روز خوب نمادهای کوچک بورسی در سایه قرمزپوشی شاخص‌سازها

در جریان معاملات امروز (۲۰ آبان ماه) بورس، نمادهای کوچک بورسی بر خلاف سهم‌های شاخص‌ساز بازار سرمایه، روندی صعودی داشتند.

به گزارش مشرق، تقاضای ابتدایی امروز بورس با افزایش عرضه‌ها در نیمه دوم معاملات پس زده شد. امروز بزرگان بازار یعنی فارس، فولاد و فملی نمادهای قرمزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در مقابل بسیاری از نمادهای کوچک و متوسط سبزپوش بودند.

با این حال به نظر می‌رسد همچنان نیروهای صعودی در بازار حضور دارند اما وجود مازاد عرضه در معاملات چهارشنبه و امروز برای معامله گران هشدار دهنده است.

برخی از ناظران افزایش عرضه را سنت بازار پس از چند روز رشد می‌دانند. به عبارت دیگر، صعود بازار در ۵ روز پیاپی هفته گذشته، نیاز به تعدیل داشت و افت امروز بازار به همین دلیل بوده است.

* بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بورس در جریان معاملات امروز با افت نسبتاً کمی همراه شد. تحلیل‌گران معتقد هستند شاخص کل بورس به واسطه ارزش کم معاملات خود که به عنوان محرکی برای رشد در بازار محسوب می‌شود، نتوانست از پس مقاومت میانگین ۵۵ روزه خود برآید و با افت بیش از هزار واحدی در محدوده‌های ۲ میلیون و ۵۰ هزارواحدی ایستاد.

در نمودار تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران خط روند صعودی ایجاد شده در جریان روند یک سال گذشته بازار را با کمی اغماض اصلاح کرده‌ایم تا نوسانات بازار در چند وقته اخیر را پوشش دهیم.

شاخص کل از آبان سال ۱۴۰۱ تا حوالی اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ روند صعودی داشته است و پس از آن شاهد روند اصلاحی تا میانه‌های تابستان سال جاری بودیم و در نهایت در چند ماه اخیر شاهد سومین نوع روند یعنی روند خنثی (فرسایشی) هستیم.

در صورتی که صرفاً بخواهیم از منظر تکنیکالی به شاخص نگاه کنیم شاخص کل در محدوده‌های حمایتی خوبی قرار دارد که واگرایی در کف اندیکاتور RSI نیز به این موضوع کمک می‌کند.

روز خوب نمادهای کوچک بورسی در سایه قرمزپوشی شاخص‌سازها

* متغیر اثرگذار بر رشد بورس

علی مومنی، تحلیلگر بازار سرمایه، با ارزیابی وضعیت جاری و چشم‌انداز آتی معاملات بازار سهام گفت: بازار سرمایه ایران مانند همه بازارهای مالی در جهان، از متغیرهای بنیادی متفاوتی اثر می‌گیرد. این متغیرها و شدت اثرگذاری آنها بر بارازهای مختلف، در شرایط مختلف می‌تواند متفاوت باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به کاهش نرخ بهره بین بانکی در ۴ هفته گذشته، ادامه داد: در شرایطی که کشور در سطح کلان، از تورم رنج می‌برد، نرخ بهره بین بانکی، بالاترین میزان اثرگذاری خود بر بورس را دارد؛ ولیکن در زمانی که کشور با بحران اشتغال و بیکاری دست و پنجه نرم می‌کند، اثر نرخ بهره بر بازار می‌تواند کمتر از اثرگذاری آمار اشتغال بر بازار سرمایه باشد.

وی افزود: در شرایط فعلی، فضای اقتصادی ایران از عوامل متعددی مانند رکود، حبس نقدینگی در بازارهای غیرمولد، فضای مبهم کسب و کار در آینده و عدم تحقق برنامه‌های اقتصادی مشخصا برنامه‌های مندرج در لایحه بودجه رنج می‌برد. پرواضح است که این شرایط کلان، بر تمامی بازارهای مالی اثر مستقیم داشته است.

مومنی تاکید کرد: هرگونه تغییری در متغیرهای یادشده، سمت و سوی آتی بازارها را مشخص می‌کند. یکی از این بازارها، بازار سرمایه است که اثرپذیری بالایی از عوامل بنیادی دارد.

* جدال کوچک‌ها با بزرگان بورسی

در پایان معاملات روز شنبه بیستم آبان ماه ۱۴۰۲، شاخص کل بورس تهران در ۷۵ دقیقه ابتدایی روند صعودی داشت و حدود ۳ هزار واحد بالا رفت. اما در نیمه دوم معاملات روند نزولی پیدا کرد. در نهایت شاخص هزار و ۴۶۱ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۵۴ هزار و ۴۸۲ واحد رسید. بازدهی این شاخص با کاهش ۰.۰۸ درصدی مواجه شد.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز روند مشابهی داشت اما در نهایت بالاتر از روز چهارشنبه ایستاد و با افزایش ۳۳۰ واحد در رقم ۶۹۹ هزار و ۹۳ واحدی قرار گرفت. بازدهی این شاخص نیز رشد اندک ۰.۰۵ درصدی را تجربه کرد.

شاخص کل فرابورس با رشد ۱۷ واحدی به رقم ۲۵ هزار و ۲۲ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش ۵۴۳ واحد به سطح ۱۲۴ هزار و ۳۶۶ واحد رسید.

* خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۲۰۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

امروز نماد خساپا (سایپا)، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای ومعادن (توسعه‌ معادن‌ و فلزات‌)، ثاخت (بین‌المللی ‌توسعه ‌ساختمان) و کی بی سی (کی بی سی) تعلق داشت.

* کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۸ هزار و ۱۹۵ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۶۷۶ میلیارد تومان بود که ۸ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۱.۵ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۳ هزار و ۹۳۴ میلیارد تومان رسید.

* افت ارزش صف‌های خرید

در پایان معاملات امروز، تعداد نمادهای مثبت ۲۹۶ نماد و تعداد نمادهای منفی ۵۰۲ نماد بوده است. حدود ۶۳ درصد نمادها قرمز بودند.

در جریان معاملات روز شنبه، ۶۸ نماد صف خرید داشتند و ۳۹ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۲۷ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۱۴۲ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۲۳ درصدی به ۳۱۵ میلیارد تومان رسید.

سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز در پایان معاملات به ۲۴.۲ میلیون تومان و سرانه فروش آن‌ها به ۲۴.۵ میلیون تومان رسید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس