کد خبر 1563850
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
مصرف کولرهای گازی 5 برابر کولر آبی است

یک کارشناس مدیریت مصرف با اشاره به مصرف بالای کولرهای گازی، گفت: حدود ۳۰ درصد مصرف شبکه سراسری برق در تابستان بار سرمایشی است و میزان مصرف کولرگازی بر بار سرمایشی برجسته است.

به گزارش مشرق، با اعلام وزارت نیرو، حسینعلی دیندار در ارتباط با تفاوت مناطق گرمسیر و غیرگرمسیر در استفاده از کولرهای گازی، اظهار کرد: کولرگازی برای مناطق خیلی گرم با رطوبت بالا و کولر آبی در مناطق معتدل و کوهستانی توصیه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به نوع و ظرفیت کولر گازی، مصرف برق آن بیش از ۵ برابر کولر آبی است، افزود: مصرف بالای کولرگازی و همزمانی استفاده از آن در تابستان تأثیر بسزایی در مصرف کل بار شبکه سراسری دارد که براین اساس توصیه می‌شود در مناطق معتدل از کولر گازی استفاده نشود.

این کارشناس مدیریت مصرف با بیان اینکه الگوی مصرف در مناطق عادی در ماه‌های غیرگرم به جزء خرداد تا شهریور ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه است، یادآور شد: میزان الگوی مصرف در ماه‌های گرم از خرداد تا شهریور ۳۰۰ کیلو وات ساعت در ماه است. این درحالیست که در مناطق گرمسیر ۱ تا ۴ نیز میزان الگوی مصرف متفاوت است.

دیندار در ارتباط با مشترکان پرمصرف، خاطرنشان کرد: مشترکان برق با استفاده بیش از ۳۰۰ کیلو وات ساعت در مناطق عادی در ماه‌های گرم سال و بیش از ۲۰۰ کیلو وات ساعت در ماه‌های عادی غیرگرم به عنوان مشترک پرمصرف محسوب می‌شوند.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی درمورد هزینه برق کولر گازی گفت: در صورت استفاده زیاد از کولرگازی در تابستان، مصرف برق مشترک در پله‌های بالا قرار می‌گیرد که ۱/۵ برابر الگوی مصرف یا بیشتر از این مقدار، به میزان مصرف بیشتر، هزینه برق مصرفی بالاتر رفته و هزینه قبض برق سنگین‌تر می‌شود که این موضوع تأثیر زیادی بر اقتصاد خانواده دارد.

وی با تأکید بر اینکه وسایل سرمایشی در تابستان حدود ۳۰ درصد از بار مصرف برق تابستان را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: بر این اساس نقش مصرف کولرگازی بر بار سرمایشی برجسته است که برای بهینه‌سازی این میزان مصرف، در تلاش هستیم با جایگزینی کولرهای فرسوده و ارتقای راندمان بتوانیم سیستم سرمایشی در بخش‌های خانگی تجاری و اداری را ارتقا دهیم تا منجر به کاهش سهم بار سرمایشی در شبکه سراسری و ناترازی کمتر شود.

دیندار به استفاده از کولر گازی و تأثیر آن بر ناترازی برق اشار کرد و یادآور شد: ۱۲ هزار تا ۱۴ هزار مگاوات ناترازی برق داریم که حدود ۱۵ درصد بار شبکه در پیک بار است.

وی درارتباط با درجه دمای کولرگازی، اظهار کرد: زمانیکه دمای کولرگازی روی اعداد پایین تنظیم شود، مصرف برق بیشتر شده و علاوه بر فشار زیاد به دستگاه، طول عمر کولرگازی را کاهش می دهد و با افزایش استهلاک و مصرف برق بیشتر، سیاست مدیریت مصرف شدیدتری اجرا می‌شود که به ضرر اقتصاد کشور است.

این کارشناس مدیریت مصرف با بیان اینکه با تنظیم کولر روی ۲۵ درجه و درزگیری پنجره‌ها می توان مصرف برق کولر را کاهش داد، ادامه داد: با رعایت مباحث ساختمان وعائق‌بندی درب و پنجره می‌توان از ورود حرارت به محیط داخل جلوگیری کرد و با مصرف انرژی کمتر، دمای آسایش داشت.

وی بر ضرورت تجدید نظر از لحاظ سبک معماری مدرن و روش ساخت ساز تأکید کرد و افزود: در معماری قدیم بدون مصرف برق، آسایش حرارتی مناسب وجود داشت که بر این اساس پیشنهاد می‌شود در معماری مدرن، فرهنگ قدیم را احیا کنیم.

دیندار به استفاده از کولرهای گازی با برچسب انرژی A پلاس بالاتر در مناطق گرمسیر تأکید کرد و گفت: کولرهای گازی با برچسب انرژی بالاتر، علاوه بر مصرف برق کمتر و راندمان بالا می‌تواند انتظاری را که از سیستم سرمایشی داریم، تأمین کند.

وی با اشاره به کولرهای گازی T۱ و T۳خاطر نشان کرد: کولرهای گازیT۱ اینورتردار برای مناطق معتدل طراحی شده و چنانچه مجبور به استفاده از کولرهای گازی در این مناطق باشیم، دارای استاندار لازم برای کولرگازی است اما در مناطق گرم و خشکT۳ بابرچسب انرژی بالا پیشنهاد می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه باید از ورود کالاهای غیر استاندارد و قاچاق که معمولاً برچسب انرژی ندارند، جلوگیری شود، اظهار کرد: با این اقدام، مصرف برق در بخش سرمایشی مدیریت و از ناترازی شبکه احتمالی جلوگیری می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    2 0
    کولرآبی هم مصرف آبش سرسام آوراست دیگه!!!!!!!!
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    1 0
    شماراهکاربدین وقتی اپارتمان سازها برای کم کردن هزینه های ساخت وساز از نصب کانال های کولر خودداری میکنن ایاچارهای جز استفاده از کولر گازی هست...
  • تارا IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    2 0
    ولی در عوض آب مصرف نمی کند6
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    1 0
    سیاست گذاران احمق حوزه مسکن و انرژی بیان جواب بدن... چرا باید آپارتمانهای نوساز تو تهران کولر گازی داشته باشن؟ خب من بعنوان خریدار مجبور بخرم علیرغم میل باطنی...
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    2 0
    کولرهای آبی موجود مصرف آبشان زیاد و بازدهی شان کم است. ضمنا در دماهای بالای ۳۸ درجه اصلا جواب نمیدهند. مسئولین محترم! صورت مساله را پاک نکنید. باید نیروگاه بسازید!
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    1 0
    خب اینو هرسال داریدمیگیدحالا که چی!مردم بمیرندشما راحت میشید.فقط تو ایران کولرگازی استفاده میشه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس