کرزی: جامعه جهانی نباید به دنبال برکناری طالبان باشد/ گفت‌وگو تنها راه بهبود وضع افغانستان

رئیس جمهور پیشین افغانستان، گفت: جامعه جهانی نباید به دنبال برکناری اجباری دولت موقت طالبان افغانستان از قدرت باشد، بلکه باید گفت‌وگوی همه جانبه بین افغان‌ها را برای بهبود سیاست‌های آنها تشویق کند.

به گزارش مشرق، حامد کرزی که از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۴ به‌ عنوان اولین رییس جمهور منتخب افغانستان فعالیت کرد، در مصاحبه‌ای با کیودو نیوز گفت: طالبان باید آموزش دختران را فوراً از سر بگیرند، این می‌تواند گامی برای تبدیل شدن به دولت «به رسمیت شناخته شده» و اخذ «مشروعیت» باشد.

برپایه این گزارش، تاکنون حکومت طالبان به دلیل رفتار تبعیض‌آمیز با زنان و اقلیت‌ها در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است و دانش آموزان دختر نمی‌توانند بیش از کلاس ششم به تحصیل ادامه دهند و اشتغال زنان عملاً ممنوع است.

کرزی به تازگی در سخنانی تأکید کرد: با این حال، برکناری اجباری طالبان راه‌حل پیش رو نیست.

کرزی در این مصاحبه که در محل اقامتش در مرکز کابل انجام شد، گفت: ما دیگر خواهان درگیری در این کشور نیستیم. درگیری اوضاع را حتی بدتر از امروز خواهد کرد.

وی تاکید کرد: ما خواهان فروپاشی حکومت یا انشعاب رژیم نیستیم، ما به اندازه کافی درگیری در افغانستان داشته ایم و اکنون بهبود در سیاست را خواستاریم.

رییس جمهور پیشین افغانستان با تاکید بر ضرورت بازگشت زنان و دختران به تحصیل، گفتگوهای درون‌افغانی با حضور همه گروه‌های قومی که برخی از آن‌ها به جنگ علیه طالبان ادامه می‌دهند را در «سریع‌ترین زمان ممکن»، خواستار شد.

کرزی گفت: اگرچه طالبان، یک جنبش تندرو است اما ضرورت گفت‌وگو را درک می‌کند اما قبل از شروع این روند، گذر زمان و آمادگی لازم است.

او گفت: در موضوع آموزش دختران، بخش بزرگی از سران طالبان با آن موافق هستند و تردیدی در آن نیست.

بسیاری از افغان ها بر این باورند که کشورهای غربی بدون در نظر گرفتن فرهنگ و شرایط محلی، جدول زمانی بسیار شتابزده‌ای را در روند بازسازی ترسیم کرده اند.

رئیس جمهور سابق افغانستان با اشاره به این دیدگاه گفت: ما باید از اشتباهات خود و از تاریخ درس بگیریم.

کرزی در این مصاحبه بارها تاکید کرد: گفتگو بهترین شکل برای حکومتداری آینده کشور افعانستان است و عقلانیت، تغییر به سیستم فدرال را مورد تردید قرار می دهد. این کشور به یک دولت قوی و کارآمد، اما دولتی که اختیارات را به طور گسترده در نهادهای محلی تقسیم کند، نیاز دارد.

به گفته دیپلمات ها و کارشناسان در منطقه، طالبان بعید است حداقل در آینده نزدیک تقسیم قدرت با نیروهای مخالف را بپذیرند، با این حال، کرزی گفت نسبت به این موضوع بدبین نیست زیرا معتقد است که افغانستان به اندازه کافی بزرگ است که بتواند همه گروه ها را در خود جای دهد.

وی افزود: ما باید ترتیبی در نظر بگیریم که به موجب آن هر دو طرف، طالبان و دیگر افغان‌ها، درک کنند که کشور به اندازه کافی برای همه بزرگ است. منظورم از بزرگی از نظر سیاسی و اقتصادی برای همه افغان‌ها است.

کرزی با نگاهی به «روند ۲۰ ساله بازسازی و دموکراسی‌سازی به رهبری آمریکا و متحدانش مانند ژاپن پس از فروپاشی اولین حکومت طالبان در سال ۲۰۰۱ تا بازگشت طالبان در سال ۲۰۲۱»، گفت: دستاوردها و اشتباهات زیادی از سوی هر دو جامعه جهانی و افغان ها صورت گرفته است.

او گفت: شکست دموکراسی در افغانستان رد مردم عادی افغانستان نبود، آنها دموکراسی را پذیرفتند. این یک سوءمدیریت از سوی دولت وقت و جامعه جهانی و حامیان آن بود.

به گزارش کیودو نیوز بسیاری از افغان ها در داخل و خارج از کشور روند بازسازی را شکست خورده خوانده اند. درست مانند دو دهه قبل کابل، پایتخت، امروز هزاران آواره داخلی را در خود جای داده است که در شرایط وخیم زندگی می کنند. با این حال، کرزی بارها گفت: روند بازسازی میراث بسیار مثبتی برای افغانستان به‌ویژه در زمینه‌های آموزش، مراقبت‌های پزشکی و ایجاد زیرساخت‌ها به همراه داشت.

وی با تقدیر از «روند بازسازی و کمک توسط جامعه بین المللی»، کرزی گفت: این دستاوردها تحت الشعاع اشتباهات گسترده نیروهای آمریکایی و برخی از نیروهای افغان قرار گرفته است و بزرگترین اشتباه، فعالیت های نظامی سنگین نیروهای خارجی و نیروهای دولتی خودمان بود که هزاران غیرنظامی در جریان آن کشته یا مجروح شدند.

او اعتراف می‌کند: آسیب‌های جانبی اعتماد مردم به دولت او را تضعیف کرد و در نهایت به تقویت حمایت از طالبان منجر شد.

رییس جمهور پیشین، توافقی که در سال ۲۰۲۰ بین آمریکا و طالبان به دست آمد را بزرگ‌ترین دلیل فروپاشی دولت قبلی عنوان کرد.

آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، قراردادی را با طالبان موسوم به توافقنامه دوحه منعقد کرد که بر اساس آن نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج می شوند به شرطی که طالبان از خشونت خودداری کنند.

کرزی در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند که آمریکا به طالبان چراغ سبز نشان داده است تا کشور را با زور تصرف کنند، کاری که آنها در ماه اوت ۲۰۲۱ انجام دادند، پاسخ داد: در عمل این اتفاق افتاد.

وی از پرداختن به جزئیات خودداری کرد اما گفت: تصور این است که روند دوحه برای صلح نبوده است، مردم افغانستان اکنون به این مساله باور دارند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
    0 1
    نگاه عاقلانه ایی داره این فرد... هرگونه جنگ طلبی در افغانستان از هر جناحی، ردپای صهیون و ترکیه و ازبکها و ... رو در پیش داره که درحال پمپاژ هیجانات جنگی علیه منطقه، برای ناامن سازی کریدورهای اقتصادی علیه ایران طراحی شده.
  • ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
    1 1
    هیچ حکومتی با حذف زنان از جامعه پایدار نخواهد ماند، طالبان که اینقدر حریم برای زنانش قائله در زمینه درمان و زنان و زایمان بانوان افغانستانی چه می کند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس