کد خبر 1566084
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۶
نخستین تصاویر از توقیف نفتکش آمریکایی + فیلم

فاکس‌نیوز با اشاره به افزایش حملات مقاومت یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ، مدعی شد ایران با دور زدن تحریم‌ها، به تأمین مالی گروه‌های شبه‌نظامی همچون حوثی‌های یمن می‌پردازد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: وب‌سایت این شبکه آمریکایی نوشت: همزمان با افزایش هرج‌ومرج و خشونت در آب‌های نزدیک به شبه‌جزیره عربستان، ایران این امکان را پیدا کرده تا به‌راحتی تحریم‌های آمریکا را دور بزند و با فروش نفت خود، نیروهای نیابتی‌اش را حمایت مالی نماید.

توقیف نفتکش سنت نیکلاس در روز پنج‌شنبه، نمونه بسیار کم‌سابقه‌ای از دخالت مستقیم ایران در کشتیرانی بین‌الملی است. این اقدام تهران به نوعی تلافی توقیف همان کشتی است که چند ماه قبل توسط واشنگتن متوقف گردید. این نفتکش که پیش از این سوئز راجان نام داشت، در ماه آوریل(فروردین)، توسط آمریکا توقیف شد و در نهایت هم یک‌میلیون بشکه نفت خام ایران آن تخلیه شد. به گفته کارشناسان، سوئز راجان یکی از صدها نفتکش توقیفی است که با دور زدن تحریم‌های آمریکا، نفت ایران را قاچاق می‌کند.

براساس داده‌های ارائه‌شده از سوی شرکت لویدز که اطلاعات مربوط به کشتی‌ها را رصد می‌کند، نفتکش‌هایی که نفت ایران را حمل می‌کنند «ناوگان تاریکی» نامیده می‌شوند. گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا نیز از اصطلاح «ارواح سرگردان» برای این نفتکش‌ها استفاده می‌کنند. این ناوگان بین ۳۰۰ تا ۵۶۰ کشتی را شامل می‌شود و ویژگی مشترک آنها ناشناس‌بودن مالکیت کشتی‌ها و ردیابی دشوارشان است.

کشتی‌های مذکور معمولا برای این که ردیابی نشوند، تجهیزات مکان‌یابی خود را خاموش و یا آن را دستکاری می‌کنند تا مکان دقیق کشتی را مبهم نشان دهد و این امر به ویژه در زمان بارگیری و یا تخلیه اهمیت دارد. اما ویژگی بارز این کشتی‌ها تغییر مداوم پرچم و استفاده از پرچم کشورهای فقیر است که به آنها این امکان را می‌دهد تا در ازای پرداخت هزینه‌ای نه‌چندان زیاد پرچم خود را روی این کشتی‌ها به اهتزاز درآورند.

میشل ویز بوکمن تحلیلگر اطلاعات لویدز می‌گوید: این کشتی‌ها خارج از حوزه قضائی غرب فعالیت دارند و عمدتاً نفت تحریم‌شده را حمل می‌کنند.

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا به تازگی در نامه‌ای به آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا از وی خواستند با تحت فشار قراردادن پاناما همه کشتی‌هایی که تحریم‌های آمریکا را دور زده و نفت ایران را حمل می‌کنند، پرچم‌زدایی کند. بیل هاوزنگا یکی از نمایندگان جمهوری‌خواه در این زمینه گفت: ما از دولت می‌خواهیم تحریم‌های موجود را اجرا کند و بر کسانی که با ایران دادوستد دارند، فشار آورد.

مارک والاس سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل و رئیس مؤسسه اتحاد علیه ایران هسته‌ای گفت: قاچاق برای ایران، نتیجه داده است. ایران در سال ۲۰۱۹ حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰هزار بشکه نفت در روز صادر می‌کرد، اما اکنون این میزان به ۲.۴میلیون بشکه در روز رسیده که بیشتر آن به چین فروخته می‌شود. والاس خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم طرح بازدارندگی آمریکا کاملا شکست خورده است. ما براساس قانون موظف هستیم که تحریم‌ها علیه قاچاق نفت ایران را اجرا کنیم. ما در حال حاضر می‌دانیم که ۳۰۰ کشتی در دریاها رفت‌وآمد دارند که نفت ایران را بدون هیچ جریمه و مجازاتی قاچاق می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    10 1
    اگر امریکایی ها دولت خود را تحقیر میکنند نه برای بزرگداشت ایران است بلکه برای ایجاد مشکل برای ملت ایران است . ایران باید از امریکا به دلیل ایجاد میکند شکایتی به مجامع بین المللی بکند . هر چند که مجامع بین المللی هم کاری نخواهند کرد ولی لازم است
    • علی IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
      7 1
      چقدر این امریکاییا پروووووو هستند نمیگذارن نفت خودمان را بفروشیم ننگ بر وطن فروش
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
      8 1
      شکایت از آمریکا در مجامع بین المللی اتلاف وقت و انرژی و پول هست. روش اخیر حوثی ها و ایران کاملا برای یانکی‌ها قابل فهم هست. از قدیم گفتن یانکی جماعت فقط تودهنی و پس گردنی حالیشه و لاغیر و زبون آدمیزاد حالیش نمیشه راست میگفتن!!!
    • ایرانی عصبانی AU ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
      0 0
      درست است. اعتراف فاکس نیوز که صاحب ان مرداک صحیونیستی ایست و انها شبکه های بسیاری در دست دارند
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    8 1
    زدی ضربتی ضربتی نوش کن تا شما باشین غلط اضافی نکنیدگو تون رو گم کنید برگردین به کشور خودتون کشوری که با قلع قم 100میلیون سرخپوست به دست اوردین حروم لقمه های یانگی🦵😈💪💪💪
  • رضا IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    4 0
    یمن‌خودش‌سرشارنفت‌. عراق‌سوریه‌انقدرنفت‌دارند‌که‌امری کا‌سرقت‌میکنه
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    3 0
    کی بود می گفت در دولت جدید نفتمان را هر قدر و به هر که بخواهیم می فروشیم؟
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    3 0
    ایران مجرم نیست که می‌خواهد نفت خود را بدیگران بفروشد. قاچاقچی و زورگو کسی است که بنفع خود قوانینی وضع می‌کند که اولا مورد قبول سازمان ملل نیست و در ثانی خیال می‌کند این قوانین ب آنها وحی شده است.
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    0 0
    خخخ طرف پولش تبدیل به پشگل شده و منافع ملی رو فدای توهمات کرده بعد از افتخار صحبت میکنه
  • محمد IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    0 0
    از همون سال های 60 به این ور که مسافر بری ما رو زد تا مسافر بری شونو نزدیم هیچ کاری نکردیم
  • امیر روشن IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    0 0
    سلام و خسته نباشید نفت منبع خیلی حیاتی هستش و یکروز تمام کشورها وقتی به گذشته خود فکر می کنند به خام فروشی آن ابراز تعصف می کنند باید پتروشیمی ها را چند برابر کنید تا این محصول ارزشمند اینطور به فروش نرود بلکه با استخراج آن تبدیل به مواد اولیه شود بعد به فروش برسد که چند سر سود میباشد حمل و نقل آن حجم کمتری می گیرد دوم قیمت چند برابری به خود می گیرد و انسان های بیشماری را در خود جای می دهد و سالیان بیشتری دارای نفت خواهیم بود و گازهای خانگی هم باید برقی و گازی شود که سوخت کمتری و برق کمتری مصرف کنند و در عوض گرمای بیشتری تولید کند این باعث می‌شود در زمستان هم معادن ذخیره شما در زمستان هم پر شود و مردم هم هزینه کمتری پرداخت کنند این کار زیاد سختی نیست
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    0 0
    آمریکا در مقابل جمهوری اسلامی مثل اینکه ایران عقاب آمریکا گنجشک مرگ برامریکامرگ براسراییل غاصب مرگ براعرابی که ازاسراییل می ترسند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس