه ۱۱ سوره بقره اصلاح طلبان (منافقین) اصلاح شدنی نیستند.
    • ۰۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
      6 0
      اصلاحطلبکاران ۴ دهه است فقط مشغول اصلاح جیب و حساب بانکی و مستغلات خود هستند.
    • ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
      7 0
      اصلاح طلبان رفتار خائنانه و در راستای منافع دشمنان داشته اند. تیم روحانی که باید بابت خیانتهایشان محکمه و مجازات شوند
    • ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
      7 1
      فقط می توان گفت اصلاح طلبان تهوع آور و دیگر هیچ !!!!
    • ایرانی ۰۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
      0 0
      یک چیزی رو که من در مورد این جماعت مثلا" اصلاح طلب فهمیدم اینه که آدمهای بشدت وقیح , دریده و همیشه طلبکاری هستند که اگر میلیون میلیون کار خلاف بکنند ذره ای شرم و حیا نمیکنند , اگر میخواین آدمهای دریده و همیشه طلبکار و وقیح و بی شرم و حیا ببینید دار و دسته های حسن کلید خود خودشون هستند , جماعت مثلا" اصلاح طلب آدمهای بغایت دریده و بی وجودی هستند که نمونه شون تو کل دنیا پیدا نمیشه
  • ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    1 0
    تازه جادو جمبلم باید به شکل انتقامهاشون اضافه بشه... خخخخ با ماورا دهن سرویس میکنن.. کافی طرفدار کسی یا چیزی باشی که اونا نمیخان... حتی خیلی هم فلان نباشی... اذیت میکنن... روانی هستن... بدجوری جماعت سرخورده و روانی هستن...
  • ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    5 0
    حسن فریدون هیچ شانسی برای رای آوردن ندارد
  • ۰۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    5 0
    به صحنه آمدن رو با استقبال اصلاح‌طلبان روبه‌رو نشده است؛ یک نماینده زده است که رئیس دولت تدبیر باید شرایط را در نظر بگیرد و بداند که هیچ اقبالی ندارد! مگر اینکه اینبار با پاسپورت انگلیسی خود ثبت نام کند که فکر کنند او با شاه سلطون ح رو که ۸ سال کشور را نابود کرد فرق فوکوله.
  • ۰۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    4 0
    دارن به شورای نگهبان القا می کنن که روحانی هیچ شانسی در کسب آرای مردم نداره. تا اینجوری شورای نگهبان هم با خیال راحت او را تایید کند. بعد از تایید شورای نگهبان با ی کار رسانه ای فشرده به راحتی رای لازم را براش بدست میارن.
  • ۰۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    6 0
    حسن کلید بسیار مارموز است!!!
  • غزه مظلوم ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    2 1
    بسیج اقتدار آبروی نظام جمهوری اسلامی است نه وابسته به یک جریانهای سیاسی و نه وابسته به حزبهای مختلف است بلکه بسیج شجره طیبه هست تنها حزب بسیجیان حزب الله است وبا الهام از اهل بیت و ائمه اطهار علیهم السلام و عشق به شهادت برای حافظ نظام جمهوری اسلامی است. خط قرمز بسیجیان ولایت فقیه است تا زمان و زمین هست از ولایت فقیه و آرزوی ظهور امام زمان و انتظار فرج دفاع خواهند کرد.
  • ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    4 0
    اندک ابرویی هم که برای ظریف مانده بود با در افشانی های اخیرش همه را بر باد داد
  • محمدایوب ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    4 0
    در مورد رد صلاحیت روحانی که پرهزینه نشان میدهند شیخ بنفش توهم برداشته. در مقابل کسیکه اورا استوانه وستون انقلاب سردار سازندگی و فرمانده جنگ والقاب چنین وچنان می بستند عددی نیست رد صلاحیت شد آب از آب تکان نخورد اینکه در 8سال دوره گدایی برجام در آرزوی دیدار با اوبامای با ادب وبستن با کدخدا رفاقت با موگرینی استفاده از دیپلمات زبان دان ژوگولو قدم زدن با کری در خیابان بست نشستن در هتل کوبورگ دادن قالیچه به شرمن وصبح جمعه فهمیدن تپه ای را قهوه ای نکرده باقی نگذاشته رد صلاحیت شود اگر کمی درک داشت که دارد اما بسیار پررو وبی حیا است استفاده نکردن او در پایان کارش در مجمع هرادم حسابی فهمید که این برای نظام دیگر ارزشی ندارد هرکه جای او بود می‌رفت در همان کاخ ولنجک وصبها به توچال می‌رفت بعد از ظهر هم در باغ آتشی برپا وصفا واز دود آن استفاده میکرد ولی برکت الله اگرهم تایید صلاحیت شود خدایی نکرده در مجلس خبرگان که همه اعضا از علما هستند بسیاری از آنها دست از دنیا شسته ولنجک نشین وپاسداران نشین ولواسان نشین .اهل زدوبند نیستند جای دروغگویی دغل بازی تیکه اندازی وخنده هاواشوه های ...نیست
  • ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    3 3
    مرگ بر آمریکا و اسراییل و انگلیس
  • ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    3 0
    بسیج وجهادازنیروهای انقلابی بسیارخوبی تشکیل شده
  • ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    2 0
    ۱- همین بسیجی‌های بی‌نام و پلاک سپر بلای مردم در حفظ امنیت بوده و جان خود را فدا می‌کنند، تا همین شبه‌ روشن‌ فکران و...بتوانند در آرامش خاطر نفس بکشند! واقعیت آن است که بسیج به عنوان بدنه فعال ملت هرجا نظام به او احتیاج داشت وارد میدان شد. و صد البته خواص خاص هم نهایت استفاده را از ایثار و فداکاری و خون بسیجی های شهید و..‌ برده اند! و به خیلی جایگاهها و‌مناصبی که ۵۰ سال پیش در خواب هم نمی دیدند، نائل شدند. حال هر کدام از این حضرات چقدر قدر این بسیجیان را دانسته، و نمک خورده، و نمکدان را نشکسته اند. الله و اعلم. باید بررسی شود. هر چند برخی از رویکردها و اقدامات بعضی اظهروا من الشمس است. و مردم از همه چیز خبر دارند. ( به عبارتی تا حالا مه و خورشید و فلک و... در کار بوده، تا عده ای با رای مردم به جایی برسند. و ... و.... )/ به قول کارشناس شما، روحانی باید شرایط را در نظر بگیرد. او باید بداند: که به احتمال قوی اقبالی ندارد، و بهترین راه برای او این است، که نه خودش نامزد خبرگان بماند، و نه لیستی در انتخابات مجلس بدهد، تا یک مقدار اسم و رسمش قبلی اش را محفوظ بدارد./ علی برکت ا... به بسیج و بسیجی و مردان میدان و عمل..
  • ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    5 0
    اگر طیف افساد طلب اندازه سرسوزنی ازاقبال مردم به روحانی اطمینان داشتن شک نکنیدچشم به روی تمام بی تدبیری دروغگویی ندانم کاریها بی عرضگی های روحانی می بستند .الان هم میدونن مردم از روحانی به شدت عصبانی ومتنفرن که از حمایت روحانی دست برداشتند .این جماعت سروته یه کرباسن 🤮🤮😈🤮😈🤮😈🤮😈
  • محمد ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    1 0
    سرطان اصلاحات به جای اغتشاش می گه اعتراض خب بی شرفا اگه مرد هستین شما برید تو خیابون از ناموس مردم دفاع کنین
  • .. ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    4 0
    جناب روحانی همون ۸سالی که برا مردم زحمت کشیدند دیگه کافیه.دیگه مردم از خودگذشتگیشون رو نمی‌خوان.مارابه خیر تو امیدی نیست.....شر مرسان
  • نادر ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    12 4
    نمیخوام بگم روحانی خوب بود اما در مقابل رئیسی خیلی بهتر بود اگر نمره روحانی ده بود نمره رئیسی سه میشه
    • ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
      1 0
      نمره روحانی صفر بود در 8 سال دولت قبل مملکت 100 سال به عقب رفت.
    • ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
      1 0
      چرت نگو دادا
  • م ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
    0 1
    درودها بر جناب ظریف و روحانی با حذف حداکثری ها مملکت را به لبه سقوط کشانیده اید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس