اجرای ۵ ابر پروژه انتقال آب دریا در کشور

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: پنج ابر پروژه انتقال آب دریا در دولت سیزدهم در حال اجرا است.

به گزارش مشرق، عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب افزود: این طرح‌ها به‌صورت مشترک بین وزارت نیرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر بخش‌های حاکمیت و بخش‌های خصوصی کشور اجرا می‌شود.

وی ادامه‌داد: یکی از این طرح‌ها، انتقال آب از خلیج‌فارس است که از استان‌های کرمان، یزد و در بخشی از مسیر از استان هرمزگان نیز عبور می‌کند و اکنون در مرحله بهره‌برداری است.

سخنگوی صنعت آب کشور خاطرنشان‌کرد: چهار طرح دیگر انتقال آب دریا نیز در این دولت با قدرت جلو می‌رود و شامل انتقال آب به اصفهان از منطقه سیریک، کریدور شرقی به‌منظور انتقال آب از چابهار به سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی، خط انتقال آب به هرمزگان، کرمان و یزد و همچنین خط انتقال آب به استان فارس است.

بزرگ‌زاده با تاکید بر اینکه دولت بیش از هشت میلیارد دلار برای این طرح‌ها تأمین مالی کرده است، گفت: تأمین مالی در بخش شرب توسط دولت انجام می‌شود و در بخش صنایع نیز شرکت‌های غیردولتی و صنایع بزرگ، پرآب بر و سود ده سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

وی به برگزاری نخستین نشست گفت‌وگوهای آبی اشاره و ضمن تشریح اهداف برگزاری نخستین نشست از مجموعه «گفت‌وگوهای آبی» افزود: افزایش جمعیت و افزایش مصرف آب، استفاده بهینه از این نعمت خدادادی را برای کشور ما به یک ضرورت تبدیل کرده است.

سخنگوی صنعت آب اضافه‌کرد: بر همین اساس و به‌منظور یافتن راه‌حل‌های بهتر و برای اینکه طرح‌های وزارت نیرو را در معرض نقد و ارزیابی و بهبود قرار دهیم، نیاز به گفت‌وگو و تعامل با نخبگان داریم.

بزرگ‌زاده با اشاره به‌ضرورت برپایی نشست گفت‌وگوهای آبی گفت: این پروژه‌ها به‌طور دائم می‌توانند بهبود پیدا کرده و اصلاح شود؛ بنابراین به دنبال این هستیم که یک گفت‌وگوی عمیق میان مؤلفان طرح، صاحب‌نظران و منتقدان برقرار کنیم و این طرح‌ها را در معرض نقد اندیشمندان قرار دهیم.

وی ادامه‌داد: در این نشست‌ها از مشاوران و مؤلفان طرح‌های انتقال آب دریا و از اساتید دانشگاه و سمن‌های محیط زیستی نیز دعوت شده تا در فضایی تخصصی به بحث و گفت‌وگو بپردازیم و بر اساس قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، نتیجه آن به اطلاع مردم و نخبگان نیز خواهد رسید.

سخنگوی صنعت آب، درباره حمایت قانون‌گذار از اجرای طرح‌های انتقال آب از دریا گفت: قانون انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان در اسفند ۱۴۰۰ تصویب شده و مبنای کار قرار گرفته است.

بزرگ‌زاده ادامه‌داد: همچنین قانون بند «ع» تبصره ۸ که مورد تاکید برنامه هفتم نیز بوده، مربوط به بازتخصیص صنایع است که صنایع بزرگ و پرآب بر را ملزم کرده تا از آب‌های غیرمتعارف شامل پساب و آب دریا استفاده کنند و به این طریق کمک شود تا فشار بارگذاری آب بر روی منابع آب کم شده و این آب آزاد شده به کمک تأمین شرب و محیط‌زیست بیاید.

وی خاطرنشان‌کرد: نتایج و نکات مثبت نخستین نشست که عصر امروز برگزار می‌شود، در فرایندهای بازنگری و تألیف طرح توسط مشاوران و نهادهای تصویب‌کننده و وزارت نیرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    8 10
    متاسفانه با زدن چاهای عمیق عمودی که توسط یهودی ها در کشور ما شروع شد همه جا خشک شد
    • ایوب ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      8 3
      چرا یهودی ها؟؟؟
    • حشمت ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      1 2
      مشاورین وقت یهودی بودن و به پیشنهاد اونها انجام شد.
    • ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      0 2
      احتمالا خیلی از مسئولا یا یهودین یا دست پرورده اونها.متاسفانه اینجور پروژه ها هم تو این 50 سال هیچ وقت به نتیجه نرسیده یا اگه هم رسیده 100 برابر قیمت واقعیش شده.به نظرم اگه آب معدنی وارد کنن هزینش از این کمتر ببشه
    • ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      0 0
      آخه اراجیف بافتن هم حدی داره .....اگه اون چاه ها را نمی زدید الان جمعیت ایران ده میلیون نفر بود نه 80 میلیون نفر .....حکایت سدها شده ....همه از سد بد میگن ولی از آب همون سد برای شهرهای بزرگ استفاده می کنن....یکی نیست بگه مگه ظرفیت چشمه ها و قنات های کشور چقدر بوده که باهاش میخواهید تمام نیاز کشور را تامین کنید ....پوپولیست نادان مرضی است در ایران....
    • ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      4 0
      ثروتمندان و سرمایه دار ها میتوانستند چاه عمیق بزنند و قنات‌ها و چشمه ها را خشک کنند و زمینه‌ های فقرا را صاحب بشند فیلم عقیق مستند از همین بود
    • ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      0 0
      مالکان زمینهای کشاورزی اکراین یکی از بزرگترین تولید کنندگان غله با اون رودخانه های عظیم اکثرا سرمایه دارانی در آمریکا هستند و مردم اکراین مالک چه هستند
    • ایرانی ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
      0 0
      شرور نگو بعد انقلاب چاههای عمیق به شدت زیاد شد خشکسالی مزید بر علت
  • علی ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    2 2
    ناراحت نشید آذربایجان آبش زیاده !!!
    • ۰۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
      0 1
      ان شاءالله که این پروژه به سرانجام برسد و یک شبکه ی سراسری انتقال آب به تمام کشور انجام بپذیرد.زنده باد آذربایجان زیبا
  • محمد ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    0 2
    مرگ دریاچه ارومیه را اعلام کنید .
  • عاشق وطن ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    1 1
    آذربایجان از ایران نیست؟ دریاچه اورمیه از محیط زیست ایران حساب نمیشود؟
  • بیژن ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    0 1
    سلام‌حاکمیت‌پان‌فارس‌میگوییم‌میفرمایید نه‌خوب‌ارخلیج‌فارس‌برای‌آذربایجان‌بیچاره هم‌آب‌دریا‌رابیاورید‌تا‌درصنایع‌وپرورش‌ماهی وهنگام‌خشکسالی‌‌باشیرن‌کردن‌آن‌جهت شرب‌وکشاورزی‌استفاده‌شود‌‌ومازاد‌آن به‌دریاچه‌ارومیه‌سرازیر‌گردد‌هشت‌میلیارد ارز‌خارجی‌وحتما‌‌هزاران‌میلیارد‌‌خرج‌ریالی این‌طرحهاست‌ضمنا‌مسئله‌انتقال‌آب دریا‌با‌مسئله‌انتقال‌آب‌رودهای‌داخلی مانند‌دز‌وکرخه‌و....جداست
  • عبداله ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    2 0
    من اهل استان فارس هستم اعلام شده که تا الان فقط 300 هزار چاه غیر مجاز در این استان پیدا شده
  • ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    0 3
    وحشتناک ترین طرحی که ممکن بود با آن منابع را بلعید همین طرح است عمق نفوذ ....
  • ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    2 2
    با این پول میشد یک میلیون و دویست هزار هکتار زمین کشاورزی را زیر آبیاری تحت فشار برد و صد برابر آب از کشتورزی به صنعت منتقل کرد
  • ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    1 0
    اگر بحث محیط زیست بطور کلان وبا اگاهی دادن به مردم درخصوص درست استفاده کردن از اب در بخش کشاورزی مکانیزه ومخصوصا بازیافت زبالها وجمع اوری زباله‌ای پلاستیکی رها شده در دشتها ونهرها ورسیدگی به استاندارد بودن مواد غذایی وبهداشت ودرمان واستفاده از خودرهای سبز ووسایل کرمایشی وسرمایشی کم مصرف وایجاد پنلهای خورشیدی وبادی کل این پکیج کامل میتواند در بهبود زندگی مردم تاثیر بسزایی در جهت شکوفایی اقتصادی دربر خواهد داشت واز همه مهم تر مهندسی عبور ومرور خودروها در سطح شهرها وجادها وتوسعه خطوط هوایی وریلی نشانه ابر قدرت بودن یک کشور میباشد ودر اخر ترویج احترام گذاشتن به حقوق یکدیگر که کسی فراتراز قانون نباشد وهمه اینها در یک کلام عدالت است
  • ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    0 0
    بهترین وزیر دولت با فاصله و بدترین هم ارتباطات و صمت
  • حسن ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    2 0
    بیست سال عقب ماندگی داریم در ساخت آب شیرین کن دریایی، تمام کشورهای حاشیه ایران و خلیج فارس آب دریا را نمک زدایی می کنند و الا رود و آب و منابع پایداری ندارند، این منبع آبی حتمن باید به نتیجه و صنایع برسه و توسعه شهرهای ساحلی بدون این تکنولوژی قابل تصور نیست و هیچ سرمایه گذاری بالاتر از این نيست
  • ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    2 0
    خط لوله شرق کشور باید سرعتش افزایش یابد چون از افغانستان آبی رها نمیشود!
  • محمدی ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    2 0
    می شود سیلاب ها و روان آبها در کشور را قبل از اینکه به دریا برسد و شور شود، مهار و ذخیره کنید و در زمان و مکان مناسب استفاده کرد.
  • محمدی ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    1 0
    می شود سیلاب ها و روان آبها در کشور را قبل از اینکه به دریا برسد و شور شود، مهار و ذخیره کنید و در زمان و مکان مناسب استفاده کرد.
  • ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    2 0
    هر چه در آبرسانی از طریق دریا هزینه کنیم ارزش داره . و ای کاش به جای ۵ پروژه ۵۰۰ پروژه را اجرا کنیم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس