کد خبر 1555238
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۰
رشوند نمایه

امروز که دستگاه قضا کمر همت بسته تا پرونده محاکمه ۱۰۴ نفر از عناصر اصلی منافقین را به نتیجه برساند، در کنار مراجع رسمی برای تکمیل پرونده منافقین، بخش های غیردولتی وظیفه سنگینی برعهده دارند.

سرویس سیاست مشرق - دیروز نخستین دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکرده و اعضای گروهک منافقین به صورت علنی و با حضور اصحاب رسانه و برخی خانواده‌های قربانیان ترور و شاهدان عینی جنایات هولناک تروریست‌های منافق در دهه ۶۰ در شعبه ۱۱ دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد. محاکمه منافقین مطالبه همیشگی ملت ایران بوده است. مطالبه ای که با تاخیر ۴۲ ساله برگزار شد. این دادگاه اولین اقدام قضایی است که جمهوری اسلامی با وجود ادّله محکم برای محاکمه گروهکی که بنا بر آمارهای اعلام شده بیش از ۱۷ هزار نفر از مسئولان و مردم بی گناه را طی چهار سال ابتدای انقلاب و پس از آن ترورهای معروف از دانشمندان هسته ای گرفته تا شهادت جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح شهید سپهبد صیاد شیرازی را به شهادت رسانده است، برگزار می کند.

در رابطه با این پرونده و اقدام ارزنده دستگاه قضایی چند نکته وجود دارد:

۱. در طول این مدت که حمید نوری با نفوذ و فشار منافقین و با حکم دادسرای سوئد در فرودگاه استکهلم دستگیر و تاکنون بیش از ۶۰ جلسه مورد محاکمه قرار گرفته - در حالی که او تنها یک کارمند دون پایه در دستگاه قضایی بوده و هیچ جرمی را مرتکب نشده است -، این سوال برای خانواده های ترورهای سالهای اولیه دهه ۶۰ و پس از آن ایجاد شده که چرا آنها با خبرهای دروغین یک شهروند ایرانی بی گناه را می توانند بیش از ۵ سال در زندان بدون استفاده از وکیل و مدافعی نگه دارند ولی ما در باره گروهکی که دستانشان تا آرنج به خون ملت ایران آلوده است، بی تفاوت بوده ایم. درست است که محاکمه منافقین با تاخیر تقریبا نیم قرن فتح الفتوح به حساب نمی آید ولی اقدام دستگاه قضا از آن حیث که بالاخره به مطالبه خانواده های زجر کشیده و آسیب دیده در طول این سالها پاسخ داده شده است، ارزنده و قابل تقدیر است.

۲. نه تنها در قوانین جمهوری اسلامی، بلکه در همه کشورها وقتی گروهی اقدام مسلحانه ای را آغاز می کند بدون اینکه حتی این اقدام خود را اعلام رسمی کرده باشد، از نگاه مردم و حکومت محکوم به مجازات است. این در حالی است که این گروهک پس از شورش ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ به صراحت در بیانیه‌ای راهبرد خود را چنین اعلام می‌کند : «ما مجاهدین خلق با درک واقع‌بینانه از رژیم و آشتی‌ناپذیری و متعارض شدن تضاد با رژیم ضد خلق، پس از ۳۰ خرداد، قاطعانه استراتژی مبارزه مسلحانه و در مرحله اول این استراتژی، ضربه یا ضربات تعیین‌کننده و مرحله یک تهاجمی (تهاجم به هر قیمت) و تشکیل آلترناتیو را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.» کاری که روز گذشته دستگاه قضا انجام داد عملی بود که باید از فردای روز انتشار این بیانیه به جرم «اقدام مسلحانه» منافقین و دعوت به براندازی مسلحانه نظام برای محاکمه این جرثومه های فساد انجام می داد. یقینا اگر در آن روزها برعلیه آنها اعلام جرم می شد و این گروهک مورد پیگرد حقوقی و قضایی قرار می گرفت و با فرار آن‌ها از کشور و قرار گرفتن در کنار رژیم بعثی عراق در دادگاه‌های بین‌المللی به‌دنبال شکایت و محاکمه آنها بودیم، امروز نه این میزان شهید ترور داشتیم، نه شاهد همکاری آنها با رژیم صهیونیستی برای خرابکاری در مراکز هسته ای و مهم کشور. باید بررسی شود که بی توجهی چهاردهه در محاکمه منافقین ناشی از «بی عملی» دستگاه قضا بوده است یا کم کاری دستگاه‌های اطلاعاتی که نتوانسته‌اند در تکمیل پرونده این گروهک تروریستی دست دستگاه قضایی را برای محاکمه آن‌ها پر کنند.

۳. امروز که دستگاه قضا کمر همت بسته تا پرونده محاکمه ۱۰۴ نفر از عناصر اصلی این گروهک را به نتیجه برساند، نباید غفلت کرد که در کنار مراجع رسمی برای تکمیل پرونده منافقین، بخش های غیردولتی (ان جی او ها) وظیفه سنگینی بر عهده دارند. فراموش نکنیم که در محاکمه حمید نوری آنچه این پرونده را به مرحله محاکمه رساند و بیش از ۶۰ جلسه را برای او تشکیل داد، سازماندهی منافقین و حضور آنها در دادگاه و بیان دروغ ها و مطالب غیر حقوقی آنها با فشار رسانه ای بود. ما که نیاز به دروغ بافتن نداریم هم اظهارات منافقین و اطلاعیه های آنها پس از ترورهایی که انجام داده اند در دسترس است و هم خانواده های افراد ترور شده و هم اظهارات برخی مقام های غربی و کشورهایی که این تروریست ها در حمایت آنها بوده اند. باید یاد بگیریم در کنار فشار نهادهای رسمی، امروز ابزارهای غیررسمی می‌تواند در اعاده حقوق ملت و کشاندن منافقین پای میز محاکمه موثر واقع شده و مسیر را برای نهادهای رسمی هموار کند. یعنی همان امری که تاکنون مورد غفلت مسئولان جمهوری اسلامی بوده است.

۴. تا دیروز منافقین تصور می کردند خبر محاکمه آنها که دستگاه قضایی در مرداد ماه اعلام کرد یک شوی تبلیغاتی است اما برگزاری اولین جلسه آن نشان داد دستگاه قضایی در این اقدام مصمم است و این همان انتظاری است که رهبر معظم انقلاب از دستگاه قضا در مقاطع مختلف داشته اند. رهبر معظم انقلاب می فرمایند: «وقتی که دشمن به شما زور می‌گوید، اگر شما یک قدم به عقب برداشتید، او جلو می‌آید؛ راه اینکه او جلو نیاید، این است که شما بِایستید.» امروز منافقین و دیگر گروههای تروریستی از برگزاری اولین جلسه دادگاه سه نفر از سران خود (مسعود رجوی، مهدی ابریشم چی و مریم رجوی) عصبی اند و ادامه جلسات محاکمه می تواند شیرازه فرپاشیده جریان نفاق را در خارج از کشور پاشیده ترکند و ضربه نهایی را بر پیکر تکیده این گروهک وارد کند و چنین کار بزرگی با همت دستگاه قضا، نهادهای اطلاعاتی و ان جی او های مردمی و رسانه ها و در یک کار جمعی امکان پذیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    0 3
    به هرحال باید حرکت متوقف شود تا دادگاه تشکیل شود
  • رضا ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    9 2
    ازچای دبش بگو
  • ۰۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    2 4
    همینجوری با همین فرمون تا چند سال دیگه دادگاه محاکمه نمرود و فرعون و شداد و حتی قابیل را هم با چندین قرن تاخیر برگزار بکنید احسنت بر شما
  • علی ایرانی ۰۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    2 3
    ان شاءالله با محاکمه منافقین و استرداد آنان از طریق پلیس بین‌الملل یا همان اینترپل ، مردم ایران سزای جنایت این جنایتکاران و قاتلین مزدور را به آنها خواهند چشاند...
  • ایرانی ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    1 0
    مگه میشه وقتی کل ایران داره با بعثی ها میجنگه تو نه تنها برای وطن نجنگی بلکه دست صدام رو هم بگیری ..آخه چقد باید کثیف و بی رگ و ریشه باشید؟ ندیدید جوان های کشور پر پر میشدند،لعنت بهتون
  • ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    1 1
    دادگاه نمایشی واقعا خنده دار و به درد نمی خورد
  • ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    5 1
    دستگاه قضا کمر همت ببندد و 60 مدیر و مسعول متخلف فساد دبش را به دادگاه علنی بکشاند.بعد برای کسانی که نیم قرن پیش از این کشور رفتن دادگاه برگزار کنه.اول فساد دبش بعد محاکمه منافقین ملعون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس