به گزارش مشرق، احسان کیانی مطلبی را در کانال خود در تلگرام با عنوان شکاف در اتحاد واشنگتن و تل‌آویو منتشر کرد که برگرفته از یادداشتی از شالوم‌لیپنر کارشناس روابط آمریکا و اسرائیل در «اندیشکده شورای آتلانتیک» است:

شالوم‌لیپنر کارشناس روابط آمریکا و اسرائیل در «اندیشکده شورای آتلانتیک» و کارشناس پیشین دفتر نخست‌وزیر طی دهه‌های گذشته، طی یادداشتی در «فارن‌افرز » مورخ ۸ دی ۱۴۰۲ نسبت به افزایش فاصله واشنگتن و تل‌آویو در جنگ غزه، هشدار داده است.

وی اذعان دارد که «اگر حمایت قاطع ایالات متحده نبود، آزادی عمل اسرائیل برای تعقیب اهداف جنگی اعلام شده‌اش به شدت محدود می‌شد» ولی با بروز شکاف‌ها میان این دو بازیگر «اسرائیل نه تنها باید عملیات نظامی کنونی را عاقلانه مدیریت کند، بلکه باید با مشکلات سیاسی داخلی نیز مقابله و راه‌حل پایدار حل مسأله فلسطین را تعیین کند».

علی‌رغم انتقادات آنتونی بلینکن و لوید آستین از کشتار غیرنظامیان در غزه، ولی آمریکا عملاً با وتوی قطعنامه‌های آتش‌بس در شورای امنیت به حمایت از عملیات نظامی اسرائیل پرداخته است. نویسنده معتقد است که بایدن ترجیح داده در انظار عمومی از رژیم اسرائیل حمایت کند و انتقاداتش را خصوصی بیان نماید. زیرا این روش به او نفوذ بیشتری برای تأثیرگذاری بر تصمیمات اسرائیل می‌دهد. نویسنده، عدم حمله پیش‌گیرانه اسرائیل به حزب‌الله را نتیجه این دیپلماسی قلمداد کرده است.

طبق این یادداشت، علی‌رغم حمایت بایدن از تعمیم توافق ابراهیم به دیگر کشورها، مخالفت آمریکا با الحاق کرانه باختری به مناطق اشغالی از مهم‌ترین محورهای اختلافی دولت بایدن و کابینه نتانیاهو است. علاوه بر اینکه اصرار نتانیاهو بر لایحه «اصلاحات قضایی» و ائتلاف با راست‌گرایان افراطی که حرمت مسجدالاقصی را زیر پا گذاشتند نیز از دیگر محورهای اختلافی است.

لیپنر بیان کرده که اسرائیل با توجه به انتقادات روسیه و چین از تهاجم اسرائیل به غزه، باید بفهمد که جایگزینی برای حمایت آمریکا از تل‌آویو وجود ندارد. این مسأله به خصوص با توجه به افزایش انتقادات نسل جوان آمریکا از اشغال‌گری و آپارتاید حکومت اسرائیل در کشور فلسطین، باید موجب نگرانی حاکمان تل‌آویو باشد که دولت‌های بعدی آمریکا، مسیر دشوارتری برای حمایت از اسرائیل در پیش خواهند داشت.

تسریع در پایان عملیات نظامی؛ انتقال مالیات کرانه باختری به تشکیلات خودگردان؛ برگزاری انتخابات پارلمانی پس از پایان جنگ و ترسیم مسیر حل مسأله «اعم از دو کشوری یا یک کشور»؛ پیشنهادات نویسنده برای حل اختلافات و جلوگیری از شکاف آمریکا و اسرائیل است.

مسیر بهبود روابط این دو بازیگر، با وجود نتانیاهو در رأس حکومت اسرائیل، امکان‌پذیر نیست. به خصوص که اجتماع یهودیان ساکن در مناطق اشغالی نیز با ورود اسرائیل به مذاکرات سیاسی، آمادگی و تمایل ندارد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • DE ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    4 1
    جناب شالوم‌ لیپنر، کوشیده در راستای نمایش جنگ زرگری بین مادر (آمریکا) و فرزندش (اسرائیل)، اختلافی که اصلا وجود ندارد را تبلیغ کند. تمام عملیات نظامی غزه و حتی اداره کشور جنگ زده جعلی اسرائیل را آمریکا در محل و مستقیما انجام می دهد. این واگذاری ادارای اسرائیل، جزو اولین نتایج سفر بایدن به اسرائیل بشمار می آید. وی با اظهار اینکه خود یک صهیونیست است به انتقادت بزرگان این طایفه در این مورد، پاسخ و اطمینان داده است. در واقع چاره دیگری هم نداشته، چون تنها با در اختیار گرفتن اداره امور در اسرائیل ، می تواند به متحدینش دستور دهد که سربازان زبده ، اسلحه و مهمات به اسرائیل هدیه کنند، آنهم وسط جنگ اوکراین.
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    1 0
    سردمداران اصلی امریکا صهیونیست هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس