کد خبر 1569858
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵
ترس آمریکا از جنگ داخلی در سایه بحران پناهجویان

درگیری شدید میان دولت بایدن و ایالت تگزاس بر سر نحوه مدیریت مرزهای جنوبی، این کشور را به سمت شکل‌گیری یک «جنگ داخلی» سوق می‌دهد.

به گزارش مشرق، یک وب سایت خبری خارجی در گزارشی به افزایش نگرانی‌ها از احتمال آغاز یک جنگ داخلی در سایه تشدید اختلافات میان دولت بایدن و ایالت تگزاس پرداخته است.

«نیوز دات کام» در این رابطه می‌نویسد: هشدارهای جدی در رابطه با احتمال شکل‌گیری جنگ داخلی در آمریکا تحت تاثیر بن‌بست عجیب مذاکرات میان «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا با «گرگ ابوت» فرماندار ایالت تگزاس از سوی برخی از کارشناسان مطرح می‌شود.

این هشدارها از زمانی داده ‌شده که گارد ملی تگزاس و گشت مرزی دولت فدرال آمریکا در زمینه اجرای سیاست‌های مرزی در یک رویارویی جدی قرار گرفته‌اند.

منطقه اصلی مورد توجه در این درگیری‌ها پارک شهری «شلبی» واقع در تگزاس است که در ۲۳۰ کیلومتری جنوب غربی سن‌آنتونیو(دومین شهر بزرگ ایالت تگزاس) واقع شده است و رودخانه ریوگراند را که مشخص کننده مرز میان مکزیک و تگزاس محسوب می‌شود در خود جای داده است.

در حالی که بایدن سعی دارد به واسطه ماموران گشت مرزی دولت خود از منطقه مورد نظر جهت مقابله با ورود مهاجران غیرقانونی به کشور مراقبت کند، فرماندار این ایالت به گارد ملی خود دستور داده تا کنترل کامل پارک کنار رودخانه را در اختیار بگیرد. اقدامی که فعالیت ماموران گشت مرزی دولت بایدن را با محدودیت جدی مواجه ساخته است و به باور بسیاری منطقه مورد نظر کاملا به یک منطقه درگیری میان این دو تبدیل کرده است.

تگزاس عنوان می‌کند که برای کاهش تعداد افرادی که به طور غیرقانونی از رودخانه عبور کرده و برای ورود به آمریکا بایستی از پارک مورد نظر هم عبور کنند،در این منطقه سیم خاردار و حصار کشیده است. با این حال، دولت بایدن به تگزاس هشدار داده است تا هر چه سریع‌تر این موانع را که مانع از فعالیت ماموران گشت مرزی در این منطقه می‌شود، بردارد.

درگیری‌ها میان بایدن و ابوت بر سر مدیریت این منطقه در حالی تشدید شده است که ماه گذشته نزدیک به ۲۲۵ هزار مهاجر به طور غیرقانونی از مرز مورد نظر عبور کرده و وارد کشور شدند.

در این شرایط بسیاری از جمهوری‌خواهان نیز دولت دموکرات به رهبری بایدن را متهم کرده‌اند که به اندازه کافی برای متوقف کردن جریان ورود مهاجران غیرقانونی خوب عمل نمی‌کند و از این رو تاکید دارند تا خودشان امور را در دست بگیرند.

برخی از گمانه ‌زنی‌ها نیز بر این اساس است که «دونالد ترامپ»نامزد پیشتاز انتخابات ریاست‌جمهوری در حزب جمهوری‌خواه آمریکا، هم‌حزبی‌هایش از جمله ابوت را تشویق کرده تا از هر گونه توافق در مورد سیاست‌های مرزی در کنگره جلوگیری کنند تا این بحران به یک موضوع داغ انتخاباتی علیه بایدن تبدیل شود.

نصب سیم‌خاردار و حصارها و موانع بسیار نیز یکی از تاکتیک‌های مورد تایید ایالت‌های مرزی جمهوری‌خواه آمریکاست که بلافاصله مهاجران تازه وارد را پس از ورود به کشور به ایالت‌های دموکرات مانند نیویورک منتقل می‌کنند. اقدامی که اکنون دیگر با مخالفت این ایالت‌ها همراه شده است.

ابوت به عنوان منتقد سرسخت دولت بایدن در سیاست‌های مرزی، طی هفته‌های اخیر عنوان کرده است که برای تشدید موانع در منطقه مورد نظر، بار دیگر عملیات «ستاره تنها» را کلید خواهد زد. عملیاتی مشترک میان مکزیک و تگزاس که طی هفته‌های اخیر به یک بحران در سطح آمریکا تبدیل شده است. وی در گفتگو با فاکس‌نیوز عنوان کرده که این اقدام برای جبران بی‌توجهی‌های دولت بایدن به مسوولیتی است که در زمینه تامین امنیت مرزها و اجرای قوانین در این رابطه دارد.

وزارت دادگستری آمریکا هم عنوان کرده است که موانع نصب شده از سوی تگزاس مانع از دسترسی ماموران مرزی به مرز و همچنین مانع از انجام وظایف آنها در مواقع اضطراری می‌شود.

بایدن هفته گذشته بار دیگر از اقدامات ایالت تگزاس در دادگاه عالی شکایت و حکم صادر شده در این دادگاه در نهایت به نفع وی داده شد. به موجب این حکم دادگاه به مقامات فدرال آمریکا اجازه برداشتن بخش‌هایی از حصارهای کشیده شده در امتداد مرزهای مکزیک را داد. اقدامی که از سوی تگزاس با مخالفت شدید همراه بود.

حکم دادگاه یک پیروزی قابل توجه برای بایدن محسوب می‌شود، چرا که سه تن از قضات دیوان عالی از افرادی هستند که از سوی دونالد ترامپ و در دوران ریاست‌جمهوری وی به این سمت منصوب شده‌اند.

در مقابل حکم صادر شده، فرمانداران جمهوریخواه بیشتری از تگزاس حمایت کرده و عنوان کرده‌اند که آماده‌اند تا در صورت نیاز به این ایالت برای نصب بیشتر موانع مذکور کمک کنند. ابوت هم در برابر حکم صادر شده از سوی دادگاه از زبان تهدید و زور استفاده کرده و گفته است که گارد ملی این ایالت به هیچ عنوان از مواضع خود عقب‌نشینی نخواهد کرد. موضع‌گیری که خشم بسیاری از دموکرات‌ها را به دنبال داشته است.

«واکین کاسترو» نماینده دموکرات کنگره آمریکا هم گفته است: ابوت از گارد ملی تگزاس برای ایجاد هرج و مرج و مانع بر سر راه فعالیت ماموران گشت مرزی استفاده می‌کند. وی پیشنهاد کرده که بهتر است این گارد به طور کامل از سوی واشنگتن‌دی‌سی اداره شود.

در همین حال، ترامپ به این موضوع پرداخته است که همه ایالت‌های مرزی جمهوری‌خواه نیروهایشان را جهت مقابله با ورود ماموران گشت مرزی به این منطقه بسیج کنند. وی عنوان کرده است که همه آمریکایی‌ها باید از اقدامات عاقلانه ایالت تگزاس حمایت کنند.

بن‌بست ایجاد شده می‌تواند افسران گشت مرزی آمریکا و گارد ملی تگزاس را در مقابل یکدیگر قرار دهد. برخی از کارشناسان عنوان کرده‌اند ادامه این روند می‌تواند زمینه ساز آغاز یک جنگ داخلی در آمریکا باشد.

اظهار نظر مطرح شده نه فقط از جانب حامیان فرماندار تگزاس بلکه از سوی برخی از اساتید دانشگاهی در آمریکا هم مطرح می‌شود. به اعتقاد آنها این احتمال وجود دارد که تحت تاثیر بحران موجود، کشور به قدری به سمت قطبی‌گرایی حرکت‌ کند که حتی مردم آمریکا تمایل پیدا کنند برای ورود به این مسئله، اسلحه در دست گیرند.

برخی از کارشناسان آمریکایی هم عنوان کرده‌اند که به نظر می‌رسد، این رویارویی تحت تاثیر تلاش‌های جریانات متخاصم در آمریکا برای تصاحب قدرت بیشتر در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش روعلیه دولت بایدن باشد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    3 0
    ایالت تگزاس مثل سیستان و خراسان ما است و مشکل هجوم بی حساب کتاب مهاجرین مکزیکی و سایر کشورها رو دارد فرماندار ایالت حق دارد
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    1 1
    ایالات متفرقه.انشاالله.مکر پروردکار بالاتر از همه مکر هاست.
  • سیف IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    2 1
    ان‌الله به حول قوۀ الهی چنان دچار جنگ داخلی بشن که سالهای سال نتونن از جا بلند بشن. تا مردم جهان هم یه نفسی بکشن...!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس