انتشار جزئیات حمله به جایگاه‌های سوخت برای اولین بار

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: همه داده های جایگاه سوخت در مرکز وجود دارد ، لذا نگرانی راجع به اینکه کسی بگوید که ذخیره ۱۵۰۰ تومانی بنزین من از بین می رود، وجود ندارد.

به گزارش مشرق، ابراهیم بیگی نژاد نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با برنامه تهران ۲۰ به توضیح جزئیات این موضوع پرداخت و گفت: ما در هر جایگاهی یک سری نازل داریم که هر کس به پمپ بنزین می رود از آن نازل استفاده می کند. آنها یک دستگاهی دارند که به آن اصطلاحا «پی تی» گفته می شود.این دستگاه به یک سیستم کامپیوتری در همان جایگاه وصل می شود که به آن «آی سی پی» گفته می شود.

وی در ادامه تشریح سیستم سوخت رسانی کشور گفت:دستگاههای آی سی پی در سراسر کشوربه یک مرکز داده کشوری وصل می شوند که به آن اصطلاحا «دیتا سنتر» گفته می شود.سیستم بانکی هم به موازات این به سیستم وصل است تا بتوانند پرداختهای بانکی انجام دهند.

وی افزود: وقتی شما در جایگاهی بنزین می زنید داده شما به مرکز ارسال می شود و بعد چند کیلومتر آن سوتر که می خواهید دوباره سوخت گیری کنید در آن واحد اطلاعات داده می آید و مشخص می شود که شما آنجا چقدر سوخت گیری کردید و چقدر از سهمیه تان باقی مانده است؟

وی در توضیح این ماجرا گفت: دفعه قبل، دو سال پیش حمله به مرکز اصلی داده بود و به همین علت سیستم یکپارچه کشور به یکباره خوابید و همه جایگاهها دچار مشکل شدند.این سری بر خلاف تصور که از مرکز دوباره مورد تهاجم قرار گرفته ایم ، این سری از پی تی ها دچار مشکل شدندو از پی تی ها ویروسی وارد شد.

وی گفت:پس اگر ویروسی را بتوان از همین جایگاه وارد کرد، شروع می کند پله پله می رود تا به مرکز می رسد ؛ اتفاقی که افتاد این بود که تا چند جایگاه سقوط کردند، مدیریت مرکز متوجه شد که الان (ویروس) گام به گام دارد می رود تا همه جا را بگیرد، بلافاصله هشدار دادند که سریع سیستم مرکزی را قطع کنید.

وی افزود: تا متوجه شدند و سیستم مرکزی قطع شد ستاد مرکزی و بچه های عملیات بلافاصله از تجربه قبلی استفاده کردند و گفتند جایگاهها بدون اتصال به سیستم، خودشان سوخت گیری را با بنزین ۳۰۰۰ تومانی انجام دهند.

وی در ادامه تاکید کرد: همه داده ها در مرکز وجود دارد ، لذا نگرانی راجع به اینکه کسی بخواهد بگوید که ذخیره ۱۵۰۰ تومانی من از بین می رود اینگونه نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    10 16
    بد نشد طی دوروز گذشته کلی درآمد اضافی نصیب دولت گردید با فروش بتزین 3 هزارتومانی
    • عباس ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      14 3
      درآمدی اضافه نشده سهمیه ۱۵۰۰ شما ذخیره هست بعدا میتونید استفاده کنید
    • محمدصادق ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      12 2
      سلام. کشور با مصرف بنزین سود نمیکنه، چه ۱۵۰۰ چه ۳۰۰۰ کسی بیخودی به اعتبار خودش لطمه وارد نمیکنه طرف مقابل، ظاهرا آمریکا بوده.. هر بار که ضربه می زنند، به ضرر حمله کننده هم هست.. چرا که هم روش قبلی لو رفته و هم ناخواسته مجوزی هست برای اقدام تلافی جویانه..
    • IR ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
      8 9
      یک لیتر بنزین در ایران از یک لیتر آب معدنی ارزان تر است و آیندگان از این بابت ضرر خواهند کرد
    • محمود US ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
      2 1
      درریاضی ودرک مطلب مشکل داری دوست عزیز
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
      4 2
      شماهایی که میگید بنزین در ایران با آب معدنی و کشورهای اروپایی و امریکایی مقایسه میکنید به منم دلاری مطابق با همون جاها حقوق بدید من دلاری پرداخت میکنم
    • محمد IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
      2 3
      آمریکا ماهی یکبار سیستم ریلی و قطار را هک میکنن
    • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
      5 1
      اون اسکلی که گفته اب معدنی از بنزین گرون تره خوب چرا اب معدنی رو ارزون نمیکنید؟.کشورهای اروپایی که نفت ندارن هم با انقدر پول به بنزین نمیدن
    • قاسمی ام IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      1 4
      جناب 12:16 دقیقه الان داری آب رو دلاری مصرف نمیکینی؟؟خب بنزین هم روش...بنزین باید گرون بشه تا همه متمولین ماستشون رو کیسه کنند...البته با رعایت عدم صعود جنسها و رسیدن منافع به پایین دستی ها...یوزارسیف من کجایی
  • ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    3 9
    اگر نمیتونید امنیت شبکه سوخت رو تامین کنید بهتر هست که همون کپن قدیمی رو اجرایی کنید .
  • ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    7 11
    نمیدونم چطور ادعای پیشرفت و پدافند غیرعامل میکنید و از رفع یه تهاجم به سامانه سوخت عاجزید یعنی روی دروغگویان به ملت همیشه سیاه میشه
    • ایران ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      11 1
      البته کمی منصف باشید اسرائیل با آن همه تکنولوژی قوی و سرامد بودن دائما سیستم هاش داره هک می شه و کسی چیزی نمی گه ...
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
      5 0
      عقل معلومه نداری ابرقدقد عالم با تمام اهن و تولوپ دوسال زحمت میکشه خرج میکنه تا 5 ساعت سیستم سوخت را دچار اخلال کنه این اگر پدافند موفق نیست پس چیست ؟؟؟ اگر میتوانست دائما این کار را انجام میداد
    • عبدالله IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
      4 0
      چقدر پر ادعا هستی؟! و بیسواد. در تمام کشورها حتی پیشرفته سیستمهاشون هک میشه . که ایران هم در تلافی چندین بار این ضربه رو به سازمانهای مختلفشان زده. از حالا به بعد هم منتظر تلافی باش.
  • ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    10 2
    رو سیاه تو یی وطن فروش نمی بینی تو همون آمریکای اربابت هم سالی چند دفعه همه سامانه هاش هک میشه ،همچین میگه ملت انگار نماینده کل ایرانه.
  • علی ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    4 12
    چرا باید مردم تاوانش را بدهند وقتی سیستم شما نقص دارد باید ضررش را شما بدهید یعنی پول بنزین از 1500 تومان حساب شود نه 3000 به نظر من دولت باید به این هکر جایزه بده چون کلی از قبلش درآمد کسب کزده
    • میرزا IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
      8 5
      داداش بیا 60 لیتر 1500 بهت میدم . یه جور میگه ضرر انگار برج های خلیفه رو ازش گرفتن
  • امیر ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    3 11
    عیدی شب یلدا رو از جیب مردم دادین و سرشون هم منت گذاشتین
  • ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    3 12
    چرا هروقت سیستم‌دچار هک‌می شود‌پردم باید بنزین ۳۰۰۰‌تومانی بزنند؟ چرا بنزین ۱۵۰۰‌تومانی در روز هک توزیع نمی‌شود؟ همیشه به ضرر مردم‌و پوشاندن کسری بودجه چرا میگویند اگر‌ان‌روز ۱۵۰۰ تومانی بفروشیم از‌جیب دولت می رود و کسری بودجه می اید چرا نمی‌گویند از جیب مردم‌می‌رود و باید بنزین‌گرانتر بخرند ان روز در هر دو حالت‌به شصرر مردم است بیچاره مردم وگرنه حکومت برای خودش بنزین‌دارد کسی تا حالا دیده ماشین سپاه و یگان ویژه و هوافضای‌سپاه و دولت و بیت‌رهبری و صداوسیما و.....بدون بنزین بمونند؟
    • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
      4 6
      چون کار خودشونه هر وقت بودجه کم میارن برای اقازاده هاشون تو اروپا و امریکا ازین کارا میکنن
    • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      1 0
      نه عزیز اینجوری نیست اگه در روز هک سیستم بنزین ۱۵۰۰ توزیع میکردند اون صاحبان ماشین های لاکچری که سهمیه ندارند هم می‌رفتند بنزین ۱۵۰۰ می‌زدند و این اچحاف در حق اون کسانی می‌بود که سهمیه دارند / از طرفی اگر بنزین ۱۵۰۰ رو در روز هک شدن سیستم توزیع میکردند شاخک های اون قاچاقچیان سوخت میجنیچبید و وسوسه میشدند که بیان بیشتر از قبل قاچاق کنند و سود بیشتری نصیبشون میشد / و‌خیلی از مسائل دیگه هم درحال بود که تنها چاره اش توزیع آزاد بنزین به صورت موقتی بود / تنها راه تشخیص و میزان سهمیه هم همون کارت سوخت بود که با هک شدن سیستم موقتا کارایی نداشت / حساب تو مو میبینی و دولت پیچش مو / پس زود قضاوت نکن
  • ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    1 6
    وقتی ما فقط قپی در میکنیم این میشه اوضاع ما تا زمانی تو مملکت دزدهای بیت المال و جاسوسان در دولت جولان بدن بهتر از این نمیشه
  • ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 1
    در دنیای دموکراتیک شغل یا اصناف می تونه تا جایی جای کامینیوتی جامعه های کوچکتر را پر کند ولی با غلبه سرمایه داری غلبه سودجویی در این اصناف و منافع به أین معنی هم زیاده
  • IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
    0 4
    بزدل های ترسو .... حکومتی که پایه هایش بر روی، رشوه دادن بنزین مجانی به دارندگان خودرو و موتورسیکلت ،استوار است 😒💜🦠🌵
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
    0 0
    اگر خوب را می‌گویم ب ایراد ها هم باید توجه کنیم. عملیات توقف و راه اندازی پمپ بنزین ها بسیار سریع و موفق بود. اما موارد دیگری دیده می‌شود تعدادی با تغییر لباس که اکثرا هم جوان هستند برای خودنمایی و گرفتن ارتقاع در َسازمانها بدون هیچ محدودیتی برای سود سازمان و ب ضرر مردم کار می‌کنند. در قالب روحانیت ب استبداد می پردازند و بسیار هم مصر و با انگیزه کار می‌کنند. تهدید، ایجاد ترس و شانتاژ می‌کنند و بقیه را مجبور ب سکوت می نمایند. ارج دیکران را پایمال و قدرت خود را تقویت می نمایند.
  • Naser IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
    1 0
    سلام باتوجه به ساختار سیستم امکان هک نزدیک به صفر است تنها از طریق نفوذ در مرکز دیتا سنتر توسط عوامل نفوذی وجود دارد بار قبل هم مشکل در همین جا بود. امکان هک و نفوذ از جایگاه ها هم نزدیک صفر است چون فایر وال مستقر در دیتا سنتر فقط اطلاعات مشخصی که شامل کد کارت است را می پذیرد صحبت های این حضرات همسو با نفوذی هاست پس دنبال کسی دیگه نگردید نورچشمی هاتون را بررسی کنید قبل از پناهنده شدن؟؟؟؟؟؟؟
  • محمد IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    0 0
    خب سیستم رو بومی سازی کنید یکبار برای همیشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس