کتاب «امام علی(ع) مردی فراتر از زمان و مکان» منتشر می‌شود

کتاب «امام علی(ع) مردی فراتر از زمان و مکان» اثر حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر شریعتی سبزواری است.

به گزارش مشرق، کتاب «امام علی(ع) مردی فراتر از زمان و مکان» اثر حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر شریعتی سبزواری روانه بازار نشر می شود.

همزمان با ولادت امیرالمؤمنین(ع) کتاب «امام علی(ع) مردی فراتر از زمان و مکان» اثر حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر شریعتی سبزواری در ۲۲۴ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر خواهد شد.

علی در میدان رزم، شمشیرزن قهرمان و شیرافکن است، در عرصۀ سیاست، سیاست‌مدار حساس و پرتلاش است و در خانواده، پدر و همسر بسیار مهربان. او در شب‌های تاریک، عابد و عاشق بی‌قرار است، در میدان علم و دانش، عالم جامع بی‌نظیر و حلّال مشکلات است، در صحنۀ قضاوت، قاضی بی‌نظیر و عادل است، از نظر عاطفه، فریادرس بیچارگان و پدر یتیمان است و در عرصۀ خطابه، خطیب قهّار و محیّرالعقول است. این اوصاف برای شیعیان تردید نیست؛ اما شایان توجه است که متفکران غیرشیعه و حتی غیرمسلمان نیز این اوصاف را دریافته و بدان گواه داده‌اند.

در این اثر تلاش شده از متفکران باانصاف مسیحی، یهودی، مادی و بی‌مسلکان آزاده و ظلم‌ستیز و عدالت‌خواه دربارۀ امام علی و دیگر معصومان، مطالبی بازگو شود که مقبولیّت عمومی و جهانی داشته و حتی‌المقدور از منابع معتبر اهل سنت و غیراسلامی گرفته شده باشد.

ساختار اثر

این اثر در ۱۷ بخش تألیف شده است؛ در ابتدای این اثر، به میلاد علی(ع) به عنوان مولود کعبه پرداخته شده و حسب و نسب آن حضرت بررسی شده است.

سپس، ولادت امام علی(ع) در کعبه از نظر مورخان و علمای بزرگ اهل سنت و مسیحیت مورد اشاره قرار گرفته و در این راستا مباحثی همچون انعکاس میلاد علی(ع) در متون ادبی، کیفیت ورود مادر علی(ع) به درون خانه کعبه، امتیازات و افتخارات و... بیان شده است.

در ادامه، فضایل امام علی(ع) در نگاه پیغمبر در منابع اهل سنت تشریح شده و در این میان به حدیث نور، حدیث «طَیر مَشویّ»، امام علی(ع) میزان ایمان و نفاق، فضایل علی از زبان پیغمبر(ص)، باز بودن درِ خانه علی به مسجد، امام علی(ع) و ردّ شمس، امام علی(ع) و ابلاغ سوره برائت، امام علی(ع) اولین مسلمان و مؤمن و اولین نمازگزار با پیامبر(ص)، و حدیث تشبیه به روایت حاکم نیشابوری پرداخته شده است.

نویسنده به «امام علی(ع) در نگاه خلفای صدر اسلام» و سخنان ابوبکر بن ابی قحافه می پردازد و در ادامه به سرنوشت خلافت بعد از ابوبکر اشاره می کند و در این راستا به سخنان عمر بن خطاب، عهدی که خدا درباره علی گرفت، و سخنان عثمان بن عفان اشاره شده است.

«مسئله خلافت در نگاه خلیفه دوم» از دیگر مباحث این اثر است؛ سپس، به علی(ع) در نگاه همسران پیغمبر پرداخته شده و در این راستا فضایل آن حضرت از زبان عایشه و علی(ع) در نگاه اُم سلمه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

سپس، فضایل امام علی(ع) از نظر امامان مذاهب چهارگانه اهل سنت (مالک بن انس، ابن صبّاغ مالکی(اندیشه ور مالکی مذهب)، امام احمد بن حنبل) تشریح شده است.

همچنین، امام علی(ع) در قرآن از نظر اهل سنت» مورد تبیین واقع شده و نظر امام حنفی ها و محمد بن ادریس(پیشوای مذهب شافعی) آمده است.

در ادامه نیز مبحثی با عنوان «نهج البلاغه علی در نگاه شارحان اهل سنت» ذکر شده است؛ در ابتدا بلیغ ترین و جامع ترین سخن بعد از قرآن و کلام نبوی عنوان شده و از این نظر، به برتری علی(ع) بر دیگر خلفا از دیدگاه علمای بغداد، اعتراف دشمنان و مخالفان به فضل و بزرگی علی(ع)، درجه علی(ع) در بهشت بالاترین درجه، علی(ع) سرآمد پرهیزکاران در روز قیامت، علی(ع) دلاورمرد میدان رزم و راهبصفت هنگام اندرز، اقرار دشمنان علی(ع) به فضیلت او، آراستن خلافت، داناترین فرد به سنت نبوی(ص) و... پرداخته شده است.

«امام علی(ع) از دیدگاه مخالفان و معاندان» از دیگر مباحث اصلی این اثر می توان به ساده زیستی بی بدیل، حق با علی(ع) است، علی(ع) یگانه رواج دهنده فصاحت بین قریش، اعترافات عجیب، یگانه معلم قانون سخن، گریستن معاویه در شهادت علی(ع)، ذکر اوصاف علی(ع) و گریه معاویه، مشاعره معاویه و عمروعاص در فضایل علی(ع)، عمروبن عاص و مدح علی(ع) اشاره کرد.

سپس، مبحثی با عنوان «معاویه و غدیر خم» مطرح شده که در این راستا به عمروعاص و اعتراف عجیبش، امتناع سعدبن ابی وقاص از سبّ علی(ع)، نقل ابن ماجه قزوینی از سعد بن ابی وقاص، نقل ابن ماجه قزوینی از براء بن عازب اشاره شده است.

«علی در نگاه خلفای اُموی و عباسی و گواهی تابعین به اعلمیّت امیرالمؤمنان» و «فضایل امام علی(ع) در گفتار بزرگان اصحاب»، «علم علی(ع) در مورد حوادث آینده» و «امام علی(ع) در نگاه دانشمندان و ادیبان اهل سنت» از دیگر مباحث این اثر است.

2 (30)

برشی از اثر

* آیا علی(ع) دربِ خیبر را با قدرت جسمانی از جا کَند؟

جمعی از پیشوایان دینی و رهبران سیاسی از انبیا و اولیا گرفته تا حکما و عرفا، مردانی زاهد و باتقوا بودند، ولی مانند رسول خدا(ص) و امام علی(ع) اهل رزم و جنگ نبودند. آن ها در صورت لزوم، فرماندۀ جنگ انتخاب می کردند و خود ناظر و مؤید بودند؛ مثل پیغمبری از بنی اسرائیل که در عصر خود، طالوت را انتخاب کرد تا با جالوت بجنگد. آری، بعضی پیامبران و مردان تاریخ در یک یا دو صفت، ممتاز و برجسته اند، اما در سایر خصلت ها ناقص و به زمین مانده اند. تنها رادمردی که هم اهل بزم است، هم مرد رزم، هم نویسندۀ قهّار، هم گوینده و سخنران ممتاز و محیّرالعقول، هم اهل عبادت و زهد و نیز اهل سیاست و حکومت، امام علی(ع) است.

کلامش فوق کلام مخلوق و مادون کلام خالق است. هم از نظر روحی، شجاع است و نیز از نظر جسمی، توانمند. در برابر آه یتیمان و بیوه زنان، عاجز بود، اما کشتن عمروبن عبدود و مرحب خیبری کار قهرمان معمولی نبود. کندن درِ پولادین و عظیم خیبر کار هر پهلوانی نبود. نوشته اند که آن را ۴۰ تَن باز و بسته می کردند، ولی علی(ع) فرمود: والله ما قلعت باب خیبر بقوة جسمانیة ولکن قلعته بقوة ربّانیه؛ به خدا قسم! درِ خیبر را با قدرت جسمانی از جا نکندم، بلکه آن را با قدرت و قوۀ الهی و ربانی از جای کندم.(ابن عساکر، کتاب تاریخ مدینه دمشق/ خوارزمی، کتاب مناقب)

ها عَلِیٌّ بَشَرٌ کَیْفَ بَشَر رَبّهِ فیه تجلّی و ظَهَر

آری، علی(ع) بشری فوق العاده بود که چنین قدرتی به او داده شده بود. در جنگ صفین به سنگ بزرگی برخورد کردند و لشکر برای برداشتن آن، عاجز و سرگردان مانده بود. علی(ع) یک تنه سنگ را برداشت و به یک طرف انداخت تا لشکریان به آسانی به آب دست یابند.

* امام علی(ع) میزان ایمان و نفاق

رسول خدا(ص) فرمود: «لا یحب علیا الا مؤمن و لا یبغض علیا الا منافق؛ دوست دارد علی را مگر مؤمن و مبغوض ندارد علی را مگر منافق»

این مضمون را هشت نفر از صحابه و حدود چهل نفر از علمای اهل سنت نقل کرده اند؛ مانند مسلم در صحیح، ترمذی ذر صحیح، احمد در مسند و ابن ماجه در سنن.

4 (26)

علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • عبدالله IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    6 1
    علي امام همام است و خانه‌زاد خداست نه میر متقیان بس، که شاه ارض و سماست شهی که شوکت دین سایه‌سار شمشیرش فرشته پاش بوسد آنکه دست خداست علي مدار حقیقت، کلیم معراج است به مدح وی چه بلافم که فوق مدح و ثناست علم برافراشته بسیار گرچه باد فتن علي‌ست کشتی نوح و زمانه غرق بلاست غلام آستان قنبرش چو دریابی یقین رساندت آنجا که آستان خداست ز چشم بوم فتاده‌ست آفتاب علي حلال‌زاده مرید میر حزب خداست نماند از ره رادان ضعیفه، مستضعف دلیل کعبه شود، علي‌ش قبله‌نماست مرا امید همین بس! به وقت مرگ و حساب رهاند از یأسم و گوید: این (شیعه) ماست
    • شیعه علی IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
      7 1
      السلام علیک یا امیرالمومنین علی بن ابی طالب
  • DE ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    5 1
    اقای محمد باقر شریعتی تاجایی که مطالعه کردم امام علی (ع) هیچگاه اهل بزم نبودن. لطفا این کلام بی مورد را حذف بفرمائید.
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    22 1
    فدای حیدر امیرالمومنین ع خدایا شکرت که ما امیرالمومنین ع رو داریم مولای مهربانم نگاهت رو از سرزمین خودت ومردمش نگیر امین🥰🌷😘🥰🥰🥰🥰🥰🥰🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
  • ... IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    2 1
    امیرالمومنین علی ع .. بعضی جاها علی گفته بعضی جاها امام علی شیعه ها هیچ وقت امیرالمومنینشو حذف نکنید
  • سعید IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
    0 1
    در قداست و شرافت و شجاعت علی ابن ابوطالب هیچ تردیدی در میان مذهب اسلامی حتی در میان اندیشمندان سایر ادیان آسمانی وجود ندارد ولی این همه اوصافی که بر شمردیم هیچ تاثیری در اصلاح اخلاق و رفتار پیروان آن حضرت نداشته است برای چه باید کرد بابد کتاب بنویسی .
  • IR ۰۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    0 0
    خود مولی علی ع فرمودند من درب خیبر را با ایمان به آخرت وروز رستاخیز از جا کندم.
  • قادر بایرامی IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    0 0
    اغراق در مذهب موجب بطلان حقایق می شود حضرت علی علیه السلام هم آدم خیلی ساده بود پرورش بیشتر بود ولی نه اینکه درب خیبر را از جا بکند دروغ نگویید در حمله ای بتوسط وی صورت گرفت درب را بهمراه سپا خود باز گردانند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس