کد خبر 1558497
تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۳
حرکت پرنوسان بورس در اولین روز هفته

شاخص‌های بورس در روزی که ارزش معاملات خرد در بازار سهام افزایش یافت، حرکت خلاف جهت از خود نشان دادند.

به گزارش مشرق، بورس تهران زمستان خود را بسیار سرد آغاز کرد و حرکت خلاف جهت شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن نشان داد، هنوز بورس جهت‌گیری مشخصی پیدا نکرده است.

بورس امروز از ابتدا روندی کم رمق داشت، اما ارزش معاملات خرد با افزایش روبرو شد تا نشان دهد، سهامداران خرد به دنبال معامله در بورس هستند. در جریان معاملات امروز، روند تغییرات شاخص‌های بورس پرنوسان بود. در نهایت شاخص کل تعدیل شد و شاخص هم وزن نیز رشد کرد.

* محرک صعود بازار کدام است؟

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه درباره روند بورس گفت: بازار سرمایه در روزهای اخیر روند قابل قبولی پیش‌رو گرفته است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: روند کنونی بورس به دنبال خاتمه یافتن حواشی مرتبط با کاهش زمان الزام شرکت‌ها به تجدید ارزش دارایی‌های ثابت خود از ۵ سال به ۳ سال، به نفع بازار سرمایه بوده شد.

وی افزود: به دنبال این امر که محرک اصلی بازار سرمایه به شمار می‌آمد، افزایش حجم معاملات و همچنین ورود پول حقیقی به بازار و نهایتا افزایش سرانه خرید حقیقی‌ها به عنوان عوامل کمک‌کننده، نیز در تداوم روند رو به رشد بازار موثر بودند.

* حرکت خلاف جهت شاخص‌های بورس

در پایان معاملات روز شنبه دوم دی ماه ۱۴۰۲، شاخص کل بورس هزار و ۸۶۹ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار و ۳۴۸ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۸ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با رشد ۴۴۴ واحد در رقم ۷۶۱ هزار و ۸۰۲ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۶ صدم درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس با افت ۲ واحدی به رقم ۲۶ هزار و ۵۷۷ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش ۵۷۵ واحد به سطح ۱۳۸ هزار و ۴۳۸ واحد رسید.

* تداوم خروج سرمایه از بورس

روز چهارشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۹۴ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

امروز نماد شپنا (پالایش نفت اصفهان)، فولاد (فولاد مبارکه) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای ما (بیمه ما)، حفارس (حمل و نقل بین المللی خلیج فارس) و ونیرو (سرمایه‌ گذاری‌ نیرو) تعلق داشت.

* افزایش ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۰ هزار و ۶۰۲ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۴۴۴ میلیارد تومان بود که ۴ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۶ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۵هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید.

* رشد ارزش صف‌های خرید بورس

در پایان معاملات امروز، تعداد نمادهای مثبت ۳۲۴ نماد و تعداد نمادهای منفی ۴۶۰ بوده است. یعنی حدود ۵۸ درصد نمادها قرمز بودند.

در جریان معاملات روز شنبه، ۶۷ نماد صف خرید داشتند و ۳۱ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۱۵ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۱۶۱ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۲۰ درصدی به ۲۴۴ میلیارد تومان رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    0 0
    در قلعه‌ی دزدان! بیشتر از این انتظاری نیست...
  • احمد IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    1 0
    متاسفانه رئیس جمهور و وزیر اقتصاد به شعارهایی که در مورد بورس دادند عمل نکردند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس