کد خبر 1558238
تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۶
برنامه هلند برای تحویل اف-16 به اوکراین

دولت هلند برنامه خود برای آماده‌سازی تحویل ۱۸ فروند جنگنده اف-۱۶ به ارتش اوکراین را اعلام کرد.

به گزارش مشرق، دولت هلند روز جمعه اعلام کرد، در حال تدارک و هماهنگ‌سازی تحویل ۱۸ فروند جنگنده اف-۱۶ به اوکراین به منظور تقویت ارتش این کشور در جنگ با روسیه است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «مارک روته»، نخست وزیر هلند با انتشار پستی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «امروز من به زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اطلاع دادم که دولت ما تصمیم به تدارک تحویل یک محموله اولیه متشکل از ۱۸ فروند جنگنده اف-۱۶ به اوکراین را دارد.»

نخست وزیر هلند ادامه داد: «تحویل این جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین یکی از مهم‌ترین عناصر توافقات حاصل شده بر سر پشتیبانی نظامی از کی‌یف است.»

به نوشته رویترز، این تصمیم هلند در راستای رفع نگرانی های فزاینده اوکراین نسبت به تضعیف حمایت متحدان غربی اتخاذ شده است.

«کایسا اولونگرن»، وزیر دفاع هلند نیز نامه‌ای به پارلمان کشورش فرستاده و برنامه اعطای این جنگنده‌های پیچیده به اوکراین را توضیح داد. نخستین بار در فصل تابستان بود که برنامه اعطای جنگنده‌های اف-۱۶ از سوی متحدان غربی به اوکراین در پی موافقت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا با آن به صورت رسمی منعکس شد.

تصمیم روز جمعه دولت هلند یک گام اساسی برای عملی کردن ارسال این جنگنده‌های پیشرفته آمریکایی به آسمان اوکراین است اما تاریخ دقیق تحویل این جنگنده‌ها از سوی هلند مشخص نشد.

روته اعلام کرد، این برنامه در انتظار صدور مجوز صادرات از سوی وزارت امور خارجه هلند و برآورده شدن معیارها در حوزه‌های زیرساخت و پرسنل در اوکراین است.

دولت هلند تصریح کرد، تصمیم اخیرش منجر به اختصاص بودجه و پرسنلی برای آماده سازی این جنگنده‌ها برای تحویل خواهد شد.

وزیر دفاع هلند مدعی شد، اوکراین با دریافت این جنگنده‌ها بهتر می‌تواند از خود دفاع کند و تحویل آنها به کی‌یف و ادامه حمایت کشورش از اوکراین به دلیل آنکه حملات روسیه نشانی از پایان ندارد، بسیار مهم است.

ماه اوت گذشته، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین به بازدید از یک پایگاه هوایی نظامی واقع در شهر آیندهوون در جنوب هلند رفت تا دو فروند از این جنگنده‌ها را بررسی کند. این اتفاق در همان روزی افتاد که هلند و دانمارک تصمیم اولیه خود برای اعطای این جنگنده‌ها به اوکراین را اعلام کردند.

ماه گذشته میلادی نیز رومانی یک مرکز بین‌المللی مخصوص آموزش خلبانی اف-۱۶ به نیروهای اوکراینی با مشارکت متحدانش از جمله در ائتلاف ناتو را اعلام کرد.

طبق بیانیه رومانی، جنگنده‌های مورد استفاده در این مرکز آموزشی توسط هلند و مربیان و پرسنل نگهداری این مرکز نیز از سوی شرکت آمریکایی لاکهید مارتین، تولید کننده این جنگنده‌ها تامین خواهد شد.

دولت هلند اعلام کرد، باید قبل از تحویل این جنگنده‌ها، خلبانهای اوکراینی آموزش خلبانی اف-۱۶ را تکمیل کرده باشند و اوکراین زیرساخت استقرار این جنگنده ها در خاکش را آماده کرده باشد.

مرداد ماه گذشته منابع آمریکایی خبر دادند دولت جو بایدن با ارائه جنگنده‌های اف-۱۶ توسط هلند و دانمارک به اوکراین، بعد از اتمام برنامه آموزشی خلبانان اوکراینی برای پرواز با این هواپیماهای جنگی، موافقت کرده است.

پس از این بیانیه دولت بایدن، دانمارک و هلند نیز تحت فشار و چراغ سبز آمریکا موافقت کردند که بخشی از جنگنده‌های اف-۱۶ خود را به اوکراین تحویل بدهند.

اواخر تابستان گذشته نیز نخست وزیر نروژ در جریان سفر خود به کی‌یف از ارائه جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین در کنار هلند و دانمارک خبر داد.

ولودیمیر زلنسکی از ابتدای جنگ اوکراین بارها خواستار ارسال جنگنده اف-۱۶ از سوی متحدان غربی به دلیل قدرت تخریب و در دسترس بودن جهانی آن شد. اف-۱۶ مجهز به یک توپ ۲mm و قادر به حمل بمب، موشک و راکت است.

مقامات روسی در واکنش به تصمیم کشورهای غربی برای ارسال جنگنده به اوکراین تاکید کرده‌اند که تصمیم برای ارائه این هواپیماهای جنگی به اوکراین فقط جنگ را تشدید و روند عملیات نظامی ویژه روسیه را طولانی‌تر می‌کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • احمد IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    7 2
    ما هم در سامانه پیش ثبت نام قرعه کشی تحویل چند فروند جنگنده وراداتی کارکرده ثبت نام کردیم ...پولشم پیش پیش پرداخت کردیم ...فقط الان اعلام کردن با توجه به اینکه SU-35 الان قطعاتش تحریمه به جاش چند دستگاه Lada دوگانه سوز تحویل میدن
  • مهدی IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    0 0
    #ابر_بحران_پیری_جمعیت
  • عمیر IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    5 0
    روسگداها تسلیت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس