کد خبر 1569232
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۵
رشد شاخص‌های بورس با کاهش 24 درصدی معاملات خرد

شاخص کل بورس تهران امروز اندکی رشد کرد تا روند ریزشی پس از ۷ روزمتوالی، متوقف شود.

به گزارش مشرق، بورس امروز پس از ۷ روز ریزش متوالی بالاخره سبزپوش شد تا بخش کوچکی از افت شاخص کل جبران شود. البته امروز هم شاهد خروج پول حقیقی از بورس بودیم تا ۱۰ روز متوالی سهامداران خرد فرار را به قرار در بورس ترجیح دهند.

شاخص کل بورس تا قبل از معاملات امروز در یک قدمی از دست دادن کانال ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی قرار داشت و اگر باز امروز هم بازار ریزشی بود، این کانال را از دست می‌دهد. جو بی‌اعتمادی و فشار فروشی که روزهای گذشته در بازار رخ داد در فصل زمستان کم‌سابقه بوده است. ارزش دلاری بازار به کمتر از ۱۶۰ میلیارد دلار رسیده که تقریبا کف ۴ سال اخیر است.

* چالش بازار سرمایه با نرخ خوراک

حمید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه در محدوده‌ای قرار گرفته که اگر از دست برود، کاهش بیشتر بازار سرمایه را رقم خواهد زد، ولی اگر شاخص از این نقطه برگردد، می‌توان انتظار یک موج صعودی از بازار سرمایه داشت.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در گذشته انتظارات معامله‌گران برای بازار سرمایه در بهمن ماه مثبت بود و غالبا تصور می‌شد که بازار سرمایه باید در این ماه تقویت شود.

وی افزود: ابلاغ دستورالعمل اصلی تعیین نرخ خوراک و فرآورده‌های اصلی پالایشگاهی تا پایان سال ۱۴۰۴ طی روزهای گذشته، بازار را با چالش مواجه کرده و به نظر می‌رسد، امسال بازار از این ناحیه دچار چالش شده است.

* رشد یکپارچه شاخص‌های بورس

در پایان معاملات روز چهارشنبه چهارم بهمن ماه ۱۴۰۲، شاخص کل بورس تهران ۳ هزار و ۴۱۷ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۱۲۳ هزار و ۴۶۵ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۱۶ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با رشد ۳ هزار و ۸۴۷ واحدی در رقم ۷۲۷ هزار و ۹۶۲ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت ۵۳ صدم درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس با رشد ۱۵۰ واحدی به رقم ۲۵ هزار و ۲۷۹ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش هزار و ۵۲۳ واحد به سطح ۱۳۳ هزار و ۷۵۰ واحد رسید.

* تداوم خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

روز چهارشنبه برای دهمین روز متوالی خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۱۱۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

امروز نماد پارسان (گسترش نفت و گاز پارسیان)، فصبا (صبا فولاد خلیج فارس) و تفارس (تامین سرمایه خلیج فارس) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای کسعدی (کاشی‌ سعدی‌)، فزر (پویا زرکان آق دره) و فملی (ملی صنایع مس ایران) تعلق داشت.

* کاهش ۲۴ درصدی ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۲۳ هزار و ۷۷۲ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۲ هزار و ۸۱۲ میلیارد تومان بود که ۵۴ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۲۴ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۳ هزار و ۹۱۴ میلیارد تومان رسید.

* رشد ارزش صف‌های خرید بورس

در پایان معاملات امروز، تعداد نمادهای مثبت ۴۴۲ نماد و تعداد نمادهای منفی ۳۵۴ نماد بوده است. یعنی حدود ۵۶ درصد نمادها سبز پوش شدند.

در معاملات چهارشنبه، ۵۵ نماد صف خرید داشتند و ۴۳ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۶۸ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۱۴۶ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۵۳ درصدی به ۱۸۳ میلیارد تومان رسید.

در بازار امروز ۴ بهمن ماه، سرانه خرید هر نماد در بازار، در حدود ۲۲.۵ میلیون تومان و سرانه فروش در حدود ۲۶.۶ میلیون تومان بود.

همچنین، در بازار امروز به ازای هر کد (میانگین نمادها)، سرانه خرید حقیقی در حدود ۲۶.۷ میلیون تومان و سرانه فروش در حدود ۱۷.۷ میلیون تومان بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    0 0
    فقط یکبار فرصت زندگی داشتیم . حیف که توی فقیرترین و پرحاشیه ترین کشور دنیا به دنیا اومدیم .... هر چی داشتیم هم توی بورس از چنگون در اوردن!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس