کد خبر 1564168
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷
گزارش: اعتراف اصلاح‌طلبان درباره هاشمی رفسنجانی؛ "دنبال انتخابات کنترل‌شده بود"!

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: دوم خردادی‌ها، هاشمی را شخصیتی دیکتاتور و اشرافی شناسانده بودند؛ آن‌ها راویان روایت‌های غلطی در باب هاشمی بودند.

به گزارش مشرق، هفت سال از درگذشت «هاشمی رفسنجانی» گذشته است؛ سیاستمداری که سیاست‌ورزی‌های او در ساحات و مناصب گوناگون واجد ویژگی‌ها و شاخصه‌هایی بعضاً متمایز بود؛ این تمایز و تباین موجب شکل‌گیری جبهه‌هایی از موافقان و مخالفان وی شد که درگذشت او نیز نتوانست به این جبهه‌بندی‌ها خاتمه دهد.

محمد عطریانفر در گفتگو با مهر به بررسی روابط اصلاح‌طلبان با هاشمی پرداخته است، عضور حزب کارگزاران گفته است که دوم خردادی‌ها هاشمی را دیکتاتور می‌خوانند، در ادامه بخش‌های مهم این گفتگو را می‌خوانید.

** هاشمی در سال ۸۸ دغدغه قدرت نداشت و فریادگری‌اش برخلاف تعبیر مخالفانش، ناشی از کم‌شدن سهمش از «کیک قدرت» نبود؛ هاشمی شخصیتی تکلیف‌مدار بود؛ در جریان انتخابات مجلس ششم، من در دیداری با او به تبیین و تشریح دلایل عدم رأی‌آوری‌اش پرداختم و به او اثبات کردم که به سبب هجمه‌های دوم خردادی‌ها و مدعیان اصلاحات، نظرسنجی‌های کف خیابانی گواهی بر عدم اقبال عمومی به وی است.

** دوم خردادی‌ها هاشمی را شخصیتی ضد آزادی و دیکتاتور و ثروت‌اندوز و اشرافی شناسانده بودند؛ آن‌ها راویان روایت‌های غلطی در باب هاشمی بودند؛ علی‌ایحال هاشمی در ابتدا قبول و باور نداشت که رأی نمی‌آورد ولی نهایتاً استدلال مرا پذیرفت اما به سبب تکلیف‌مداری، کاندیدای انتخاباتِ مزبور شد. در اینجا نباید از نظر دور داشت که تخریبی که علیه هاشمی در سال ۷۶ شد، به مراتب غلیظ‌تر و بیشتر و موسّع‌تر از تخریب او در سال ۸۴ بود.

** ما یک دولت و یک گفتمان اصلاحی داریم. دولت هاشمی تمام شد، دولت خاتمی بر همان ریل ادامه داشت، آدم‌ها هم تقریباً با تفاوت‌هایی، همان افراد بودند؛ به خصوص در جنبه‌های ساختاری اعم از صنعت، اقتصاد، مدیریت، سازمان برنامه و غیره اینطور بود. دولت آقای خاتمی یک لایه پنهان داشت که در آغاز شکل‌گیری دولت، پایه‌های آن بر حزبی گذاشته شد که مدعی نظریه اصلاح‌طلبی، بود. آن‌ها در پنهان با سیاست‌هایی که داشتند، بعضاً مصیبت ایجاد کردند که حتی محمد خاتمی را عصبانی و دلخور نمودند.

** در یک مقطعی، شهید رجایی به عنوان نخست وزیر گفت پول نداریم و نمی‌توانیم بنزین ۵ ریالی به شما بدهیم، از فردا بنزین ۳ تومان است؛ یعنی این کالای استراتژیک را ۶ برابر کرد و آب از آب تکان هم نخورد چراکه مردم توقعی نداشتند اما در سال ۹۸ اندکی روی قیمت بنزین گذاشتند، شورش شد. علی‌ایحال در دوره قبل از هاشمی چنین مطالبه‌ای نبود؛ در دوره هاشمی جنگ تمام شده بود؛ به تعبیری مادرانی که تا قبل از ۶۸، فرزند می‌زاییدند برای شهادت، بعد از آن، برای زندگی فرزند زاییدند؛ در واقع الگوی زیستی مردم تغییر کرده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 27
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    17 4
    هاشمی پایه گذاراکثر رویه های غلطدر سیاست بود که خود نیز قربانی سیاست های خود شد
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
      2 0
      اصلاح طلبان تهوع آور از تندروهایشان تا میانه روهایی مثل هاشمی و مطهری و روحانی همه سر و ته یک کرباسچی هستند!!
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    16 0
    عبارت کامل آن : دیکتاتور و تروریست و دزد و رانتخوار و اشرافی صحیح است .
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
      3 1
      مثل؟
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
      8 0
      پس کی بود در اوج اشرافیت تو استخر فرح مرحوم شد
    • GB ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
      0 13
      آيت‌الله هاشمی مبارز با ایمان و یار و یاور رهبر انقلاب بود. از حق نباید گذشت. به قول داریوش سجادی بعد سوءقصد به جان ایشون و نجات جانش توسط همسرش نفوذ همسرش روش زیاد بوده و البته همسرش به حرف بچه‌هاش گوش می‌داده.
  • سوخته IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    14 0
    خداوند منافقان زمان هر چه بیشتر رسوا کند
  • علیò IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    8 0
    اتفاقا هاشمی شخصیت چند قطبی داشت از اول انقلاب حذف لایه های قوی ا ولیه. نفوذ در زمان جنگ. حکومت در زمان ریاست جمهوری در اختیار گرفتن اصلاحات در زمان خاتمی .جنگ بر سر قدرت در زمان احمدی نژاد وسو استفاده از نام میر حسین.وگماشتن روحانی ودر انتها تفسیر با شما
  • محمد IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    4 1
    زمان شهید رجایی منافقان کم نفوذ تر بودند. فضای رسانه ای علیه نظام ضعیف تر بود. این همه ماشین نبود.
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    6 5
    بهمن 88 سازمانهای نظرسنجی امریکا صحت نتیجه انتخابات را تایید کردند کسی خبردار نشد
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    7 5
    پدیده دوم خرداد به جهت نفرت و وحشتی بود که ملت از هاشمی رفسنجانی و گروهش داشتند و از آنجایی که تصور می‌کردند ناطق نوری هم فکر هاشمی است بهر امیدی به خاتمی رای دادند !!! و البته ناگفته نماند حجم زیادی از رای خاتمی مربوط به نوجوانان ۱۵ ساله بود که آنزمان طبق قانون حق رای داشتند!!!!
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    5 5
    لعنت خدا و ملت بر اکبر رفسنجانی
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    3 0
    یه دفعه خوب شد؟!!!
  • US ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    1 5
    یک سیاس زبردست بود که به فکر منافع ملی ایران بود.
  • سیدهادی IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    6 0
    بخش زیادی از گرفتاری های امروز کشور و مردم مربوط به کاری های هاشمی و دیدگاه‌های نادرست و لیبرال آن مرحوم در استخر بود که بجا مانده
    • حسین IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      0 0
      دیدگاه احمدی نژاد و رییسی چطوره ؟ در اولی دلار 900 شد 4000 در دومی دلار 23هزار شد 57000 . آخر و عاقبت اقتصاد دولتی حکومتی رانتی انحصاری همینه . شوروی را هم اقتصاد دولتی سرنگون کرد
  • DE ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    2 0
    دوم خردادری ها اگر فقط سوم خرداد میآمدند و اعلام وجود میکردند اینطور از چشم مردم نمی افتادند و منفور نمیشدند چون حداقل یک روز وقت داشتند فکر کنند و الکی 20 دقیقه ای برجام را نخوانده امضاء نکنند .ببخشید با برجام قاطی شد من خودم هم قاطی کردم.
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    3 0
    دوم خردادی ها حتی اگه همین یه کلمه دیکتاتور رو بهش گفته باشن نصف گناهاشون بخشیده میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس