جنگ، جنگ روایت‌هاست و مجاهدت‌ها باید ادامه پیدا کند

فرمانده سپاه پاسداران در سال‌های دفاع مقدس گفت: امروز جهاد ادامه دارد اما جنگ، جنگ روایت‌هاست و باید مجاهدت‌ها ادامه پیدا کند.

به گزارش مشرق، مراسم رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت سردار محمد نبی رودکی فرمانده لشکر ۱۹ فجر در دوران دفاع مقدس با حضور مسئولین کشوری و لشگری، پژوهشگران و راویان در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد.

در این مراسم سرلشکر پاسدار دکتر محسن رضایی فرمانده کل سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس، سردار علی فضلی، سردار مرتضی قربانی، سردار محسن رفیق دوست، سردار احمد غلامپور، سردار حسین علایی، سردار محمدنبی رودکی، سردار اسماعیل کوثری و سردار علی محمد نائینی مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس حضور داشتند.

جنگ، جنگ روایت‌هاست و مجاهدت‌ها باید ادامه پیدا کند

تاریخ شفاهی فرماندهان دفاع مقدس از تحریف جنگ جلوگیری می‌کند

در ابتدای این مراسم سردار نایینی گفت: گنجینه و سرمایه علمی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، شامل چهار بخش اسنادی منحصربه‌فرد، محصولات پژوهشی اختصاصی ازجمله روزشمارها، کتب کارنامه و اطلس‌ها، تاریخ شفاهی فرماندهان دفاع مقدس و یگان‌های تخصصی و سرمایه انسانی فرهیخته و با تجربه پژوهشگران، راویان و نویسندگان است.

وی ادامه داد: تاریخ شفاهی در مرکز یک بخش جدی از پژوهش‌های مرکز و مکمل پژوهش‌های متنی است. پژوهش‌های تاریخی بر اساس یک طرح جامع پژوهشی انجام می‌شود. روایت‌های شفاهی فرماندهان با همکاری نزدیک راوی و پژوهشگر به‌صورت منظم و با مطالعه اسناد تولید می‌شود. فرماندهان بر اساس نقش‌هایی که در دوران دفاع مقدس بر عهده داشته‌اند، به‌عنوان راوی که خالق و یا ناظر صحنه‌ها و حوادث جنگ بوده‌اند، از تجربیات و نقش‌های خود روایت می‌کنند.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران افزود: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با گذشت زمان به این نتیجه رسیده است که با منابع اسنادی به‌تنهایی نمی‌تواند، همه ابعاد و عمق وقایع جنگ را روایت کند، از این‌جهت اهمیت تاریخ شفاهی فرماندهان قرارگاه‌ها و یگان‌ها و حوزه‌های تخصصی به دستور کار جدی و فعال در مرکز در سال‌های اخیر تبدیل می‌شود. تاریخ شفاهی فرماندهان ترکیبی از توصیف و تبیین است و محصول آن دانش‌افزایی و پاسداشت میراث تاریخی است و از تحریف جنگ جلوگیری می‌کند.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: ماهیت تاریخ شفاهی، ثبت و ضبط عملکرد و تجربه نگاری و مستند کردن تجربیات عملی است. همزمان راوی و محقق به توصیف و چگونگی حوادث می‌پردازد؛ و پاسخ سوالات و شبهات داده می‌شود. درواقع با تولید روایت مستند و معیار با تحریف جنگ هم مقابله می‌شود.

وی ادامه داد: اعتبار آثار مرکز به کار کارشناسی و تطبیق و تدقیق روایت‌های شفاهی با روایت راوی و اسناد است، این کار از مختصات مرکز است. در هیچ مرکز پژوهشی این سرمایه اسنادی و انسانی وجود ندارد. فرماندهان، راویان و پژوهشگران مکمل منابع اسنادی هستند. فرماندهان به‌عنوان مدبران و طراحان نبرد و راویان به‌عنوان ناظران و پدیدآوران اسناد.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران در ادامه سخنان خود افزود: خداوند را شاکریم در سالگرد عملیات کربلای چهار و در آستانه سالروز عملیات کربلای پنج، با توجه به نقش مؤثر لشکر ۱۹ فجر در این دو عملیات امروز از کتاب تاریخ شفاهی فرمانده این یگان پرافتخار سپاه در دوران دفاع مقدس به‌ویژه در این دو عملیات، رونمایی می‌شود، سردار رودکی چهره نام‌آشنا و از فرماندهان شاخص دوران دفاع مقدس بودند. برادر شهید و از یاران شهید آیت‌الله دستغیب بوده‌اند. قبل از دفاع مقدس در کردستان و در مقابله با ضدانقلاب نقش‌آفرین بوده‌اند. خاطرات خواندنی از این دوره در کتاب تاریخ شفاهی ایشان می‌باشد. قبل از جنگ در این دوره چند نوبت مجروح و اسیر حزب کومله در کردستان می‌شوند. از خصوصیات بارز ایشان، حفظ اقتدار فرماندهی توأم با صمیمیت و عطوفت و مهربانی با رزمندگان بود.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: مسئولیت‌های ایشان در دفاع مقدس از ابتدای جنگ و از فرماندهی گردان و محور شروع می‌شود. قبل از عملیات فتح‌المبین با سازمان‌دهی نیروهای استان فارس، تیپ ۳۵ امام سجاد (ع) را پایه‌ریزی می‌کنند. تیپ با فرماندهی ایشان در عملیات فتح‌المبین و بیت‌المقدس و رمضان و محرم شرکت می‌کند و نقش مؤثری در پیروزی این عملیات‌ها دارد. در ابتدای سال ۱۳۶۲ تیپ امام سجاد (ع) به لشکر ۱۹ فجر ارتقا پیدا می‌کند و سردار رودکی تا پایان جنگ تحمیلی به‌عنوان فرمانده این یگان، حضور فعال داشتند.

وی ادامه داد: اوج اقتدار لشکر ۱۹ فجر خط‌شکنی و عبور از خط در عملیات‌های بزرگ والفجر ۸ و کربلای ۴ و ۵ است. عبور از خط دفاعی مستحکم و تسخیرناپذیر دژهای ارتش عراق در شلمچه و شرق بصره در عملیات کربلای چهار توسط لشکرهای ۱۹ فجر و ۵۷ ابوالفضل (ع) مبنایی برای طرح‌ریزی و پیروزی رزمندگان اسلام در کربلای پنج شد. به همین جهت در عملیات کربلای ۵ فرماندهی قرارگاه مرکزی، پرچم مقدس گنبد حضرت امام رضا (ع) را در اختیار فرماندهی لشکر ۱۹ فجر می‌گذارند و این پرچم توسط این یگان بر بلندای پاسگاه کوت سواری عراق در پنج‌ضلعی شلمچه به اهتزاز درمی‌آید. سردار رودکی ازجمله فرماندهانی هستند که بعد از دفاع مقدس به پژوهش و تاریخ جنگ اهتمام داشته‌اند، ایشان یک دوره رئیس پژوهشگاه دفاع مقدس بوده‌اند. در جهاد تبیین و نهضت خاطره گویی به‌ویژه در بین جوانان استان فارس فعال هستند.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران در ادامه سخنان خود افزود: در حال حاضر تاریخ شفاهی بیش از ۲۰۰ فرمانده شاخص از دوران دفاع مقدس در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ثبت و ضبط شده که به‌تدریج این آثار پیاده‌سازی، تدوین، تحقیق و برای انتشار آماده خواهد شد. همه استان‌های کشور به‌طور متوسط هرکدام حدود ۴۰ پروژه تحقیقاتی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس دارند، برای تاریخ‌نگاری استان فارس و یگان‌های آن در دفاع مقدس، تاکنون ۳۰ عنوان پروژه تحقیقاتی در مرکز اسناد و تحقیقات فعال گردیده است. شناسنامه و اطلس لشکر ۱۹ فجر در دوران دفاع مقدس، کارنامه لشکر ۱۹ فجر در عملیات والفجر ۸ و ۱۰ و کربلای ۴ و ۵، کتاب عملکرد واحد تخریب لشکر ازجمله این آثار می‌باشد.

وی گفت: شناسنامه و اطلس لشکر ۳۳ المهدی (عج) به اتمام رسیده و در حال آماده‌سازی برای چاپ است. کارنامه لشکر ۳۳ المهدی در عملیات بدر، والفجر ۸ و ۲ و کربلای ۴ و ۵ از پروژه‌های فعال مرکز می‌باشد. علاوه بر دو لشکر ۱۹ و ۳۳، شناسنامه تیپ ۳۴ امام سجاد (ع)، تیپ ۳۵ امام حسن (ع)، تیپ ۵۶ توپخانه حضرت یونس (ع) از پروژه‌های فعال مرکز است. این مرکز پروژه اطلس نقش استان فارس در دوران دفاع مقدس و نقش تعدادی از شهرهای استان ازجمله شیراز، کازرون و مرودشت را فعال کرده است. همچنین تاکنون تاریخ شفاهی تعداد ۱۰ نفر از فرماندهان شاخص سپاه از استان فارس در دفاع مقدس در ۲۵۱ جلسه و ۵۹۰ ساعت گرفته شده است.

می‌خواهیم آنچه دیده‌ایم به‌عنوان یک سند زنده منتقل شود

در ادامه این مراسم سردار رودکی گفت: تاریخ شفاهی بنده به‌عنوان فرمانده لشکر ۱۹ فجر در دفاع مقدس در آذرماه سال ۱۳۹۵ در زمان مرحوم دکتر حسین اردستانی رئیس فقید مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس شروع شد. از عزیزانی که واقعاً همکاری کردند چه رئیس محترم مرکز سردار نائینی و همکاران ایشان و چه مجری برنامه سردار رفاهیت و دکتر حسین احمدی و همه ویراستارها و کسانی که نقش داشتند تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: این خاطرات مربوط جوانان و خانواده‌های ایثارگر کشور ما است. اگر ما این خاطرات را در قلب و در سینه خودمان نگه داریم و با خودمان ببریم، پیام شهدا را انجام ندادیم. ما می‌خواهیم آنچه دیده ایم به‌عنوان یک سند زنده منتقل شود و روایتگر آن وقایع در آن مقطع هستیم. در این کتاب سعی شد تا نقش لشکر ۱۹ فجر در دوران دفاع مقدس را به آن اندازه که خود شاهدش بودم روایت کنم. بخشی از کتاب هم مربوط به فعالیت‌های خودم است. از دوران کودکی و محیطی که در آن تربیت شدم تا شخصیت اولیه‌ام شکل گرفت تا فعالیت‌های بعد از انقلاب و حضور در کمیته و سپاه و اعزام به منطقه کردستان و بعد هم شروع جنگ تحمیلی.

فرمانده لشکر ۱۹ فجر در دوران دفاع مقدس افزود: در شهریور ۱۳۵۸، نه ماه بعداز اینکه وارد سپاه شدم به‌فرمان امام به کردستان رفتم. پاوه محاصره شده بود. مردم در خیابان‌ها ریختند و گفتند که «پاوه جنگ است خاموشی ننگ است.» به‌هرحال سپاهی‌های جوان، ارتش و نیروهای کمیته به مهاباد و سنندج رفتیم. بعد از غائله کردستان، افغانستان توسط شوروی سابق اشغال شده بود. در حال آماده شدن به سمت همراه ۵ نفر دیگر به افغانستان بودیم که یک‌مرتبه صدای بمباران بلند شد. دیدیم که مردم اسلحه که در خانه‌هایشان داشتند بیرون آوردند گفتند که بمباران شده است و عراق حمله کرده است! بعدازظهر ۳۱ شهریور بود. امام (ره) پیام دادند که ملت ایران بروند و تنور جنگ را گرم نگه دارند و تنور دفاع را که من آن‌چنان سیلی به صدام و حزب بعث خواهیم زد که دیگر از جایش بلند نشود و همین شد. بعدازآن به شیراز برگشتم و با راهنمایی دوستان به جبهه ایلام رفتم.

وی گفت: شش‌ماهه اول جنگ را در مهران، دهلران، ایلام و دشت مهران با عراقی‌ها دست‌وپنجه نرم کردیم و سپس به آبادان رفتم. اردیبهشت سال ۱۳۶۰ با ۴۰۰ نیرو از استان‌های فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویر احمد به جاده آبادان ماهشهر رفتیم. عملیات ثامن‌الائمه را در این منطقه انجام دادیم. سپس به منطقه طریق‌القدس رفتیم. بعد از عملیات به دستور آقا رشید به شیراز رفتم و با نیروهایی که با خود آوردم در تپه ۱۲۰ شوش تیپ امام سجاد (ع) را تشکیل دادیم. در ۲۸ اسفند ۱۳۶۰ عراقی‌ها تک مختل‌کننده به تیپ ما زدند ولی ما خط را حفظ کردیم. بعدازآن عملیات فتح‌المبین را انجام دادیم.

سردار رودکی ادامه داد: در ۱۹ فروردین سال ۱۳۶۱ با همسری صبور و فداکار ازدواج کردم. از زحماتی همسرم در این مدت برای من کشیدند و برای تربیت فرزندان فداکارانه من را یاری کردند صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنم و به‌پاس این قدردانی دست همسرم را می‌بوسم. لشکر ۱۹ فجر در عملیات‌های مختلف ازجمله بیت‌المقدس، محرم، والفجر ۱ ۲ و ۳ و ۸، خیبر و بدر شرکت داشتیم.

فرمانده لشکر ۱۹ فجر در دوران دفاع مقدس افزود: ما در عملیات کربلای ۴ با زمین مسلح جنگیدیم. در یک متر و ۲۰ سانتی‌متر عمق، آّب در یک دشتی که فاصله ما با عراقی‌ها از ۵۰۰ متر تا ۳ کیلومتر بود، سه گردان غواص را تربیت کردیم. بعد که فرمانده سپاه مطمئن شد که ما می‌توانیم در اینجا عملیات کنیم ما با یک لشکر و دو تیپ حضرت ابوالفضل و تیپ امام حسن، پنج‌ضلعی شلمچه را تصرف کردیم. چون در تلاش اصلی عدم الفتحی شد، بعد از گذاشتن جلسه قرار شد عملیات جدیدی را انجام دهیم و شب ۱۹ دی‌ماه ۱۳۶۵ عملیات کربلای ۵ انجام شد که دوسوم از ارتش عراق منهدم و صدمه دیدند.

جنگ، جنگ روایت‌هاست و مجاهدت‌ها باید ادامه پیدا کند

جنگ، جنگ روایت‌هاست و باید مجاهدت‌ها ادامه پیدا کند

در پایان این مراسم رضایی گفت: سلطه گران جهان ۲۰۰ سال ما را تضعیف و تحقیر کردند و دهه اول انقلاب دهه بازیابی هویت ملی ایرانیان پس از این ۲۰۰ سال بود که هزاران کتاب هم نمی‌تواند عظمت این حادثه بزرگ را بیان کند و جوانان، امروز می‌توانند این میراث گران‌بها را مطالعه کنند.

وی ادامه داد: وقتی پس از عملیات فتح‌المبین قرار به افزایش تیپ‌های سپاه از ۳ به ۱۱ تیپ شد به‌اتفاق سردار رشید و شهید باقری به دنبال جوانان گمنامی رفتیم که تبدیل به قله‌هایی چون شهید همت و متوسلیان و سلیمانی شدند و سردار رودکی هم از همان جوانان بود و ایشان به‌حق خستگی‌ناپذیر جهاد کردند.

فرمانده سپاه پاسداران در دفاع مقدس افزود: پس از شکست عملیات کربلای ۴ متوجه پیشروی لشکر ۱۹ فجر فارس و لشکر ابوالفضل لرستان در محور شلمچه شدیم و این در حالی بود که این محور را ۶ بار مورد تهاجم قرار داده بودیم و گشایشی حاصل نشده بود و این پیشروی در ادامه منجر به عملیات کربلای ۵ و شکست این طلسم شد. امروز جهاد ادامه دارد و اما جنگ، جنگ روایت‌هاست و باید مجاهدت‌ها ادامه پیدا کند.

رضایی گفت: امروز صهیونیست‌ها می‌گویند حماس به شیوه ایرانی‌ها می‌جنگد و البته این جنگ تبلیغاتی برای وانمود کردن دخالت ایران در این جنگ است و حال‌آنکه ایران مداخله‌ای نکرده است و این منش و روش جهادی ایران است که در فلسطین، لبنان، یمن، عراق و محور مقاومت ظهور و بروز کرده است و اربابان نتانیاهوی جنایتکار به او گفته‌اند که با دم شیر بازی نکند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    1 0
    حالانه اینکه خودش خیلی اهل جنگ دیروز بود!!!!!!!!!
    • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
      0 0
      زشته این حرفت
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    1 0
    حالانه اینکه خودش خیلی اهل جنگ دیروز بود!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس