کد خبر 1557577
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶
هراس مسلمانان هند از افتتاح معبد بزرگ آیودیا

معبد بزرگ ایزد رام در آیودیا در نخستین ماه سال نوی میلادی گشایش خواهد یافت، اکنون مسلمانان این شهر از درگیری‌های احتمالی بعد از افتتاح این معبد ابراز نگرانی می‌کنند.

به گزارش مشرق، صفی محمد، خیاط هندی مانند بسیاری از مسلمانان دیگر، قصد دارد همسر و دو پسرش را قبل از رسیدن هزاران هندو برای افتتاح یکی از مهم‌ترین‌ترین معابد هندو در ماه آینده به روستای زادگاهش برساند.

این معبد بزرگ به ایزد رام تعلق دارد و در محلی ساخته شده که هندوها معتقدند زادگاه این ایزد است، تا سال ۱۹۹۲ در محل این معبد، مسجدی از دوران گورکانیان هند برپا بود.

این مرد ۳۸ ساله گفت: به یاد می آورد زمانی که یک گروه هندو مسجد بابری را در دسامبر ۱۹۹۲ ویران کردند و این اقدام به درگیری‌های مذهبی در سراسر هندوستان و کشته شدن نزدیک به ۲ هزار نفر منجر شد که بیشتر آنها مسلمان بودند. عموی صفی محمد نیز از قربانیان این درگیری بود.

آیودیا، در ایالت شمالی اوتار پرادش جای دارد و حدود ۳ میلیون نفر از جمله ۵۰۰ هزار مسلمان ساکن آن هستند.

مقامات می گویند: دست کم یک دهم مسلمانان این شهر در مجاورت معبد تازه ساخته شده ایزد رام زندگی می کنند و برخی از این ساکنان گفتند: هنوز از هندوها، به ویژه بازدیدکنندگان معبد می ترسند، زیرا هر حادثه کوچکی می تواند به طور بالقوه به یک رخداد بزرگ تبدیل شود.

بسیاری از مردم شهر قصد دارند خانواده های خود را پیش از مراسم افتتاحیه معبد که قرار است در ۲۲ ژانویه (۲ بهمن) برگزار شود، نزد اقوام خود در خارج از شهر بفرستند.

پرویز احمد قاسمی، که یک مدرسه اسلامی را در آیودیا اداره می کند و پدر همسرش را در شورش های سال ۱۹۹۲ از دست داده، گفت: ما نمی توانیم بگوییم زمان افتتاحیه چه اتفاقی خواهد افتاد - مردم جامعه ما نگرانند.

حتی در حالی که برخی از ساکنان اطراف معبد ابراز نگرانی کردند، چندین مسلمان آیودیا گفتند در دولت نارندرا مودی، حزب بهارتیا جنتا (BJP) که بر اوتار پرادش نیز حکومت می کند، خشونت قابل توجهی صورت نگرفته است و افزودند: تقویت اقتصاد محلی به دلیل گشایش معبد، به آنها نیز کمک خواهد کرد.

انتظار می رود افتتاح معبد ایزد رام شانس پیروزی حزب ملی گرای هندو بی جی پی در انتخابات عمومی سال آینده هند را افزایش دهد، زیرا این گونه نارندرا مودی به یکی از وعده های اصلی مبارزات انتخاباتی خود عمل می کند.

بیش از چهار سال پس از پایان دادن به اختلافات در مورد این مکان توسط دادگاه عالی و اعطای زمین آن به گروه های هندو، شخص مودی معبد را افتتاح خواهد کرد.

شاراد شارما، یک هندو از آیودیا، گفت: همه ساکنان آیودیا از معبد و هندوهایی که از آن بازدید می کنند بهره‌مند خواهند شد. آیودیا اکنون یک شهر جدید است که نمونه ای از هماهنگی جمعی خواهد بود و هیچ خشونت یا ناراحتی در دهه گذشته در این شهر وجود نداشته است.

مقامات ایالتی انتظار دارند که آیودیا هر ماه پذیرای ۴ و نیم میلیون هندو باشد و برخی از مسلمانان گفته‌اند تعداد زیاد بازدیدکنندگان آنها را نگران امنیت خود می کند.

حاجی آچان خان، ۶۲ ساله، یکی از ساکنان این شهر گفت: این به دولت بستگی دارد که با حضور این همه افراد از دیگر مناطق کشور چگونه امنیت را برای مسلمانان فراهم کند.

راج کاران نایار، رئیس پلیس آیودیا گفت: مقامات پلیس نیروهای کمکی را بکار خواهند گرفت که نه تنها برای تضمین امنیت یک جامعه که برای هر فرد کافی است.

در حکم دادگاه عالی هند که اجازه ساخت معبد رام را داد گفته شده است: مقامات باید زمینی را برای ساخت مسجد اختصاص دهند و انتظار می رود ساخت و ساز در آن مکان، با فاصله ای حدود ۱۵ مایل (۲۴ کیلومتر) از معبد رام، سال آینده آغاز شود.

مهد اعظم قادری، یکی از رهبران هیئت مرکزی وقف هند، در نامه ای به مقامات محلی در این ماه گفت: رونق اخیر قیمت ملک در آیودیا قبل از گشایش معبد برخی از مردم را به تصرف غیرقانونی زمین اختصاص داده شده به مساجد دیگر و حتی قبرستان های مسلمانان سوق داده است.

با این حال، نیتیش کومار، قاضی منطقه آیودیا، گفت: او شکایتی در مورد غصب زمین دریافت نکرده است، اما در صورتی که آنها به ما مراجعه کنند، موضوع را بررسی خواهیم کرد و مطابق با آن اقدام خواهیم کرد.

مسجد بابری، متعلق به سده شانزدهم میلادی در شهر ایودیا در ایالت اوتار پرادش هند بود که در ۶ دسامبر ۱۹۹۲ (۱۶ آذر ۱۳۷۱) به دست گروهی از هندو های افراطی ویران‌شد.

بر اساس روایت‌های باستانی آیین هندو، شهر آیودیا زادگاه ایزد رام است.

در سده شانزدهم میلادی و در زمان فرمانروایی ظهیرالدین محمد بابر، این مسجد به دست میرباقی اصفهانی سردار او در نقطه‌ای بنا شد که هندوها آن را زادگاه ایزد رام می‌دانستند. از دههٔ ۱۹۸۰ میلادی سازمان «ویشوه هندو پریشاد» به منظور ساخت معبدی برای ایزد رام در این مکان فعالیت خود را آغاز کرد و در این راه حزب بهارتیا جنتا حامی سیاسی این گروه شد. هندوها تجمعات و راهپیمایی‌های بسیاری برای ساخت معبد به راه انداختند.

در ۶ دسامبر (۱۶ آذر ۱۳۷۱) سازمان ویشوه هندو پریشد و حزب بهارتیا جنتا یک تجمع صدوپنجاه هزار نفره را سازماندهی کردند ولی تجمع به خشونت کشیده‌شد، جمعیت نگهبانان را پراکنده ساختند و مسجد را ویران کردند.

پس از تحقیقات، ۶۸ تن از جمله شماری از رهبران دو سازمان یادشده مسئول این اتفاق معرفی شدند، همچنین این رویداد مجموعه‌ای از خشونت‌ها میان مسلمانان و هندوها را در پی داشت که در جریان آن بیش از ۲ هزار تن کشته‌ شدند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • علی ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    13 1
    ظااهرا بت پرستی تا ابد می خواد ادامه پیدا کنه.
  • ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    20 1
    امیدوارم حزب الله هند ویرانش کنه ، مرگ بر بت پرستای مستکبر بی شرف
  • ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    7 0
    نخست وزیر هند دوست اسرائیل و دشمن مسلمانان. مسلمانان در هند جانشان در خطره
  • ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    2 0
    حزب حاکم هند با اقتدار مسلمانان هند را بسوی افراط گرایی هل خواهد داد در آینده باید منتظر جنگهای وحشتناک مذهبی در هند باشیم.
  • ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    2 0
    تا جن جماعت نابود نشه بشر خدا پرست روی آرامش نمیبینه
  • adrian ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    2 0
    من خیلی در مورد آیین هندو با این هندی هایی که اینجا هستن صحبت کردم. ظاهرا رئیس جمهور قبلی و کنونی هند هر دو به شدت مذهبی به ایین هندو هستند و به گفته خودشون میخوان این مکتب را مکتب غالب هند کنند و خیلی زیاد تبلیغ میکنن براش و هزینه میکن. میگن تقریبا تمام مسئولین هند را از فیلتر ایین هندو رد میکنن، و تونستن طی چند سال مخفیانه حزب قدرتمندی توی دولت و نظامی های هند تشکیل بدن. ظاهرا مکتب هندو هم دشمن اصلی مسلمانان هستند.
  • ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    0 2
    اشاعه موسیقی ایرانی چه قبل از انقلاب چه بعد از انقلاب، در میان هندی ها / بخصوص گفتگو با فیلم سازان هندی برای استفاده از موسیقی ایرانی در فیلم های شان؛ موجب اشاعه زبان فارسی در هند می شود/ انچه موجب نجات هندی ها از بت پرستی می شود زبان فارسی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس