«هفتادودومین غواص» روی پله هشتم نشست

کتاب «هفتادودومین غواص» اثر حمید حسام توسط انتشارات شهید کاظمی به چاپ هشتم رسید.

به گزارش مشرق، بیان اطلاعاتی تقریباً ناقص و متفاوت درباره عملیات کربلای ۴ و از طرفی تمرکز رسانه‌های غربی بر روی این عملیات باعث شده تا این عملیات و نتیجه آن طور دیگری در جامعه نمود پیدا کند. کار به جایی کشید که در دهم دی ماه ۱۳۹۷ سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در گفت‌وگوی تلفنی برنامه «حالا خورشید» شرکت کرد و درباره این عملیات توضیحاتی را ارائه داد. در آن برنامه، دکتر «محسن رضایی» به‌عنوان مهمان حضور داشت و درباره «عملیات کربلای ۴» توضیحاتی را بیان کرد.

شاید وجود آثار مکتوب معدود درباره این عملیات، باعث ایجاد شبهه برای برخی از افراد جامعه شده است. کتاب «هفتادودومین غواص» اثر حمید حسام، یکی از آن کتاب‌هاب خوب و منبعی متقن درباره «عملیا کربلای ۴» است که تاکنون نوشته شده است. حسام در این کتاب، روایت‌گر خاطرات «کریم مطهری» جانباز دوران دفاع مقدس و فرمانده گردان غواصی جعفر طیار لشکر ۳۲ انصارالحسین (ع) همدان است که شب عملیات با دیگر غواصان همدانی دل به اروند سپردند تا حماسه‌ای ماندگار در «کربلای ۴» رقم بزنند. وی و محسن جامه‌بزرگ معاون گردان غواصی جعفر طیار در این عملیات به‌شدت مجروح شدند و از معدود بازماندگان این واقعه به‌شمار می‌آیند.

حمید حسام نویسنده توانای همدانی که آثاری چون «غواص‌ها بوی نعنا می‌دهند»، «بهشت تخریب»، «دهلیز انتظار»، «فقط غلام حسین باش» و «تازیانه‌های سلوک» را در کارنامه نویسندگی خود دارد، در «هفتاد و دومین غواص» روایت‌گر زندگی کریم مطهری فرمانده گردان غواصی جعفر طیار لشکر انصارالحسین همدان می شود، تا غبار گمنامی را از چهره «کربلای ۴» بزداید؛ کربلایی که شهدایش، کربلای بزرگ‌تری به‌نام «کربلای ۵» را در دوران دفاع مقدس رقم زدند.

۳۷ سال پیش در شامگاه ۴ دی‌ماه سال ۱۳۶۵ دلاورمردان خطه مردخیز دارالمجاهدین همدان به‌همراه دیگر رزمندگان دل به دریای پرتلاطم اروند زدند تا بار دیگر با حماسه‌آفرینی ضربه‌ای سنگین و مهلک را بر دشمن وارد کنند.

در آن شب تاریخی و البته تلخ غواصان سه گردان ۱۵۳ به‌فرماندهی حاج محسن ترکاشوند، ۱۵۵ به‌فرماندهی شهید سردار ستار ابراهیمی و جعفر طیار به‌فرماندهی کریم مطهری از لشگر ۳۲ انصارالحسین (ع) تحت فرماندهی قرارگاه قدس در محدوده لشگر ۳۲ انصارالحسین (ع) یعنی از نوک جزایر ام‌الرصاص در ساحل دشمن (آن‌سوی اروند) تا فاصله ۳کیلومتری حد لشگر انصارالحسین (ع) (کشتی سوخته) برای حضور در عملیات خود را آماده کردند.

با آغاز عملیات اگرچه غواصان به‌آرامی در آب خروشان اروند شنا می‌کردند اما دشمن به‌لطف اطلاعاتی که نیروهای نفوذی و ماهواره‌های جاسوسی آمریکا در اختیارشان گذاشتند با تمامی امکانات و با آمادگی کامل منتظر بودند تا دست به کشتار و قتل‌عام وحشیانه رزمندگان ایرانی بزنند. با نزدیک شدن به نقطه رهایی دشمن با پرتاب پی‌درپی منور، آسمان شب را مانند روز روشن کرد و با این کار توانست غواصان را شناسایی و آنها را آماج گلوله‌های آتشین خود قرار دهد.

«هفتادودومین غواص» در ۶۴۰ صفحه در قطع رقعی به شمارگان هزار نسخه و با قیمت ۲۰۰ هزار تومان از سوی انتشارات شهید کاظمی روانه بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس