کد خبر 1560944
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰

به گزارش مشرق، کانال ایتای کریا نوشت:

تنها چند ساعت پس از وقوع عملیات «طوفان الاقصی» اعضای کابینه جنگ و فرماندهان صهیونیست از برنامه ریزی برای آغاز جنگ طولانی و تعیین کننده علیه باریکه غزه سخن گفتند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عنوان بزرگ‌ترین بازنده عملیات «طوفان الاقصی» وعده داد علاوه بر نابودی تمام زیرساخت‌های نظامی- سیاسی حماس در غزه، حاکمیت موجود در این منطقه را نیز تغییر خواهد داد.

با وجود این، شکست رژیم صهیونیستی در تحقق اهداف اعلام شده و در عین حال افزایش فشارهای بین‌المللی برای توقف نسل کشی موجب افزایش فشار به فرماندهان ارتش صهیونیستی برای توقف جنگ در غزه شده است.

همین موضوع سبب مطرح شدن این سؤال میان کارشناسان امور نظامی شده است، آیا رژیم صهیونیستی مجبور به تغییر راهبرد نظامی خود در جنگ غزه خواهد شد یا همچنان قصد دارند تا با تمام قوا در این منطقه فلسطینی‌نشین پیش‌روی کنند؟

به گزارش نشریه تایمز رژیم صهیونیستی، ارتش این رژیم در حال برنامه ریزی برای تغییر راهبرد جنگ زمینی در نوار غزه است. طبق اطلاعات منتشر شده در رسانه‌های عربی، تل‌آویو قصد دارد برای تحقق اهداف سه‌گانه خود یعنی نابودی حماس، آزادی اسیران صهیونیست و تغییر وضعیت ژئوپلیتیکی از شدت دامنه حملات هوایی بکاهد و به جای آن وارد نبرد طولانی و فرسایشی در این منطقه فلسطینی‌نشین شود.

فرماندهان ارتش صهیونیستی معتقدند، با ادامه عملیات گسترده زمینی در غزه دستاورد بیشتری نخواهند داشت. برهمین اساس ارتش صهیونیستی قصد دارد دامنه جنگ در غزه را محدود کند، اما مدت زمانش را افزایش دهد.

به گفته نیر دوری خبرنگار نشریه تایمز رژیم صهیونیستی، ارتش این رژیم قصد دارد با ایجاد منطقه حائل به عرض یک کیلومتر و استقرار سربازان وظیفه در این منطقه جلوی نفوذ گردان‌های عزالدین القسام و سرایا القدس به سرزمین‌های اشغالی را بگیرند.

در این طرح صهیونیست‌ها قصد دارند علاوه بر آنکه میزان نیروهای خود را در میدان نبرد کاهش دهند، جلوی عملیات‌های احتمالی مقاومت را نیز سد کنند. هم‌اکنون نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی در نقاط مختلف شمال نفوذ کرده اند و سعی می کنند دامنه پیش‌روی را به سمت جنوب غزه گسترش دهند.

با وجود این، انباشت آوارگان فلسطینی در منطقه خان یونس و رفح ادامه عملیات را برای ارتش صهیونیستی با چالش‌های نظامی، اقتصادی و امنیتی متعددی مواجه کرده است.تحرکات نظامی رژیم صهیونیستی در جبهه شمالی نشان دهنده برنامه این رژیم برای صدور بحران به خارج از سرزمین‌های اشغالی است.

برخی کارشناسان معتقدند، رژیم صهیونیستی علاوه بر تغییر راهبرد عملیات زمینی در غزه قصد دارد با افزایش تبادل آتش در مرز مشترک با لبنان و سوریه جبهه جدیدی علیه محور مقاومت باز کند.

ترور هدفمند شهید سید رضی موسوی، مستشار عالی‌رتبه ایرانی در حومه دمشق جنایتی تحریک آمیز از سوی ارتش صهیونیستی برای گسترش دامنه آتش در منطقه است. الی کوهن و بنی‌گانتز در اظهاراتی مدعی شدند، وضعیت حاکم بر جبهه شمالی را تحمل نخواهند کرد و اگر تهدید حزب الله از کانال‌های دیپلماتیک حل نشود، جنگ در منطقه اجتناب‌ناپذیر است.

در این راهبرد به نظر می‌آید صهیونیست‌ها قصد دارند با آغاز نوعی جنگ منطقه‌ای زمینه درگیری میان محور مقاومت و سنتکام را فراهم آورند تا به این وسیله بتوانند با هزینه نیروهای آمریکایی موازنه قدرت را به نفع خود تغییر دهد.

در حالی که در روزهای نخست جنگ مقام های صهیونیست وعده ترور یحیی السنوار و محمد الضیف، دو فرمانده ارشد حماس را داده بودند، اما همچنان این دو فرمانده مهم فعال هستند و در معادلات نبرد تأثیرگذارند. با گذشت بیش از ۸۰ روز از جنگ غزه یحیی السنوار از کشته شدن بیش از یک هزار نیروی صهیونیست در میدان نبرد خبر داد.

علاوه بر این، بیش از ۷۵۰ ماشین زرهی رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفتند و از دور خارج شدند. تغییر تاکتیک جنگی ارتش صهیونیستی می‌تواند با این انگیزه دنبال شود که با کاهش عملیات نظامی در غزه زمینه لازم برای ترور هدفمند رهبران سیاسی و نظامی فراهم شود.

بهره سخن

با گذشت ۸۴ روز از تجاوز زمینی- هوایی ارتش صهیونیستی علیه باریکه غزه و قتل عام بیش از ۲۱ هزار غیرنظامی، همچنان هیچ یک از اهداف کابینه اضطراری رژیم صهیونیستی محقق نشده است. محقق نشدن اهداف اعلام شده تل‌آویو به معنای تغییر موازنه قدرت به نفع محور مقاومت است. حرکت به سمت جنگ طولانی و فرسایشی هزینه‌ بسیار زیادی به اقتصاد تل آویو تحمیل کرده است.عملیات هدفمند مقاومت لبنان و یمن در جبهه‌های شمالی- جنوبی سبب مختل شدن زیست عادی در مناطقی همچون النقب، ایلات و الجلیل شده است. در این معادله چند مجهولی انتخاب هر یک از گزینه‌های ممکن هزینه بسیار زیادی برای ارتش صهیونیستی دارد و می‌تواند وضعیت داخلی این رژیم را بیش از پیش ناپایدار کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حسین IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    2 3
    شبانه روز به ترکیه و عربستان و مصر لعنت بفرستید که باعث و بانی یک خیانت بزرگ بودن
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    0 1
    اینقدر تک روی نکنید ، از پتانسیل و قدرت ارتش ونیروی هوایی ایران و ارتش های دول اسلامی برای جهاد با اسرائیل کمک بگیرید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس