نشنال اینترست: نتانیاهو عامل شکست بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ خواهد بود

"نشنال اینترست" در یادداشتی پیش‌بینی کرد که دلیل اصلی شکست احتمالی "جو بایدن" در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا حمایت بی‌دریغ او از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جنگ غزه خواهد بود.

به گزارش مشرق، پل آر. پیلار نویسنده این گزارش در یادداشتی که در این نشریه آمریکایی منتشر شد، نوشت: "جنگ اسرائیل در غزه به یکی از بزرگ‌ترین نکات منفی دوران ریاست‌جمهوری بایدن تبدیل شده است. پس از حمله حماس در هفتم اکتبر بخشی از این پیامدهای سیاسی اجتناب‌ناپذیر به نظر می رسید. این حمله، مانند بسیاری از رویدادهای آشکار در جهان، به عنوان یک نقطه سیاه برای هر کسی که مدیریت کاخ سفید را بر عهده دارد تلقی می شود.

این گزارش می افزاید: رئیس جمهوری آمریکا می توانست هر کاری برای جلوگیری از این رویداد انجام دهد. از طرفی، ‌این حمله، راهبرد سیاست خارجی دولت بایدن را که فرض می‌کرد درگیری [رژیم] اسرائیل و فلسطین در حاشیه باقی مانده و به دولت او اجازه می‌دهد توجه بیشتری را بر سایر بخش‌های جهان متمرکز کند، برهم زد.

نویسنده مقاله نشنال اینترست اضافه می کند: اما بسیاری از پیامدهای منفی آن به دلیل استقبال فوری و بی قید و شرط بایدن از نتانیاهو به دست خود او ایجاد شد؛ حمایتی که رئیس دولت آمریکا از زمانی که [رژیم] اسرائیل شروع به حمله و ویرانی غیرقابل توصیف علیه ساکنان غزه کرد، از آن عقب‌نشینی نکرده است.

این گزارش می افزاید: اکنون بایدن حامی یکی از بزرگ‌ترین فجایع بشری در غزه در نیم قرن گذشته است. این در حالی است که راهبرد رییس جمهوری آمریکا در تلاش برای مهار نتانیاهو حتی با نزدیک ماندن به او هم شکست خورده است. بایدن حمایت بسیاری از پایگاه‌های مردمی خود در حزب دموکرات، که برای پیروزی مجدد در انتخابات به حمایت فعال آنها نیاز دارد، را از دست داده است. مهم‌ترین پیامدهای این راهبرد ضربه به منافع ایالات متحده است که با افزایش خشم و کینه علیه آمریکا آشکار شده است. واشنگتن به طور فزاینده‌ای در دیپلماسی بین المللی منزوی شده و از حمایت سایر کشورها برای اهداف ایالات متحده برخوردار نیست.

نویسنده این مقاله تاکید می کند: اما انگیزه های مردی که بایدن، او (نتانیاهو) را در آغوش گرفت، ارتباط زیادی با این موضوع دارد. نتانیاهو خود مشکلات سیاسی داخلی فراوانی دارد. حمله حماس وجهه او را که از مدت ها پیش به عنوان "آقای امنیت" اسرائیل لقب گرفته بود، در هم شکست. این شکست بی درنگ پس از حمله در نظرسنجی‌ها منعکس شد که نشان دهنده کاهش حمایت اسرائیلی‌ها از نتانیاهو و حزب لیکود بود.

بر اساس این گزارش، نتانیاهو برای تغییر این وضعیت و نجات جایگاه سیاسی خود، انگیزه قوی برای ادامه حملات ویرانگر به غزه و نادیده گرفتن درخواست‌های آمریکا در مورد خویشتن‌داری در عملیات‌های نظامی یا در نظر گرفتن یک راه حل سیاسی برای تعیین سرنوشت فلسطینی ها دارد. در کوتاه مدت، این حمله پاسخی به تمایل اسرائیلی‌ها برای انتقام از مردم فلسطین بود. حتی اگر نتانیاهو هرگز نتواند وجهه قبلی خود را بازیابد او اکنون به عنوان رهبری که از طریق زور اسلحه و همچنین دیپلماسی گستاخانه با هر گونه تشکیل یک کشور فلسطینی مخالف است، ریاست خود را نشان داده است.

نویسنده این گزارش می افزاید: تنش با دولت بایدن برای نتانیاهو نه تنها منفی نیست بلکه یک امتیاز مثبت محسوب می شود. این تنش نشان‌دهنده عزم او برای مقابله در برابر هرگونه فشار ایالات متحده برای تشکیل کشور فلسطینی است. علاوه بر این، جریان نفوذ در روابط آمریکا و اسرائیل همچنان در جهتی قرار دارد که همیشه جریان داشته است. کمک‌های نظامی ایالات متحده همچنان برقرار است و پویایی‌های درون سیاست آمریکا همچنان بایدن را از حمایت با قید و شرط به [رژیم] اسرائیل باز می دارد.

بر اساس این گزارش، همچنین موضوع اتهامات فساد علیه نتانیاهو وجود دارد که دادگاه آن به تازگی پس از یک وقفه چند هفته‌ای به دلیل حمله حماس و جنگ از سر گرفته شده است. این مشکل حقوقی و شخصی انگیزه بیشتری به نتانیاهو داده تا به سیاست‌های افراط‌گرایانه خود ادامه دهد. این سیاست‌ها همچنین به جلب رضایت افراطی‌ترین عناصر در ائتلاف راست‌گرای او کمک می‌کند و در نتیجه ائتلاف را در کنار هم نگه داشته و عواقب حقوقی عملکرد او را به تعویق می‌اندازد.

نویسنده این مقاله تاکید دارد: در مورد تأثیرات این رویکرد بر سیاست داخلی آمریکا و چگونگی تضعیف موقعیت سیاسی بایدن، این یک امتیاز برای نتانیاهو محسوب می شود. نتانیاهو به طور قطع از اینکه دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا، بایدن را شکست دهد، خوشحال خواهد شد. این در حالی است که بایدن برای نشان دادن حمایت از [رژیم] اسرائیل انعطاف و تمایل بسیار زیادی نشان داده است. اما آنچه بایدن برای [رژیم] اسرائیل انجام داد در مقابل کارهای ترامپ، ‌از جمله انتقال سفارت ایالات متحده به بیت المقدس، به رسمیت شناختن حاکمیت [رژیم] اسرائیل بر بلندی های جولان اشغالی و پیشبرد طرح "صلح" که فلسطینی‌ها را به جای داشتن دولت خود به یک وضعیت زیردست دائمی سوق می دهد، قابل مقایسه نیست.

این گزارش می افزاید: اگرچه بایدن دموکرات استمرار احترام فراحزبی سنتی به [رژیم] اسرائیل را به تصویر می کشد، اما حزب جمهوری‌خواه به چیزی تبدیل شده است که آرون دیوید میلر، مذاکره کننده سابق صلح ایالات متحده آن را حزب "اسرائیل، درست یا غلط" می نامد. اتحاد حزب جمهوری‌خواه و راست اسرائیل (که شامل دولت اسرائیل می شود) بیشتر از اتحاد بین ایالات متحده و [رژیم] اسرائیل است.

نویسنده این گزارش در پایان تاکید می کند که بایدن از بسیاری جهات نمونه یک سیاستمدار قدیمی آمریکایی است. از این نظر، برای او تقریباً عادی بود که به موضع پیش‌فرض سنتی یعنی ابراز حمایت از [رژیم] اسرائیل بپردازد. اما این پیش فرض با توجه به شرایط بحرانی غزه دیگر برای او کارساز نیست. دلایل زیادی برای شکست او در انتخابات سال آینده وجود دارد اما بی‌شک یکی از آنها در آغوش گرفتن یک سیاستمدار خارجی است که علاقه‌ای به منافع ایالات متحده و چشم اندازهای سیاسی بایدن ندارد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    0 0
    باید فریاد مرگ با آمریکا، اسرائیل و ارتجاع فضای سراسر کشورهای اسلامی را پر کند باید فریاد مرگ با آمریکا، اسرائیل و ارتجاع فضای سراسر کشورهای اسلامی را پر کند باید فریاد مرگ با آمریکا، اسرائیل و ارتجاع فضای سراسر کشورهای اسلامی را پر کند باید فریاد مرگ با آمریکا، اسرائیل و ارتجاع فضای سراسر کشورهای اسلامی را پر کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس