کد خبر 1561130
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۵:۱۲

به گزارش مشرق،احسان کیانی مطلبی را با عنوان درس‌های غزه برای آمریکا که برگرفته از نوشته آلیسون‌مینور، کارشناس امور بین‌الملل «اندیشکده بروکینگز » است منتشر کرد:

آلیسون‌مینور، کارشناس امور بین‌الملل «اندیشکده بروکینگز » و کارشناس پیشین شورای امنیت ملی آمریکا که مدتی معاون نماینده وزارت خارجه ایالات متحده در حوزه جنگ یمن بوده، طی یادداشتی مورخ ۲۸ آذر ۱۴۰۲ به واشنگتن توصیه کرده نسبت به پرهیز از ورود به یک درگیری نظامی جدید، متعهد و محتاط باشد.

وی اذعان دارد که چون آمریکا درصدد چرخش به سمت رقابت با چین است، باید راهبردی برای توقف نبردهای منطقه‌ای که تمرکزش را منحرف می‎کند، در پیش بگیرد. علاوه بر اینکه تعهد ایالات متحده به رعایت نظم بین‌المللی را نشان می‌دهد که نیازمند «توجه دیپلماتیک» و نه «مداخله نظامی» است.

مینور بیان می‌کند که دستگاه سیاست خارجی آمریکا برای چنین رویکردی نیازمند تغییرات ساختاری در بوروکراسی ایالات متحده است تا واشنگتن را قادر سازد که سیگنال‌های هشدار اولیه را بهتر شناسایی کند و واکنشی سریع و قاطع داشته باشد». نویسنده سه درس اساسی برای آمریکا را چنین برمی‌شمارد:

  1. توجه سیاست‌مداران به پیشگیری از مناقشه، ذاتاً امری سیاسی و نیازمند اتخاذ تصمیمات سختگیرانه برای تغییر وضعیت موجود در سیاست آمریکا در کشورهای هدف است.
  2. دیپلماسی پیشگیرانه باید ریشه در طرح‌های دقیق‌تری داشته باشد که دیپلماسی را در تعامل با ابزارهای دفاعی بازیگر همکار آمریکا در کشور مقصد، به دستیابی به اهداف ایالات متحده رهنمون سازد و امکان ارزیابی دقیق از امکانات و توانمندی‌ها را ممکن نماید.
  3. تیم‌های سفارت آمریکا در کشورهای مقصد باید طی گزارش‌های دقیق، نگرشی واقع‌بینانه به سیاست خارجی آمریکا در حوزه مربوطه ارائه دهند که با منابع آمریکا مطابقت داشته باشد.

گفتنی است، این یادداشت در ادامه یادداشت جیک‌سولیوان در فارن‌افرز، اندکی قبل از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی، نشان می‌دهد که پرهیز از درگیری طولانی‌مدت در منطقه غرب آسیا که می‌تواند سبقت جدی‌تر چین در برخی حوزه‌های اقتصادی و فناوری را در پیش داشته باشد، از اهداف مهم آمریکا نسبت به جنگ غزه است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    0 0
    عرصه شطرنج رندان را مجال شاه نیست .ــــ سنت الهی است: مستکبران تاریخ ؛ توسط ضعیفترین مخلوقات نابود شوند. نمرود که ادعای خدایی می نمود و می گفت انا احیی و امیت ؛ بوسیله کوچکترین موجود زنده شناخته شده آنزمان یعنی پشه ـــ و فرعون که عربده می زد انا ربکم الاعلی توسط شل ترین موجود دنیا یعنی آب ـــ آمریکا نیز توسط ضعیفترین کشورها (چه از لحاظ GDP ؛ چه از لحاظ نظامی و چه از لحاظ رسانه و تبلیغات) یعنی به قول روح الله: پابرهنگان زمان: یمن و غزه ـــ عرصه شطرنج رندان را مجال شاه نیست .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس