کد خبر 1568079
تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵
پیوستن اوکراین به ناتو را وتو می‌کنیم/ جنگ جهانی سوم راه می‌افتد!

نخست وزیر اسلواکی می‌گوید که صدور مجوز پیوستن اوکراین به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پایه‌گذار جنگ جهانی سوم خواهد بود.

به گزارش مشرق، رابرت فیکو، نخست وزیر اسلواکی با اشاره به اینکه پیوستن احتمالی اوکراین به ناتو، پایه‌گذار جنگ جهانی سوم خواهد بود، تاکید کرد که براتیسلاوا پیشنهاد کی‌یف برای ملحق شدن به این ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا را وتو خواهد کرد.

فیکو در آستانه سفرش به اوکراین برای ملاقات با دنیس شمایگال، نخست وزیر این کشور، تاکید کرد که این سفر صرفاً با اهداف «بشردوستانه» صورت می‌گیرد و متعهد شد که مواضع اسلواکی در قبال کی‌یف درباره مسائل مختلف از جمله پیوستن احتمالی اوکراین به ناتو را آشکارا به اطلاع همتای خود برساند.

وی درباره این مساله گفت: به او (شمایگال) خواهم گفت که موضوعاتی وجود دارد که درباره آنها نظرات کاملاً متفاوتی داریم. همچنین خواهم گفت که وقتی صحبت از پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا در میان باشد، به آنها احترام می‌گذاریم اما باید شروط را برآورده کنند. پیوستن کشوری که هیچ‌کدام از پیش‌نیازها را برآورده نکند، قابل قبول نیست.

وی همچنین احتمال پیوستن اوکراین به ناتو را رد و تاکید کرد که چنین اقدامی تنها به یک فاجعه جهانی منجر شده و بدیهی است به رویارویی مستقیم ناتو و روسیه بر سر این موضوع می‌انجامد.

فیکو علاوه بر این، وعده داد که در ملاقات با همتای اوکراین، بر وعده کارزار انتخاباتی‌اش درباره توقف تامین سلاح برای کی‌یف تاکید کند. به گفته وی، این تصمیم وارد فاز اجرایی شده است. با این حال، وی تاکید کرد که ممنوعیت تامین سلاح تنها به تسلیحات زرادخانه ارتش اسلواکی محدود است و کارخانه‌های اسلحه‌سازی این کشور می‌توانند هرچه می‌خواهند به اوکراین بفروشند. وی دراین‌باره اضافه کرد که «اگر کارخانه‌های اسلواکی پول در نیاورند، آمریکایی‌های این کار را می‌کنند.»

پیش از روی کار آمدن فیکو و پیروزی حزبش در انتخابات سپتامبر پارسال، اسلواکی یکی از حامیان اصلی اوکراین بود و برای این کشور ادوات جنگی پیشرفته از جمله جنگنده و سامانه‌های ضدهوایی فراهم می‌کرد. روبردت کالیناک، وزیر دفاع جدید اسلواکی چندی پیش گفت که سیاست دولت قبلی این کشور به شدت به موضع و شرایط دفاعی اسلواکی آسیب زده است.

کالیناک گفته بود: دولت قبلی برای ما را از حیث سامانه ضدهوایی و جنگنده در مضیقه گذاشته است و حتی ۷۰۰ میلیون بودجه وعده‌داده‌شده برای خرید جنگنده میگ را هم نداریم چون دولت آن را هم به تقدیم اوکراین کرده است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس