کد خبر 1557711
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
افت شاخص کل بورس با کوتاه آمدن شاخص‌ساز‌ها

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، همه شاخص‌های عملکردی بورس هم راستا شدند.

به گزارش مشرق، بازار سرمایه امروز برخلاف روزهای گذشته روند نزولی داشت و بخشی از رشد روزهای گذشته امروز از بین رفت. البته امروز برخلاف سایر روزهای منفی بازار، عرضه زیادی از سوی فروشندگان اتفاق نیفتاد.

در جریان معاملات امروز، شاخص سازها از روند صعودی خود کوتاه امدند و بالاخره رشدشان متوقف شد. طی روزهای گذشته شاخص‌های بورس عملکردی خلاف جهت یکدیگر داشته و امروز همه شاخص‌ها قرمزپوش شدند.

* جریمه ۵ هزار میلیارد تومانی یک خودروساز و زیان سهامداران

صبح امروز رییس سازمان تعزیرات حکومتی از تایید جریمه ۵ هزار میلیارد تومانی گروه خودروسازی بهمن خبر داد. پس از این اظهارنظر، ارزش سهام شرکت بهمن که با نماد «خبهمن» در بورس تهران معامله می‌شود سقوط ۵ درصدی را ثبت کرد تا سهامداران این شرکت نیز متضرر شوند.

* رشد اقتصادی و رشد بورس رابطه دوسویه ندارند

حمید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه گفت: رابطه بین بازار سهام و اقتصاد کل در کشورهای مختلف با ساختارهای اقتصادی متفاوت یکسان نیست. در کشورهای توسعه‌یافته با بازار سهام عمیق و پویا رابطه علّی دوسویه بین رشد اقتصادی و رشد بورس برقرار است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد در ایران، اما رشد اقتصادی و اثر معناداری بر بازار سهام ندارد و جهش‌های ارزی و رشد تورم دلیل اصلی رشد بورس تهران هستند. رابطه دوسویه اقتصاد کلان و بازار سهام و میزان اثرگذاری آن‌ها بر یکدیگر همواره از موضوعات چالشی در اقتصاد ایران بوده است.

وی افزود: بازار سهام از طریق آسان‌تر کردن تحرک سرمایه در بلندمدت، جذب سرمایه‌های خارجی و تامین نقدینگی در رشد اقتصادی اثر داشته است. از طرف دیگر، رشد اقتصادی یک کشور نیز می‌تواند به عنوان کاتالیزوری برای رشد بازار سهام عمل کند.

* افت کم رمق شاخص‌های بورس

در پایان معاملات روز چهارشنبه بیست و نهم آذر ماه ۱۴۰۲، شاخص کل بورس تهران هزار و ۶۳۷ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار و ۲۱۸ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۷ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با کاهش هزار و ۵۳۸ واحد در رقم ۷۶۱ هزار و ۳۶۰ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی ۲ دهم درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس با افت ۵۹ واحدی به رقم ۲۶ هزار و ۵۷۹ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش ۱۴۹ واحد به سطح ۱۳۷ هزار و ۸۶۳ واحد رسید.

* تداوم خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

روز چهارشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۳۵۶ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

امروز نماد وبملت (بانک ملت)، شیران (سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران) و شپنا (پالایش نفت اصفهان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای خبنیان (بنیان دیزل)، کرومیت (توسعه معادن کرومیت کاوندان) و بمپنا (تولید برق عسلویه مپنا) تعلق داشت.

* کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۱ هزار و ۸۱۸ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۷۵۶ میلیارد تومان بود که ۶ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۲۷ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۴ هزار و ۹۲۴ میلیارد تومان رسید.

* رشد ارزش صف‌های خرید بورس

در معاملات چهارشنبه، ۵۳ نماد صف خرید داشتند و ۴۰ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۳ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۱۴۰ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۲۱ درصدی به ۳۰۶ میلیارد تومان رسید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    شاخص باید به 3میلیون برسه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس