بلاتکلیفی سهامداران خرد در روزهای کم‌رمق بورس

سهامداران بازار سرمایه در روزهایی که بورس نه توان رشد دارد و دلیلی برای ریزَش، خروج از این بازار را به ماندن در آن ترجیح داده اند.

به گزارش مشرق، اهالی بازار سرمایه درباره آن اعتقاد دارند که بازار تمایلی به نزولی بودن ندارد؛ چرا که شرکت ها در حال انتشار گزارش ماهانه و فصلی است و از سویی هم قدرت رسیدن به اعداد و ارقام بالاتر را ندارد؛ چرا که نقدینگی لازم برای خرید سهم در بازار وجود ندارد. معاملات روز دوشنبه با تلاش‌های شاخص کل برای حفظ سطح حمایتی همراه بود اما در نهایت این سطح شکسته شد.

در خصوص وضعیت این روزهای بازار سرمایه کارشناسان معتقد هستند که بعضی از سیاستگذاری‌های اقتصادی اجازه نداده است تا شاخصی که نیمه‌های اردیبهشت به کانال ۲.۵ میلیون واحدی رسیده بود به روند صعودی خودش ادامه دهد و جو بی‌اعتمادی حاکم بر بورس باعث شده تا در آغاز آخرین فصل سال نماگر بازار سرمایه در کانال ۲.۲ میلیون واحدی بایستد.

* اخباری که می تواند باعث تغییر روند بورس شود

چهارشنبه این هفته نیز در بازار شاهد عرضه اولیه اخشان خراسان در فرابورس هستیم. همچنین طبق اعلام شرکت سپرده گذاری مرکزی، بیش از ۴۸۸ میلیارد تومان سود در هفته پایانی آذر امسال از طریق اطلاعات سامانه سجام به حساب سهام‌داران واریز شد. البته واریز برخی سود سهام شرکت‌ها همچون سهام شرکت پالایش نفت اصفهان سوژه طنز خیلی از کاربران در فضای مجازی شده است.

رئیس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا انتهای آذر ماه، مجوز فعالیت ۵۱ صندوق سرمایه‌گذاری در اختیار ۴۲ نهاد مالی مختلف قرار گرفته است.

دیرور نامه ای در بین اهالی بازار دست به دست می‌شد با این موضوع که علی آبادی وزیر صمت از مخبر معاون اول رئیس جمهور برای تأمین ارز خودروهای مونتاژی از محل سامانه نیما به دلیل محدودیت‌های مربوط به ارز حاصل از صادرات اشخاص خبر داده است.

در این نامه ذکر شده است که با توجه به قیمت گذاری خودروهای مونتاژی بر اساس قیمت ارز حاصل از صادرات اشخاص و به دلیل محدودیت‌های مرتبط با ارزش در نظر است که از ارز سامانه نیما استفاده شود.

نرخ بهره بین بانکی نیز با تاخیر دو روزه اعلام شد و طبق آخرین گزارش بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته پایانی آذر ماه ۱۴۰۲ با افزایش ۰.۱۱ واحد درصدی به ۲۳.۵۵ درصد رسید که بیشترین مقدار از هفته ابتدایی آذر است. گفته می‌شود این میزان رشد هفتگی نرخ بهره بین بانکی از ۵ مهرماه دیده نشده است.

* روند معاملات چنگی به دل نمی زند

رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه درباره روند بورس گفت: با توجه به روند معاملات روزهای اخیر، قیمت‌های جهانی و خبرهای اثرگذار بر روند معاملات، به نظر می رسد تا ده روز آینده روند بازار به همین صورت کم رمق باشد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بازار سهام همچنان با افزایش ریسک سیاسی که به رشد ریسک سیستماتیک منجر شده مواجه است و بازار سهام درگیر صورت‌های مالی نه ماهه شرکت‌هاست.

وی افزود: این روزها که نوسانات قیمت‌های حامل‌های انرژی و فلزات گران‌بها در بازارهای جهانی افزایش پیدا کرده و اثرپذیری بازار سهام از این تغییرات و خبرهای بین‌الملل خاورمیانه رشد داشته است.

گلستانی تاکید کرد: یکی از عوامل مؤثر در رکود بازار سهام، عدم تحرک در بازارهای موازی است که در صورت تغییر، می‌تواند معاملات سهامی را دستخوش تغییرات کند.

* تلاش‌های بی ثمر شاخص کل

در پایان معاملات روز دوشنبه چهارم دی ماه ۱۴۰۲، شاخص کل بورس ۵ هزار و ۶۱۰ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۱۹۴ هزار و ۴۹۹ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۲۶ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با کاهش ۶۱۰ واحدی در رقم ۷۶۰ هزار و ۶۲۳ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص منفی ۸ صدم درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس با افت ۲۴.۱۸ واحدی به رقم ۲۶ هزار و ۴۶۴ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش ۱۷۲ واحد به سطح ۱۳۸ هزار و ۴۲۶ واحد رسید.

* خروج ۳۲۵ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سرمایه

روز دوشنبه خالص تحرکات جریان پول حقیقی در بین موقعیت‌های سرمایه‌گذاری در سهام به منفی ۳۲۵ میلیارد تومان رسید.

امروز نمادهای ملت (بیمه ملت)، فولاد (فولاد مبارکه)، و خگستر (گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) بیشترین خروج سرمایه‌ حقیقی را تجربه کردند. در سمت دیگر نیز نمادهای ولشرق (لیزینگ ایران و شرق)، وبملت (بانک ملت) و کپشیر (پشم شیشه ایران) نیز بیشترین ورود پول حقیقی را در بین سهم‌های بازار سهام به دست آوردند.

* افزایش ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۲۵۳ هزار و ۴۲۳ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲۴۴ هزار و ۵۸۵ میلیارد تومان بود که ۹۷ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۵ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۵هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان رسید.

* کاهش ارزش صف‌های خرید بورس

در جریان معاملات امروز، تعداد نمادهای مثبت ۲۳۶ نماد و تعداد نمادهای منفی ۵۵۹ بوده است. یعنی حدود ۷۰ درصد نمادها قرمز بودند.

در معاملات دوشنبه، ۶۵ نماد صف خرید داشتند و ۳۹ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با ریزش یک درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۱۹۵ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۲۸ درصدی به ۲۳۵ میلیارد تومان رسید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    1 0
    بورس تحت سیطره سرمایه های صهیونیست است .
    • IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
      1 0
      چرا همه چیز را به صهیونها ربط میدی پس این. همه حزب قالتاق تو این مملکت گل و بلبل اسراییلی اند
  • adrian DE ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    1 0
    برای منم پیامک اومده 89 ریال سود سهام سالانه شپنا اومده:). باید 100 ریال دیگه بذارم روش بدم بانک که پول پیامک بانک که اومد برام در بیاد:)
    • IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
      1 0
      اکثر بورس بازها دنبال سود سهام نیستند دنبال جهش آنچنانی در قیمت سهام هستند آنهم با صفوف خرید یا فروش و مردمی ساده دل دیگه گذشت آن زمان بازار داغی کاذب تا کجا
  • IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    1 0
    چرا در بورس خبری از مالیات از درآمد بالای کسانیکه یکشنبه ره صد ساله رفتند نیست باید تا نصف درآمد را مالیت بدهند و به زیان دادگان برگردد
  • IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    1 0
    چرا قیمت سهام دولتی از قیمت عرضه اولیه باید بیاد پاینتر برا اینکه اصلا سودی این شرکت‌ها به سهامدار نمیدند بعد میگن برا سرمایه گذاری بلند مدت بیایید بورس و با جمع شدن خرده پول مردم در دست کارخانه ها در عرضه اولیه صنعت رونق بگیرد اما همه اش فریب و دروغی بیش نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس