کد خبر 1562608
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۰
اگردر کوه گم شدیم به کجا زنگ بزنیم؟

مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهر تهران با اشاره به اینکه در این فصل سال میزان کوهنوردی بالاست، گفت:شهروندان نکات ایمنی را رعایت کنند تا کم تر دچار مشکل شوند.

به گزارش مشرق، در فصل زمستان قرار داریم. در این ایام، روزها کوتاه بوده و هوا به سرعت رو به تاریکی می رود. همین مسئله باعث بی حوصلگی و کسالت بسیاری از افراد شده و دنبال راهی برای پر کردن اوقات فراغت خود به ویژه در ایام تعطیل آخر هفته هستند.یکی از بهترین راه ها، پناه بردن به دامان طبیعت است.

اگرچه این روزها هوا سرد است و بویژه در ارتفاعات هرلحظه احتمال بارش های برف و باران وجود دارد، اما آلودگی هوا در این روزها و اینکه امسال زمستان اصلاً حال و هوای زمستان همیشگی را ندارد باعث می شود که شهروندان بیشتر به سمت طبیعت بروند تا هوای پاکی تنفس کنند. شهروندان با تحمل سرما و سختی های خاص کوه پیمایی را در اولویت قرار می دهند.

اما در این روزها میزان گم شدگان در کوه بالا می رود. با قدرت الله محمدی مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران در این باره به گفت و گو نشستیم.

بی احتیاطی های که حاشیه ساز می شود/ افراد در اثر سقوط از ارتفاع، گرفتار شدن زیر بهمن بعضا جان خود را از دست می دهند

چه میزان حوادث ناشی از گم شدن یا گرفتار شدن در کوهستان تاکنون داشته اید؟ در این باره توضیح دهید.

در تهران تقریباً تفرجگاه های شهری در مناطق کوهپایه ای و دامنه کوههای البرز مرکزی قرار دارد و بسیاری از افراد حتی برای چند ساعت به ارتفاعات رفته و ساعاتی را دور از هیاهوی شهرها نفسی تازه می کنند. البته افرادی نیز بصورت حرفه ای اقدام به صعودهای چند روزه می کنند که قطعاً برنامه ریزی مفصلی را می طلبد. رفتن به کوه اگرچه بسیار مطلوب و جذاب است اما در صورت بی احتیاطی می تواند حوادث ناراحت کننده ای را رقم بزند و خاطره ای بد بجا بگذارد.

گم شدن یا گرفتار شدن در کوهستان از جمله حوادثی است که در این ایام به دفعات اتفاق می افتد. مواردی بوده که افراد در اثر سقوط از ارتفاع، گرفتار شدن زیر بهمن، سقوط اشیاء و سنگ از ارتفاع، گم شدن در مسیرهای ناشناخته، برخورد با کولاک و جبهه هوای نامناسب، آسیب دیده و یا حتی جان خود را از دست داده اند.

برنامه ریزی برای سفرهای یک روزه و چند روزه/گم شدن در مسیرهای ناشناخته

افرادی که به مناطق کوهستانی می روند لازم است توصیه های ایمنی مربوطه را بکار گیرند و البته این توصیه ها برای تمامی افرادی است که به کوهستان عزیمت می کنند، حال سفرهای یک روزه باشد یا چند روزه.

در مسیرهای ناشناخته حرکت نکنید/ هیچگاه در کوه دچار غرور نشوید

شهروندان باید چه نکاتی را برای کوه نوردی در نظر بگیرند؟

هیچگاه تنها به کوه نروید حتی اگر برای چند ساعت قصد سفر دارید، در کوه از پرتاب کردن و غلطاندن سنگ پرهیز کنید و در کوهپیمایی همواره توان ضعیف ترین فرد را در نظر بگیرید.

هیچگاه در کوه دچار غرور نشوید و همیشه از تجربیات و توصیه های دیگران خصوصاً پیشکسوتان استفاده کنید و بیش از توان فیزیکی خود بار به همراه نبرید.
همواره در مسیرهای مشخص شده و تائید شده حرکت کنید و از حرکت در مسیرهای ناشناخته و بیراهه دوری کنید و قبل از سفر برنامه ریزی کنید و دقیقا طبق برنامه عمل کنید و تغییرات احتمالی با نظر همه گروه باشد.

دوستان و نزدیکان خود را از مسیر انتخاب شده برای کوه پیمایی آگاه کنند/ قبل از تاریک شدن هوا کوه را ترک کرده و پایین بیائید
به افرادی که به کوه می روند توصیه می کنیم که دوستان و نزدیکان خود را از مسیر انتخاب شده برای کوه پیمایی آگاه کنند تا درصورت تاخیر در بازگشت، دیگران محل و مسیر حرکت شما را بدانند و درصورت تغییر در مسیر، حتماً آنان را از مسیر جدید آگاه کنید در کوه عجله نکنید، قبل از تاریک شدن هوا کوه را ترک کرده و پایین بیائید و همیشه وقت اضافی برای اتفاقات پیش بینی نشده در کوه درنظر بگیرید.

کروکی برای رفتن به کوه داشته باشید

همچنین کروکی یا نقشه مسیر را به همراه داشته باشید و بهتر است فرد با تجربه ای را به عنوان رهبر گروه انتخاب کنید؛ ترجیحاً فردی که به اصول کمک های اولیه آشناست را به همراه داشته باشید.

اگر گم شدید در پایین آمدن از کوه عجله نکنید /بی اعتنایی به خطرات کوهستان یک نوع جان باختن برای هیچ است

چه مواردی باعث جان باختن شهروندان در کوه می شود؟ دراین باره توضیح دهید.

بی اعتنایی به خطرات کوهستان یک نوع جان باختن برای هیچ است؛ هرگاه به کوه می‌روید خود را برای بدترین شرایط تجهیز کنید و مراقب تغییرات ناگهانی هوا باشید و سعی کنید همیشه با وسایل کامل و پوشاک مناسب به کوه بروید.
اگر به کولاک و بوران شدید برخورد کردید بلافاصله خود را به محل امن برسانید و بر روی یال های برف گیر و دره های بهمن ریز حرکت نکنید و اگر گم شدید در پایین آمدن از کوه عجله نکنید و با مشورت و تفکر، بهترین راه را پیدا کنید و درصورت عدم یافتن راه مناسب، بلافاصله مراتب را به سامانه ۱۲۵ آتش نشانی و یا سازمان های امدادی اطلاع دهید.

از بازی کردن و انجام کارهای غیرضروری با تلفن همراه خود جداً خودداری کنید/در کوه به جای برپایی آتش از چراغ خوراک پزی استفاده کنید

افراد زمانی که در کوه گم می شوند باید چه کاری انجام دهند تا مشکل برطرف شود؟ در این باره توضیح دهید.

درصورت گم شدن، مکان اعلام شده خود به نیروهای امدادی را تغییر نداده و درصورت تغییر، بلافاصله محل جدید را به آنان اطلاع دهید. از بازی کردن و انجام کارهای غیرضروری با تلفن همراه خود جداً خودداری کنید زیرا این کار باعث تخلیه شارژ تلفن همراه شما شده و درصورت نیاز نمی توانید از آن استفاده کنید.
همیشه به صورت گروهی و با هم حرکت کنید و از حرکت پراکنده خودداری کنید و برای استراحت برنامه ریزی مفید داشته باشید و به جای برپایی آتش از چراغ خوراک پزی استفاده کنید.

لبه دره ها و پرتگاه ها چادر نزنید/درصورت برخورد با حیوانات وحشی از آنان فاصله بگیرید

بسیاری از افراد در مسیر سیلاب ها چادر می زنند. چه توصیه ای برای این افراد دارید؟

در کنار رودخانه ها، مسیر سیلاب ها، لبه دره ها و پرتگاه ها و در مسیر راه چادر نزنید و درصورت برخورد با حیوانات وحشی از آنان فاصله بگیرید و با بچه ها و لانه های آنها کاری نداشته باشید.
همچنین در کوه نوردی ترجیحاً از غذاهای سبک، سالم و مقوی استفاده کنید و از خوردن غذاهای آماده پرچرب خودداری کنید و حتما نوشیدنی گرم به همراه داشته باشید؛ حتماً زباله های خود را در محل های مشخص شده قرار داده و یا به ارتفاعات پایین باز گردانید و هر چیزی که پیدا کردید در جای خود بگذارید. زیرا هر کدام از آنها می تواند نشانه ای برای گروه های دیگر باشد.

با ۱۲۵ تماس بگیرید/در زمان حادثه با تماس های بی مورد، تلفن همراه خود را مشغول نکنید

در هنگام بروز مشکلات با چه شماره ای باید تماس گرفت؟
بهتراست با ۱۲۵ تماس بگیرند. همچنین درصورت گم شدن، اگر نام محل را نمی دانید، موقعیت خود را با ذکر برخی علائم خاص منطقه مانند رود، جنگل، دره و... اعلام کنید تا در کمک رسانی تسریع شود. در زمان حادثه با تماس های بی مورد، تلفن همراه خود را مشغول نکنید تا نجاتگران بتوا نند با شما در ارتباط باشند.

باز هم تاکید می کنم شهروندان در ساعات پایانی شب نباید تنهایی به کوه بروند و باید به صورت تیمی حرکت کرد، تردد در ساعات نیمه شب و بامداد در کوه از نظر ایمنی هیچ توجیهی ندارد؛ اینکه بخواهیم نصف شب در کوهستان باشیم بدون امکانات و تجهیزات کار بسیار خطرناکی است و کوهستان چالش های خود را دارد البته این را هم بگویم که بیشتر حوادث کوهستان در ارتفاعات بیش از ۲۰۰۰ متر رخ می‌دهد و افراد به هیچ وجه به صورت انفرادی اقدام به صعود نکنند و حتما با افراد زبده و چند نفره به ارتفاعات بروند تا درصورت بروز مشکل بتوانند به یکدیگر کمک کرده و از تیم‌های امدادی کمک بگیرند.

گروه های امداد و نجات ویژه کوهستان در ایستگاه ۶۴ ولنجک و ایستگاه ۷۴ شهران مستقر هستند

گروه امداد و نجات کوهستان سازمان آتش نشانی چه خدماتی ارائه می کنند و ظرف چه بازه زمانی به محل حادثه می رسند؟ در این باره توضیح دهید.

گروه های امداد و نجات ویژه کوهستان سازمان آتش نشانی تهران که از اسفند ماه سال ۱۳۸۴ با احساس نیاز مدیران سازمان راه اندازی شده در ایستگاه ۶۴ ولنجک و ایستگاه ۷۴ شهران مستقر شده است تا کنون به صدها حادثه مختلف در کوهستان اعزام و هزاران نفر را از خطر مرگ نجات داده اند و حتی بعضی از این عملیات ها چندین روز بطول انجامیده است.

عملیات در شب های زمستان و در میان حجم زیادی از برف و یخ /روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته گروه بصورت شبانه روزی در ارتفاعات مستقر هستند

بویژه عملیات در شب های زمستان و در میان حجم زیادی از برف و یخ و سرما بسیار سخت و طاقت فرساست و بارها آتش نشانان، خود نیز با مشکلاتی مواجه شده اند اما عشق به خدمت به هموطنان تحمل این سختی ها را برای آنان سهل و آسان می کند.

گروهی از امدادگران کوهستان آتش نشانی در ارتفاعات درکه مستقر می شوند

در سال های اخیر، گروهی از امدادگران کوهستان آتش نشانی نیز در ارتفاعات درکه مستقر می شوند تا درصورت نیاز به سرعت به محل حادثه اعزام شوند. این گروه ها، همیشه با امکانات و تجهیزات مناسب در ایستگاه های شهری آماده خدمت رسانی به هموطنان و کوهنوردان است و روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته که حضور افراد در ارتفاعات بیشتر می شود بصورت شبانه روزی در ارتفاعات مستقر شده تا پاسخگوی سریع تر و بهتر نیازهای هموطنان باشند.
در صورت بروز هر نوع حادثه خونسردی خود را حفظ کرده و به سرعت مراتب را به سامانه ۱۲۵ آتش نشانی یا اکیپ آتش نشانان مستقر در کوهستان اطلاع دهید. امیدوارم روزهای باقیمانده زمستان امسال که ان شاالله پر از خیر و برکت و الطاف الهی باشد بدون حادثه ای سپری شده و تمام هموطنان به لطف خداوند در نهایت سلامتی از هوای دل انگیز و طبیعت زیبای آن بهره مند شوند.

فرهنگ‌سازی باعث کاهش مزاحمت‌تلفنی برای ۱۲۵

ببینید شاید کسی گرفتار شده و همان موقع به دنبال تماس با ۱۲۵ است و عده ای با مزاحمت بی جا آن افراد را دچار مشکل می کنند. البته در قیاس با سال‌های گذشته با فرهنگ‌سازی و اقدامات صورت‌گرفته مزاحمت‌های تلفنی بسیار کمتر شده و مردم می دانند هر وقت با ما تماس بگیرند کمتر از ۴ دقیقه به محل حادثه می رسیم.

زمان رسیدن به محل حادثه کم است/تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم

البته ما در سطح شهر با افزایش پایگاه‌های آتش‌نشانی شهر تهران باعث بالا رفتن سرعت امدادرسانی و خدمت‌رسانی می شویم و قطعا زمان رسیدن به حادثه کمتر هم می شود البته در حال حاضر زمان رسیدن به حادثه خوب است.

در خصوص آخرین وضعیت تجهیزات آتش‌نشانی پایتخت توضیح دهید؟

تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم اما بخشی از وسایل وارد کرده و برای سال آینده هم برنامه ریزی کرده ایم. به عنوان مثال در شهر تهران برای امدادرسانی در ساختمان‌های بلندمرتبه از نردبان ها ۶۴متری استفاده می کنیم و برای امداد و نجات در کوهستان هم تا حدودی وسایل داریم اما باز هم به دنبال توسعه و ارتقا هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    0 0
    آیا اکثر مناطق کوهستانی در نقطه کور قرار ندارند؟ در اینصورت چکار باید کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس