کد خبر 1566522
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
حرارت قلب سبلان به برق تبدیل می‌شود

شرکت برق حرارتی از افتتاح اولین نیروگاه زمین‌گرمایی کشور پس از ۲۵ سال خبر داد و یک منبع جدید به منابع تامین سوخت واحدهای تولید برق اضافه شد.

به گزارش مشرق، در دل سومین قله بزرگ ایران، سبلان، گنجینه‌ای از انرژی بی‌پایان نهفته که رایگان و ۲۴ ساعته در دسترس است.

مجری طرح شرکت برق حرارتی بهنام خائفی‌نژاد با تایید اضافه شدن یک منبع جدید تولید برق به نیروگاه‌های کشور در مجاورت کوه سبلان از پیشرفت ۹۳ درصدی فاز نخست نیروگاه زمین‌گرمایی مشکین‌شهر خبر داده و می‌گوید، «این نیروگاه به زودی بهره‌برداری می‌شود.»

انرژی لازم برای نیروگاه زمین‌گرمایی مشکین‌شهر از حرارت اعماق زمین است که با چاه‌های ۳ کیلومتری به سطح زمین منتقل می‌شود.

مطالعات استفاده از انرژی زمین برای تولید برق در ایران به سال ۱۳۷۷ باز می‌گردد و تاکنون ظرفیت استقرار یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در سایت مشکین‌شهر مهیا شده است.

شرکت برق حرارتی گزارش داده که فاز اول نیروگاه زمین‌گرمایی مشکین‌شهر، ۵ مگاوات برق پایدار به شبکه اضافه می‌کند و تجهیز ۱۸ چاه دیگر در دستور کار است. در نیروگاه‌ زمین‌گرمایی به جای اینکه حرارت مورد نیاز برای چرخش توربین، توسط سوخت‌ فسیلی تامین شود، از گرمای عمق زمین تامین می‌شود.

ظرفیت ساخت نیروگاه‌های زمین‌گرمایی در ایران منحصر به مشکین‌شهر نیست و ۵۰ نقطه در ۱۴ استان دیگر امکان توسعه ۲ هزار مگاوات برق زمین‌گرمایی را به کشور می‌دهد. با این میزان برق می‌توان نیاز ۱۷ کارخانه بزرگ کشور از جمله فولاد مبارکه و فولاد خوزستان را تامین کرد.

پتانسیل توسعه نیروگاه زمین گرمایی در کشور

کارشناس انرژی رشید سعیدی با اشاره به هزینه بالای ساخت نیروگاه‌های زمین گرمایی معتقد است که هزینه سرمایه‌گذاری یک مگاوات نیروگاه گازی ۷۰۰ هزار دلار است، درحالیکه همین میزان نیروگاه زمین گرمایی تقریبا ۱.۵ برابر نیروگاه گازی خرج دارد و ۱ میلیون یورو هزینه روی دست دولت می‌گذارد.

در مقابل، استاد دانشگاه حسین سالاری‌راد مقایسه ۲ نیروگاه تنها با در نظرگرفتن هزینه سرمایه‌گذاری را صحیح ندانسته و می‌گوید که با در نظر گرفتن همه هزینه‌ها از جمله سرمایه‌گذاری، سوخت، تعمیرات و غیره، زمین‌گرمایی‌ها نصف واحد گازی خرج دارند.

استفاده از صندوق‌های سهام عام پروژه در بورس یک راه برای تامین هزینه سرمایه‌گذاری طرح‌های راهبردی است. در این شیوه تامین مالی یک شرکت بورسی تاسیس و سهام این شرکت به ارزش هزینه سرمایه‌گذاری پروژه به بورس عرضه می‌شود. مردم با خرید این سهام، سرمایه ساخت پروژه را تامین می‌کنند و پس از بهره‌برداری، سود ناشی از فعالیت این پروژه به سهامداران خواهد رسید.

برای استفاده از سازوکار صندوق‌ سهام عام پروژه در تامین مالی نیروگاه‌های زمین‌گرمایی، قیمت خرید برق این واحد نیروگاهی باید جذاب باشد و راه‌اندازی تابلوی برق سبز می‌تواند سود سهامداران را تضمین کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    0 2
    به ضرر قلب کره زمین است . البته در مقیاس بزرگ و جهانی.
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    0 0
    خیلیم عاااالی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس