قانون عدم خروج یکجانبه آمریکا از ناتو به امضای بایدن رسید

رئیس‌جمهور آمریکا با امضای لایحه بودجه دفاعی ۸۸۶ میلیارد دفاعی ایالات متحده طرح عدم خروج یکجانبه از ائتلاف ناتو را نیز به قانون تبدیل کرد.

به گزارش مشرق، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با امضای لایحه بودجه دفاعی ۸۸۶ میلیارد دفاعی ایالات متحده طرح عدم خروج یکجانبه از ائتلاف ناتو را نیز به قانون تبدیل کرد.

بایدن روز جمعه لایحه بودجه دفاعی ۸۸۶ میلیارد دلاری آمریکا را امضا و آن را به قانون تبدیل کرد. این لایحه که در آن سیاست‌های دفاعی و بودجه نظامی آمریکا در هر سال مشخص می‌شود دارای بندی برای جلوگیری از خروج یکجانبه آمریکا از ناتو است.

مطابق این قانون مقرر شده آمریکا تنها در صورتی می‌تواند از ناتو خارج شود که طرح آن به تصویب دست‌کم دو سوم اعضای مجلس سنا برسد. این طرح توسط سناتور «تیم کین»، نماینده دموکرات و سناتور مارکو روبیو، نماینده جمهوری‌خواه ایالات فلوریدا ارائه شده بود و چند روز پیش به لایحه بودجه دفاعی آمریکا الصاق و در قالب آن به تصویب رسید.

این اتفاق همزمان با پیشتازی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در نظرسنجی‌های انتخاباتی رخ داده است. ترامپ یکی از مخالفان ناتو است و بارها خواستار خروج آمریکا از این ائتلاف شده است.

در قانون جدید بر تعهد کنگره به عنوان نهاد قانونگذار به ناتو تأکید شده است. این ائتلاف به ویژه بعد از حمله روسیه به اوکراین از اهمیتی دوچندان برای آمریکا برخوردار شده است.

چند روز پیش از این روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز هشدار داده بود پیروزی احتمالی رئیس‌جمهور سابق آمریکا دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ این کشور ممکن است به خروج واشنگتن از ناتو منجر شود.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نوامبر ۲۰۲۴ برگزار می‌شود و جو بایدن و دونالد ترامپ نامزد پیشتاز احزاب به ترتیب دموکرات و جمهوری‌خواه هستند و ترامپ در نظرسنجی‌های انتخاباتی از بایدن پیش است.

مجله آمریکایی «آتلانتیک» اخیراً در گزارشی تحت عنوان «شکاف میان آمریکا و اروپا در خصوص موضوع اوکراین» نوشت در صورتی که ترامپ یا یک جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده پیروز شود، احتمالاً واشنگتن کمک به کی‌یف را متوقف خواهد کرد و بنابراین اتحادیه اروپا باید برای احتمال نابودی ناتو به دست واشنگتن در مدت زمان کوتاهی بعد از آن آمادگی داشته باشد.

در لایحه بودجه دفاعی سال جاری ۳۰۰ میلیون دلار هم برای کمک تسلیحاتی به اوکراین در نظر گرفته شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس