کد خبر 1567069
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۹
تاثیر بسته جدید حمایت از بورس چقدر است؟

وزیر اقتصاد روز گذشته گفته بود امیدواریم در دو ماه پایانی سال شرایط بازار سرمایه با استفاده از تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها بهبود یابد.

به گزارش مشرق، بورس امروز هم مانند دو روز گذشت روند منفی داشت، اما زور عرضه کنندگان و تقاضاکنندگان به یکدیگر نرسید و شاخص کل افت کمی را تجربه کرد.

وزیر اقتصاد در زمینه حمایت از بورس می‌گوید که یکی از برنامه‌های دولت برای حمایت از بازار سرمایه، واقعی‌تر کردن متغیرهای بازار بوده که تجدید ارزیابی دارایی‌ها به این موضوع کمک می‌کند و قرار است بسته پیشنهادی برای استفاده از مشوق‌های مالیاتی در دوره کوتاه‌مدت برای بحث تجدید ارزیابی دارایی‌ها ارائه شود.

همچنین خاندوزی این نکته را نیز مطرح کرده است: امیدواریم در دو ماه پایانی سال شرایط بازار سرمایه با استفاده از تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها بهبود یابد.

اما فعالان بازار سرمایه معتقد هستند این بسته‌های پیشنهادی تیم اقتصادی دولت نسخه نه چندان تاثیرگذاری برای درمان حال بد این روزهای بازار سرمایه است.

* بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس

در جریان معاملات روز جاری شاخص کل افت ۵ صدم درصدی را به خود دید و بازار عملاً نسبت به روزها و هفته‌های پیشین خود تفاوت چندانی را به چشم ندید. مفروضات تکنیکالی شاخص کل همچنان پابرجاست و مقاومت ۲.۲ میلیون واحدی قدرت نمایی می‌کند.

سطوح حمایتی ۲.۱۵۰ واحدی نیز به عنوان سطح حمایتی در کنار میانگین‌های متحرک ۵۵ و ۲۰۰ روزه شاخص را حمایت می‌کنند.

اما بازار خیلی به این موضوعات توجهی ندارد و حتی روی اخبار و حواشی ایجاد شده نیز واکنش خاصی را از خود نشان نمی‌دهد تا ظن دست‌کاری شاخص قوی‌تر شود و این موضوع با خبر دیروز وزیر اقتصاد در مورد ارائه بسته حمایتی برای بازار سرمایه قوت گرفت و قرار است بازار بار دیگر با رونمایی از بسته حمایتی جدید سال ۱۴۰۲ استارت بخورد.

* نیت خوانی سازمان بورس

حمید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه گفت: روز گذشته مصوبه شورای عالی بورس و سازمان بورس در بین اهالی بازار دست به دست شد و یکی از نکات این مصوبه خرید و فروش سنگین در بازار بدون دلیل بنیادی بود که این موضوع بحث‌های زیادی را باز کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: چرا سازمان بورس مسائلی چون قیمت گذاری دستوری، نرخ گاز، استهلاک شرکت‌ها و تجدید ارزیابی دارایی، آموزش و اعتمادسازی و به‌روز رسانی زیرساخت‌های بازار سرمایه را رها کرده است و به دنبال چرایی (نیت) خرید و فروش فعالان در بازار است.

وی ادامه داد: باید منتظر باشیم تا بسته وزارت اقتصاد در زمینه حمایت از بورس عرضه شود و نتیجه آن نیز در بورس مشخص شود.

* افت شاخص های بورس ادامه دارد

در پایان معاملات روز چهارشنبه بیست و هفتم دی ماه ۱۴۰۲، شاخص کل بورس ۹۹۰ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۱۸۵ هزار و ۹۷۹ واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با رشد ۶۹۸ واحدی در رقم ۷۶۲ هزار و ۳۳۹ واحدی ایستاد.

شاخص کل فرابورس با افت ۳۷ واحدی به رقم ۲۶ هزار و ۲۹۴ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش ۴۶۵ واحد به سطح ۱۴۰ هزار و ۶۲۹ واحد رسید.

* تداوم ورود پول حقیقی به بازار سرمایه

روز چهارشنبه برای پنجمین روز متوالی خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و ۳۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

امروز نماد فصبا (صبا فولاد خلیج فارس)، خودرو (ایران خودرو) و خساپا (سایپا) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای نخریس (نخریسی و نساجی خسروی خراسان)، تکشا (گسترش‌ صنایع ‌و خدمات ‌کشاورزی‌) و پارسیان (بیمه پارسیان) تعلق داشت.

* کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۱ هزار و ۵۳۳ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۴ هزار و ۲۷۳ میلیارد تومان بود که ۳۷ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با ریزش ۲۱ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۳ هزار و ۸۸۷ میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در دو ماه اخیر است.

* کاهش ارزش صف‌های خرید بورس

در پایان معاملات امروز، تعداد نمادهای مثبت ۲۸۲ نماد و تعداد نمادهای منفی ۵۰۰ است. یعنی حدود ۶۴ درصد نمادها قرمز بودند.

در معاملات چهارشنبه، ۵۸ نماد صف خرید داشتند و ۲۶ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۱۱ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۲۱۸ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با ریزش ۲ درصدی به ۸۲۲ میلیارد تومان رسید.

در بازار امروز ۲۷ دی ماه، سرانه خرید هر نماد در بازار، در حدود ۲۳.۲ میلیون تومان و سرانه فروش در حدود ۲۴.۳ میلیون تومان بود.

همچنین، در بازار امروز به ازای هر کد (میانگین نمادها)، سرانه خرید حقیقی در حدود ۲۲.۸میلیون تومان و سرانه فروش در حدود ۱۸.۵ میلیون تومان بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    1 1
    دو سال و چند ماه از وعده اولویت اول من بورس است می گذرد
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      0 0
      بازم خدا پدر حسن روحانی رو بیامرزه . تو این ۲_۳ سال گذشته حدود ۲۰_۳۰میلیون سهامدار حقیقی بد جوری متضرر شدند و دیگه تو هیچ انتخاباتی شرکت نخواهد کرد. این خط و این نشان . اگه حتی از روز شنبه تا روز انتخابات بورس را هر روز سبز و مثبت کنند بازم دیگه کسی رای نخواهد داد. این خط و این نشان ‌
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    خدایا خودت به همه کسانی که در باتلاق بورس ایران گرفتار شدن کمک کن رهایی پیدا کنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس