به گزارش مشرق، الهام عابدینی، فعال رسانه درباره نحوه پوشش اخبار مربوط به جنگ غزه اینطور نوشت:

بی بی سی در ۹ اکتبر نوشت: «۷۰۰ نفر از اسرائیلی ها کشته شدند و ۴۰۰ نفر هم در غزه مردند».گاردین در ۱۸ اکتبر بدون اشاره به نقش رژیم صهیونیستی در بمباران زیرساخت های آب و فاضلاب و نسل کشی فلسطینیان نوشت: «همزمان با نبود آب سالم، فلسطینیان از بی آبی می میرند.» تایمز لندن در ۸ نوامبر نوشت: «یک ماه از روزی که حماس ۱۴۰۰ نفر را کشت و جنگ را شروع کرد گذشته است. گفته می شود ۱۰ هزار فلسطینی هم مرده اند».

در این رسانه ها به ندرت اشاره ای به تاریخچه اشغال فلسطین و جنایت های ۷۵ سال اخیر می‌شود. نحوه پوشش اخبار مربوط به جنگ غزه طوری است که گویی تمام این منطقه فقط شامل نیروهای حماس است و هیچ «شهروندی» در آن حضور ندارد. بی بی سی در ۲۲ اکتبر نوشت: «اسرائیل به مسجد جنین که مقر حماس است، حمله کرد». اما در این خبر هم هیچ سند و شاهدی نیست که نشان دهد آنجا مقر حماس بوده است.

واشنگتن پست در ۲۷ نوامبر در خبر مربوط به تبادل اسرا، کودکان فلسطینی را «افراد جوان» و «زیر ۱۸ ساله» و کودکان صهیونیست را «کودک» توصیف کرد.این سیاست رسانه ای «انسانیت زدایی» در صحبت‌های مقامات صهیونیست هم دیده می شود.به عنوان مثال آنها زمانی که درباره فلسطینیان و حماس صحبت می کنند از واژگانی چون «آنها» و «هیولا» استفاده می کنند.وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در همین ایام جنگ اخیر به صراحت گفت: «ما با حیوان های انسان نما می جنگیم».

انسانیت زدایی گامی مهم در جهت مشروعیت بخشی به جنگ شامل جنگ نظامی و جنگ اقتصادی (تحریم) است. مشابه چنین وضعیتی را درباره عراق، ایران و لیبی هم پیش تر دیده ایم. به عنوان مثال بارها رسانه های جریان اصلی در توجیه حمله غرب به افغانستان و عراق از حضور تروریست های القاعده در آن منطقه صحبت می کردند و هنگام صحبت از آنها از واژگان مربوط به حیوانات همچون «شکار تروریست ها» یا «کنام تروریست ها» و «آخور» استفاده می کردند.

انسانیت زدایی در نحوه پوشش اخبار مربوط به جنگ غزه

انسانیت زدایی در نحوه پوشش اخبار مربوط به جنگ غزه

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
    1 3
    کبر و غرور و برتری جویی صهیونیستهای ویرانگر بالاخره کار دستشون داده ، فرمان مجازات و عذاب الهی براشون صادر بشه دیگه هیچ بنی بشری نمی تونه بهشون کمک کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس