کد خبر 1568865
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۴

به گزارش مشرق، محمد ایمانی، فعال رسانه، در کانال تلگرامی خود نوشت:

اشدود، خان یونس، عدن
شب تاریخی در ۱۰۹ روز جنگ

جنگ غزه پس از ۱۰۹ روز، رو به پیچیدگی بیشتر گذاشته؛ چنان که دیشب، یکی از دردناک ترین شب ها، برای اسرائیل و آمریکا بود.

در حالی که پیش از این، مقاومت یمن، بندر ایلات در جنوب فلسطین اشغالی را به تعطیلی کشانده بود، مقاومت عراق به وعده خود عمل کرد و در عملیاتی کم سابقه، بندر راهبردی اشدود را در غرب (سواحل مدیترانه)، هدف حملات پهپادی قرار داد.

"اِشدود" در ۷۰ کیلومتری قدس، با ۲۰۰٬۰۰۰ نفر جمعیت، یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری اسرائیل است و بیش از ۶۰٪ واردات از طریق این بزرگ‌ترین بندر اسرائیل انجام می‌شود. حمله به ایلات، اشدود و حیفا، فلج کردن اقتصاد رژیم صهیونیستی است.

در همین حال، ارتش صهیونیستی در غزه، شبانه روز پر تلفاتی را پشت سر گذاشت؛ آن قدر سنگین که سخنگوی ارتش بر خلاف سیاست همیشگی سانسور ناچار شده از کشته شدن ۲۱ نظامی در مرکز نوار غزه خبر دهدُ در حالی که قطعا چند برابر است.

این تلفات در انفجار سه ساختمان و آوار شدن آنها بر سر گلهّ ای از نیروها و افسران صهیونیست در خان‌یونس به دست آمد. شماری هم زیر آوار ساختمانی مفقود شده اند که قبلا از سوی مقاومت بمبگذاری شده بود و پس از ورود صهیونیست ها به تله منفجر شد. ظاهرا آر \ی جی و موشک های ضد زره هم شلیک شده است.

یک روز قبل از این تلفات خفّت بار، وزیر جنگ اسرائیل، سخنانی گفت که نلظران را متعجب کرد. در حالی که همه بر ناکامی اسرائیل در سه ماه عملیات جنون آمیز شهادت می دادند، یوآو گالانت گفت:

"به گروگان‌ ها نزدیک شده‌ایم و ارتش در حال نزدیک‌تر شدن به آزادی آنهاست. عملیات در خان یونس در اوج قرار دارد و نشانه های اولیه وجود دارد که به حساس ترین مکان های حماس رسیده‌ایم. این ما را به دو هدف جنگ نزدیک می کند: نابودی حماس و آزادی ۱۳۰ اسیر. ما در حال انجام یک عملیات فشرده هستیم"!

گالانت، فریب گزارش ارتش را خورد که ادعا کرده بود: "قفس هایی را در خان یونس پیدا کرده ایم و گفته می شود حاوی DNA اسیرانی است که قبلاً در آنجا نگهداری می شدند".

اما وزیر جنگ امروز پس از انتشار خبر تلفات سنگین، به خانواده‌ نظامیان کشته شده گفت: "صبح سخت و دردناکی است"!

همزمان، خبر دیگری منتشر شد، مبنی بر این که آمریکا و انگلیس برای پنجمین بار (با حمایت لفظی استرالیا، کانادا، هلند و بحرین) به ۸ پایگاه از جمله الدیلمی در شمال صنعا و مناطقی در جنوب پایتخت یمن حمله کردند.

این حمله، واکنشی از سر استیصال به شاهکار جدید مقاومت یمن بود که کشتی باری نظامی آمریکایی به نام "اوشن گاز" را هنگام حرکت به سمت شرق خلیج عدن، هدف هدف قرار داد.

این حمله تحقیر آمیز، با تحلیل خواندنی "ناوال نیوز" (رسانه اروپایی فعال در زمینه "رویدادهای دریایی") همراه شده که دیروز نوشت:

"یمنی ها تا کنون خویشتنداری کرده اند، اما اگر اراده کنند، می توانند کشتی های تجاری و نظامی غرب را غرق کنند.

ایران ۱۰ سال پیش، نسخه ضد کشتی موشک بالستیک فاتح-۱۱۰ را توسعه داد. بزرگترین و به احتمال زیاد پیچیده ترین نوع از این موشک ها، رعد-۵۰۰ است که حوثی ها آن را "تانکیل" می نامند. این، یک تهدید واقعی است.

در زرادخانه حوثی ها، نسخه ضد کشتی نیز وجود دارد. پهپادها هم می توانند کشتی ها را حتی در بُردهای باور نکردنی هدف بگیرند. حداقل دو کشتی مورد اصابت قرار گرفته اند، یکی در بُرد بسیار زیاد.

کشتی ها نمی توانند خود را پنهان کنند. کشتی‌های جنگی، بخش‌ های مهم‌تر و حساس تری برای اصابت دارند و با حملات مداوم از چند جهت تهدید می‌شوند. بسیاری از آنها ابزار کافی برای دفاع در این محیط پُرتهدید را ندارند.

بازدارندگی در برابر نیرویی که چیزی برای از دست دادن ندارد، بسیار مشکل است. برخی ناظران انتظار داشتند از ابتدای حملات یمن، حملات متقابل آغاز شود؛ اما برخی دیگر مطمئن نبودند حملات متقابل، تفاوت زیادی ایجاد کند. حق با آنها بود و حملات یمن همچنان ادامه دارد.

کمتر کسی تصور می کرد اولین استفاده از ASBM توسط حوثی ها در دریای سرخ باشد. هنوز چندین قابلیت وجود دارد که استفاده نشده و آنها می‌ توانند موثرتر هم عمل کنند. نشانه هایی وجود دارد که این کار را خواهند کرد".

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس