مرگبارترین سال برای کودکان در کرانه باختری اشغالی

صندوق کودکان سازمان ملل متحد سال جاری میلادی را مرگبارترین سال برای کودکان در کرانه باختری اشغالی اعلام کرد.

به گزارش مشرق، «صندوق کودکان سازمان ملل متحد» (یونیسف) امروز پنجشنبه اعلام کرد سال جاری میلادی مرگبارترین سال برای کودکان در کرانه باختری اشغالی بوده است.

طبق اعلام این نهاد سازمان ملل بیش از ۸۰ کودک در ۱۲ هفته گذشته در بحبوحه افزایش فعالیت‌های نظامی در کرانه باختری اشغالی جانشان را از دست داده‌اند.

یونیسف گفت این رقم بیش از ۲ برابر تعداد کودکانی است که در کل سال میلادی ۲۰۲۲ جانشان را از دست دادند. بیش از ۵۷۶ کودک نیز زخمی شده‌اند و عده زیادی هم دستگیر شده‌اند.

صندوق کودکان سازمان ملل همچنین اضافه کرد که از زمان آغاز سال جاری میلادی خشونت‌ها در کرانه باختری جان ۱۲۴ کودک فلسطینی را گرفته است.

در این گزارش امده است: «بسیاری از کودکان گزارش می‌کنند که ترس به بخشی از زندگی روزمره‌شان تبدیل شده و عده زیادی از آنها حتی از بیم اینکه پیاده تا مدرسه بروند یا در بیرون بازی کنند نیز هراس دارند.»

یونیسف خواستار پایبندی به «تعهدات ذیل قوانین حقوق بشری» و محافظت از کودکان از خشونت‌های مرتبط با درگیری شده است.

خشونت‌های نظامیان اسرائیلی در کرانه باختری از روز ۷ اکتبر که این رژیم در پاسخ به عملیات طوفان‌الاقصی حملات سنگینی را در غزه آغاز کرده تشدید شده است.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستاها یورش بردندو علاوه بر کشتن رساندن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند.

رژیم صهیونیستی در پاسخ به این عملیات، حملات سنگینی را علیه غزه آغاز کرد و این منطقه را تحت محاصره کامل قرار داد. با وجود این، آن‌طورکه تحلیلگران می‌گویند، عملیات طوفان‌الاقصی شکست امنیتی-سیاسی بزرگی را به اسرائیل تحمیل کرده است.

سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه امروز پنجشنبه خبر داد که در پی حملات رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر تا کنون، ۲۱ هزار و ۳۲۰ نفر شهید و ۵۵ هزار و ۶۰۳ نفر نیز زخمی شده‌اند.

مقام‌های رژیم اسرائیل هدف نظامی خود در این جنگ را نابودی حماس اعلام کرده‌اند. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران، حتی در فلسطین اشغالی امکان تحقق این هدف را زیر سوال برده‌اند.

به عنوان مثال «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی چند روز پیش در یک یادداشت در روزنامه هاآرتص نوشته بود که نتانیاهو خودش هم می‌داند که قادر به حذف حماس نیست.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس از زمان آغاز به کارش تا کنون از تلاش‌های مکرر رژیم اسرائیل برای حذف خود جان سالم به در برده است.

متخصصان مسائل نظامی و سیاسی می‌گویند ساختار این سازمان به گونه‌ای طراحی شده که توان مقاومت در برابر توطئه‌ها برای نابودی خود را داشته باشد.

گیورا ایلاند، افسر سابق اسرائیلی که سابقه ریاست بر شورای امنیت داخلی اسرائیل را دارد در مصاحبه‌ای روز گذشته (چهارشنبه) به روزنامه نیویورک‌تایمز گفت حماس نشان داده که از توانایی لازم برای جایگزین کردن فوری فرماندهان کشته شده‌اش با افراد دیگری که به همان اندازه توانمند هستند را دارد.

طی ساعات گذشته، مقاومت فلسطین یک پهپاد اسرائیلی را سرنگون کرد و چندین تانک و جنگ افزار اسرائیلی را منهدم کرد. شاخه نظامی حماس نیز از هدف قرار دادن هفت خودروی نظامی اسرائیلی با راکت‌های یاسین ۱۰۵ و بمب‌های «الشواظ» در دو منطقه التفاح و الدرج در شهر غزه و انهدام یک تانک مرکاوا در جنوب شرق اردوگاه البریج خبر داد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس