کد خبر 1552955
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸
حریق

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران از جولان پسماندسوزی و ضایعات سوزی در حاشیه پایتخت خبر داد.

به گزارش مشرق، علیرضا مزینانی در حاشیه گشت و پایش شبانه واحدهای صنعتی، معدنی، تولیدی و کانون‌های آلاینده استان تهران که در محور اتوبان ساوه و جنوب تهران همزمان با دیگر شهرستان‌های استان اجرا شد، با بیان اینکه از ابتدای فصل سرما کمیته‌ای در اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران برای برنامه ریزی لازم در شرایط آلودگی هوا تشکیل شد، افزود: برنامه‌ها و اقدامات ویژه ای برای اجرا در شرایط آلودگی هوا طراحی شد که از آن جمله، تشکیل گشت و پایش های محیط زیستی برای بیش از ۲۰ محور اصلی مواصلاتی استان و برخورد با پسماند سوزی و ضایعات سوزی، پایش روزانه مخازن سوخت صنایع بزرگ مقیاس استان، بازرسی معادن و منابع آلاینده ثابت، نظارت بر مراکز معاینه فنی و هماهنگی قضائی برای پلمب واحدهای آلاینده و مهم تر از همه موضوعات برنامه ریزی برای اجرای تکالیف دستگاه‌ها در قانون هوای پاک و مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا بود.

وی با اشاره به اینکه برنامه گشت و پایش های محیط زیست استان تهران تا پایان بهمن ماه ادامه خواهد داشت، افزود: بر اساس این گشت و پایش ها، محیط زیست تهران به صورت شبانه روزی مورد رصد قرار می‌گیرد تا از فعالیت‌های آلاینده خصوصاً در بخش هوا جلوگیری شود.

مزینانی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ محور مواصلاتی در سطح استان از سوی کارشناسان محیط زیست و اکیپ‌های گشتی، مورد پایش و کنترل قرار گرفته است، اظهار داشت: در سه روز گذشته ۳۸۸ مورد گشت و پایش از واحدهای صنعتی بزرگ و کوچک مقیاس و همچنین نیروگاه‌ها انجام شد و ۷۴ اخطاریه قانونی و۱۲ مورد تذکر توقف فعالیت به واحدهای مشمول و متخلف ابلاغ شده است؛ همچنین ۱۰ واحد متخلف پلمب و از ادامه فعالیت آلاینده آنها جلوگیری شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه سخنان خود با بیان اینکه قانون هوای پاک در سال ۹۶ به تصویب رسیده و۲۳ دستگاه در آن دارای تکالیف اجرایی و نظارتی قانونی هستند، بیان کرد: بر اساس ماده ۲ قانون هوای پاک، سازمان محیط زیست ناظر بر حسن انجام این قانون است.

مزینانی با انتقاد از حجم بالای پسماند و ضایعات سوزی در حاشیه شهر تهران و انتقاد از عملکرد دستگاه‌های مسئول در قانون مدیریت پسماند اظهار داشت: متأسفانه شب گذشته حجم بسیار بالا و پراکنده‌ای از پسماند سوزی‌ها و ضایعات سوزی‌ها در اطراف تهران مشاهده شد و همکاران ما یا به طور مستقیم و یا با هماهنگی مسئولین مربوطه و همکاری صورت گرفته اقدام به اطفای حریق کردند و در این زمینه مأموران اجرایی در جریان گشت و پایش های اخیر بیش از ۵۰ مورد پسماند و ضایعات سوزی مشاهده شده را با نازل‌ترین امکانات اطفا کرده و یا اقدام لازم برای مهار آن داشته اند که این امر نشان از ادامه دار بودن این معضل در سطح استان دارد.

وی با بیان اینکه برابر قانون چندین دستگاه در خصوص برخورد با پسماند سوزی وظیفه دارند و مقابله با پسماند سوزی و ضایعات سوزی از جمله مصوبات مهم کارگروه هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوای تهران نیز بوده است، گفت: شهرداری‌ها، بخشداری‌ها، نیروهای انتظامی و جهاد کشاورزی از جمله دستگاه‌هایی هستند که باید به صورت ویژه و جدی تری به این موضوع ورود اجرایی داشته باشند تا این معضل مهم از سطح استان برطرف شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران با اشاره به اینکه با فرمانداری شهریار برای همکاری در ضایعات سوزی‌های شب گذشته که یکی از منابع مهم آلایندگی هوا خصوصاً در شرایط اضطرار محسوب می‌شود هماهنگی‌های لازم انجام شد، بیان داشت: طی گشت شب گذشته علاوه بر انجام هماهنگی‌های لازم و میدانی از واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی کوچک و بزرگ مقیاس همچون نیروگاه سیکل ترکیبی پرند بازدید و نحوه فعالیت شبانه و مخازن سوخت مصرفی مورد بررسی قرار گرفت.

ّوی با بیان اینکه همه ما در قبال سلامت شهروندان مسئول هستیم و در این خصوص باید به مردم پاسخگو باشیم گفت: البته همواره در فصل سرما و با پدیده وارونگی هوا مشکلات آلودگی هوا چند برابر خود را نشان می‌دهد اما باید از شهروندان به خاطر ایجاد محدودیت‌ها ناشی از مصوبات کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوا، عذرخواهی و از همراهی شأن تشکر کنیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    خودشون مازوت میسوزونن یه بحث دیگه کیفیت پاییین استحصاله
  • سید فروزان ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    پساوند و ضایعات سوزی مربوط به قرون گذشته است ، الان دبکر این حرکت انجام نمیشود ، کافی است میدان بدهند به افرادی چون خانم شیرزادی که در کرمانشاه اشغال‌ها را تبدیل به کود و دیگر مواد میکند ، مشکل از سو مدیریت و عدم تعهد مسئولان و فساد در ارگان‌ها است که اجازه گسترش فعالیت خانمی چون شیرزادی را نمیدهند ، وگرنه تمام این پساوندها و ضایعات هم ارز اور است و اشتغال زا .
  • ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    سلاجقه قدش کوتاهه و باید به میزان استاندارد میبود
  • ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    مازوت را الکی علم نکنید هر ساله زمانی که هرس درختان انجام میشه پیمانکاران شاخه درختان را داخل شهرها و در پارک می سوزانند و علت آلودگی هم فقط همینه و بس
  • ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    0 0
    ضایعات سوزی در اکثر مناطق حاشیه ای کرح وجود دارد ما در حسن اباد کرج اکثر شبها شاهد دود ناشی از زباله سوزی مراکز غیر مجاز جمع اوری ضایعات هستیم وظیفه جمع اوری این مراکز با چه نهادی است ؟
  • مجید ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    سلام؛ تو نسیم شهر بهارستان، نزدیک اسلامشهر، هر روز زباله می سوزاندند. چه داخل گاراژ، چه کنار خیابان. شبها که زباله سوزی بسیار زیاد است و روزها دور گردها و معتاد ها. شده یک شغل پر درآمد به قیمت جون مردم.خواهش می کنم پیگیری کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس