روایت اسرای فلسطینی از جنایات اسرائیل

۷۱ نفر از اسرای آزادشده فلسطینی زن و ۱۶۹ نفر هم کودک هستند که هر کدام کوله‌باری از غم و درد و رنج ناشی از حضور در زندان‌های رژیم اشغالگر را به دوش می‌کشند.

به گزارش مشرق، سال‌هاست زندان، شکنجه و تحقیر اسرای فلسطینی از روش‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین است. این موضوع شامل همه می‌شود و زن و کودک و پیر و جوان نمی‌شناسد. انواع شکنجه از زندان انفرادی گرفته تا شوک الکتریکی یا گرسنگی و تحقیر سالهاست که علیه فلسطینی‌ها استفاده می‌شود. از همه مهم‌تر اینکه این شکنجه‌ها با قرار بازداشت‌های موسوم به «اداری» تشدید می‌شود و در این دوران با برچسب امنیتی به اسرا هیچ اجازه ملاقاتی با خانواده‌های‌شان به آنها داده نمی‌شود.

حماس و جهاد اسلامی بعد از عملیات توفان الاقصی یک شرط بزرگ داشتند و آن هم آزادی اسرای فلسطینی بویژه زنان و کودکان در بند بود. در ابتدای تهاجم رژیم صهیونیستی به نوار غزه، بنیامین نتانیاهو تنها یک حرف می‌زد و آن نابودی حماس و آزادی اسرای اسرائیلی بود اما پس از ناکامی رژیم اشغالگر در دستیابی به اهداف تعیین شده، با وساطت کشورهایی مانند قطر و مصر روند تبادل اسرا در ۷ مرحله انجام شد و طی آن ۲۴۰ زندانی فلسطینی از بند صهیونیست‌ها نجات یافتند. در این بین ۷۱ نفر از اسرای آزادشده زن و ۱۶۹ نفر هم کودک هستند که هر کدام کوله‌باری از غم و درد و رنج ناشی از حضور در زندان‌های رژیم اشغالگر را به دوش می‌کشند و زخم جنایت‌های صهیونیست‌ها بر روح و جان آنها نشسته است. در همین ارتباط خبرنگار «وطن امروز» با تعدادی از اسرای فلسطینی آزاد شده درباره شرایط زندان و سختی‌های آن گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌آید.

۱- فرید عبداللطیف نجم: این اسیر فلسطینی روز یازدهم نوامبر ۲۰۱۳ به اتهام تلاش برای حمله با سلاح سرد به یک سرباز صهیونیست بازداشت و به ۴ سال حبس محکوم شد. او ۳ بار بازداشت شده است و در مرحله آخر به یک سال و نیم زندان محکوم شد. رژیم اشغالگر اسرائیل برای نخستین ‌بار نجم را سال ۲۰۰۶ دستگیر و به ۱۶ ماه زندان محکوم کرد و پس از آزادی، سال ۲۰۰۷ و بار دیگر سال ۲۰۱۳ دستگیر شد. وی برای آخرین‌بار سال ۲۰۲۲ آزاد شد اما دوباره بعد از عملیات توفان الاقصی توسط صهیونیست‌ها بازداشت شد که در تبادل اسرا بین حماس و اسرائیل چند روز قبل به کرانه باختری بازگشت.

نجم در گفت‌وگو با خبرنگار «وطن امروز»، با اشاره به اینکه بسیار خوشحالم دوباره به جمع خانواده‌ام بازگشتم، گفت: از همین‌جا به مردم ایران سلام می‌کنم. من ۲ روز بعد از آزادی خود هم در کانال اطلاع‌رسانی‌ام به مردم ایران درود فرستادم که خوشا به حال این مردم که در کنار ملت فلسطین ایستاده‌اند. آزاده زن فلسطینی با بیان اینکه اسرائیلی‌ها من را به اتهام واهی حمل سلاح به زندان انداختند، افزود: من ۳ بار زندانی بودم و در مورد آخر به حبس محکوم نشدم و در انتظار محاکمه بودم که توسط نیروهای مقاومت فلسطین آزاد شدم.

خانم عبداللطیف نجم در ادامه این گفت‌وگو با تاکید بر اینکه من به استواری مردم غزه عزیز درود می‌فرستم و به آنها می‌گویم ان‌شاءالله خداوند شهدای‌شان را بپذیرد، زخم‌های‌شان را شفا دهد و اسیران‌شان را آزاد کند، ادامه داد: مقاومت دلاورانه هر کاری برای مردم ما انجام داده است. خداوند به آنها قوت بدهد تا به غزه کمک کنند. قلب ما با آنهاست و با استواری برای آنها دعا خواهیم کرد؛ ان‌شاءالله اشغالگر از بین خواهد رفت. من هم به همه کسانی که همه جا کنار ما بودند درود می‌فرستم؛ چه در ایران و چه در عراق، سوریه، لبنان و یمن. آزاده زن فلسطینی به شرایط زندان اشاره کرد و گفت: شرایط زندان پس از حوادث ۷ اکتبر بسیار بد بود، زیرا مسؤولان زندان همه وسایل برقی را خارج کرده و به زندانیان زن و مرد فشار آوردند. آنها را مورد آزار و اذیت قرار داده و از ارتباط‌ آنها با بیرون جلوگیری کرده و زندانیان زن را مورد ضرب و جرح قرار داده و به روی آنها گاز فلفل می‌پاشیدند و آنها را در سلول انفرادی قرار داده بودند. شرایط بسیار سختی به دلیل کمبود آب و غذا بود و در واقع از سیاست گرسنگی علیه ما استفاده کردند. این سخت‌ترین روزهایی بود که ما در این سال‌ها شاهد آن بودیم.

وی در پایان این گفت‌وگو پیامی هم برای مردم ایران داشت: از دوران کودکی به یاد دارم که ایران و مردم این کشور همواره در کنار ما بودند و از ملت ما شجاعانه حمایت کردند. خداوند شهید قاسم سلیمانی و همه شهدایی را که در کنار مردم و مقاومت دلیرانه ایستادند، رحمت کند.

۲- سلطان سامر سرحان: این اسیر فلسطینی زمانی که فقط ۱۰ سال و نیم سن داشت توسط اسرائیلی‌ها بازداشت شد. او به خبرنگار «وطن امروز» می‌گوید: ۲۴ بار بازداشت شدم و آخرین مرحله بازداشتم در ۱۶ سالگی بود که به ۳۰ ماه حبس محکوم شدم ولی در تبادل اسرا آزاد شدم.

وی با اشاره به اینکه دلیل اصلی بازداشتش، گرفتن انتقام پدرش بوده است، ادامه داد: من از همه کسانی که ما را از اسارت آزاد کردند و از همه کسانی که در حمایت از آرمان ما شرکت کردند، تشکر می‌کنم. سامر با اشاره به شرایط زندان‌های اسرائیل بیان کرد: شرایط زندان‌های اسرائیل بویژه بعد از ۷ اکتبر یعنی عملیات توفان الاقصی بسیار سخت بود. از ابتدایی‌ترین حقوق خود مانند غذا، نوشیدنی و حمام محروم بودیم و دائم مورد ضرب و جرح قرار می‌گرفتیم، تعطیلات نداشتیم، لباس‌های‌مان را از ما گرفته بودند، ملحفه و بالش را هم برده بودند، ما نمی‌دانستیم بیرون زندان چه خبر است، چون تلویزیون را هم برده بودند، برق و آب را هم قطع کرده بودند. ما را به انواع روش‌ها شکنجه می‌کردند. هر کس از آن زندان بیرون بیاید، انگار دوباره متولد شده است. هیچ خاطره شیرینی در زندان نیست، همه شکنجه بود و بس! وی با بیان اینکه آخرین بار ۲۵ ماه در حبس بود و به صورت وحشیانه‌ای بازداشت شده بود، بیان کرد: یک روز پس از نماز صبح به خواب رفتم و خوابی زیبا دیدم که مادرم، خواهرم و برادرم در آغوشم هستند و آزاد شده‌ام؛ این خواب به یمن مقاومت به واقعیت تبدیل شد. باور کنید شرایط زندان به قدری سخت بود که کلمه یا جمله‌ای در وصف آن ندارم که بگویم.

۳- نهایه صوان: یکی از زندانیان میانسال که در جریان تبادل اسرا بین حماس و رژیم اشغالگر از زندان آزاد شد، صوان بود. این زن اسیر فلسطینی در گفت‌وگو با «وطن امروز»، با اشاره به شرایط سخت زندان گفت: ما تا ۸ صبح روز جمعه «روزخروج» از آزادی خود مطلع نبودیم. آنها با ما تماس گرفتند و با لباس نماز، بدون اینکه اجازه برداشتن وسایل‌مان را بدهند، یا حمل چیزی، حتی عکس‌هایی که خانواده برای‌مان فرستاده بودند، بیرون رفتیم. وی ادامه داد: وقتی ما را از زندان خارج کردند، در جاده چیزی جز درختان نمی‌دیدیم. پس از مدتی به المسکوبیه رسیدیم. آنها به ما هشدار دادند نباید جشن بگیریم و خوشحالی کنیم. نهایه درباره برخورد با اسرا پس از عملیات توفان الاقصی گفت: سربازان با کلاه و سپر وارد شدند و به سمت ما گاز اشک‌آور پرتاب کردند. وی درباره علت ضعف جسمانی خود هم گفت: من در یک اتاق تنگ نگهداری می‌شدم که تنها یک پنجره کوچک داشت و حتی هوا هم به اندازه کافی نبود. وی با تشکر از همه مردم غزه و محور مقاومت بیان کرد: بهترین خاطره من در زندان این است که با زندانیان و زنان فلسطینی دیگر در زندان آشنا شدم. درد و رنج آنها بسیار زیاد بود و باعث می‌شد رنج خود را فراموش کنم. دلیل زندانی شدن من به مدت ۴۴ ماه این بود که یک سرباز مرد اسرائیلی قصد داشت در زمان مراجعتم به مسجدالاقصی برای نماز تفتیشم کند که مانع شدم.

۴- ساره ایمن عبدالعزیز: این زن آزاده فلسطینی در گفت‌وگو با خبرنگار «وطن امروز»، با اشاره به اینکه ۶ سال در زندان اسرائیل بوده است، تصریح کرد: رژیم صهیونیستی به دنبال آن بود که مدت زندان من را به ۸ سال برساند که در جریان تبادل اسرا آزاد شدم. ساره ادامه داد: آنها به اتهام حمله با چاقو به یک ایست بازرسی که دلیلی واهی بود، مرا بازداشت کرده بودند. وی با بیان اینکه خداوند به مردم غزه یاری دهد و آنها را حفظ کند، عنوان کرد: رحمت خداوند بر شهدای غزه که مقابل دشمن صهیونیست ایستادند. وی با بیان اینکه بعد از عملیات توفان الاقصی به ما غذا، دارو و آب نمی‌دادند، تاکید کرد: شرایط زندان اصلا خوب نبود. مرا در زندان کتک زدند و به من توهین کردند. وی با تشکر از روزنامه «وطن امروز» که به زنان فلسطینی اهمیت داده است و با آنها درباره شرایط اسارت مصاحبه می‌کند، بیان کرد: از مردم ایران تشکر می‌کنیم، شما کنار ما ایستادید.

۵- مرح باکر: او یکی از اسرای معروف زندان‌های اسرائیل بود. مرح به دلیل اینکه در زمان زندان با مشکلات زیادی روبه‌رو شده است، خیلی کم درباره زندان با خبرنگار «وطن امروز» صحبت کرد. او در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه هنوز نمی‌توانم باور کنم در میان خانواده‌ام هستم و آنها را در آغوش می‌گیرم، تصریح کرد: تنها چیزی که برای اسرائیلی‌ها در زندان اهمیت داشت سرکوب و ضرب و جرح زندانیان بود. آنها پیر و کودک و زن برای‌شان فرقی نداشت. مرح با بیان اینکه برخی زندانیان همیشه در سلول‌های انفرادی بودند و به هیچ امکانات بهداشتی دسترسی نداشتند، عنوان کرد: یادم نمی‌رود بعد از عملیات توفان الاقصی بود که به داخل زندان هجوم آوردند و چادر و سجاده نماز مرا برداشتند و بردند. اگر فریاد هم می‌زدیم با باتوم و گاز اشک‌آور به ما حمله می‌کردند. این زندانی قدیمی فلسطینی افزود: زمانی که به من گفتند آزاد هستم، فکر کردم ترفند صهیونیست‌ها برای اعمال فشار به من است، چون از این روش‌ها برای شکنجه و تحت فشار قرار دادن اسرا استفاده می‌کردند ولی زمانی که از زندان آزاد شدم فهمیدم این بار واقعیت است.

۶- سمیر سامر سمیر بختان: این آزاده فلسطینی که ۱۶ سال بیشتر ندارد، به ۲۰ ماه حبس محکوم شده بود اما بعد از ۱۰ ماه در جریان تبادل اسرا آزاد شد. او که حال روحی و جسمی مناسب نداشت به سوالات خبرنگار «وطن امروز» از طریق مادرش پاسخ داد. سمیر با بیان اینکه وضعیت زندان‌های اسرائیل برای کودکان خوب نیست و همواره در معرض آزار و اذیت قرار دارند، بیان کرد: پلیس اسرائیل یک روز قبل از آزادی به خانه ما یورش برد و به خانواده‌ام هشدار داد آزادی مرا جشن نگیرند. وی گفت: قبل از آزادی به همراه تعدادی از کودکان اسیر بشدت از سوی نیروهای رژیم اسرائیل مورد ضرب و شتم قرار گرفت و دست برخی از آنها شکست. از روزی که خبر آزادی‌ام منتشر شد ۳ روز طول کشید تا آزاد شوم که برای من یک عمر گذشت.

این گفته‌ها تنها بخشی از رنج و دردی است که اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی با آنها مواجهند و این نشان‌دهنده عمق جنایت‌های تل‌آویو است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    0 0
    شما اسرای آزاد شده بهترین کسانی هستید که می توانید به محمود عباس و گروهش فشار بیارید برای پیوستن به مقاومت مردم غزه بر علیه اشغالگران صهیونیست
  • ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    0 0
    لعنت به‌ صهیونیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس