کد خبر 1573254
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۵

به گزارش مشرق،کانال تلگرامی اشراق در مطلبی با عنوان احتمال تغییر سیاست ترکیه در سوریه که برگرفته از یادداشت سیکاردی مدیر «برنامه اروپا» «بنیاد کارنگی» است نوشت:

فرانچسکو سیکاردی، مدیر «برنامه اروپا» «بنیاد کارنگی » طی یادداشتی مورخ ۱۶ بهمن ۱۴۰۲، احتمال داده که دولت اردوغان در آستانه رقابت‌های شهرداری‌ها در ترکیه، حملات شدیدتری را علیه مواضع کُردهای سوریه داشته باشد.

اردوغان ماه گذشته در واکنش به مخالفت‌های پیشین آمریکا و روسیه در شورای امنیت علیه عملیات ترکیه در خاک سوریه گفته که «انشاءالله در ماه‌های آینده بدون توجه به اینکه چه کسی چه می‌گوید، گام‌های جدیدی در این مسیر برخواهیم داشت».

در ماه گذشته ۲۱ سرباز ترکیه در شمال عراق طی حملات پ‌ک‌ک کشته شدند. در پاسخ به این حملات، ترکیه با حملات هوایی، مواضع گروه شبه‌نظامی «نیروهای دمکراتیک سوریه» موسوم به «فسد» در شمال سوریه را بمباران نمود. زیرا آن‌ها را «تحت سلطه» نیروهای «یگان‌های مدافع خلق»(پ‌ی‌گ) می‌داند که شاخه نظامی «حزب اتحاد دمکراتیک»(پ‌ی‌د) هستند که خود این حزب، شاخه پ‌ک‌ک در سوریه است.

طبق این گزارش، تفاوت حملات اخیر با حملات پیشین ترکیه علیه کُردهای سوریه در این است که اولاً عمقی بیش از ۱۰ کیلومتر را در حسکه و رقه هدف بمباران قرار داد. ثانیاً علاوه بر مواضع نظامی، «زیرساخت‌های اقتصادی مانند پالایشگاه‌های نفت و نیروگاه‌ها» را هدف قرار داد تا منابع درآمدی کُردها را تضعیف کند.

نویسنده بیان داشته که تداوم عملیات زمینی ترکیه در سوریه، با مخالفت علاوه بر مخالفت حکومت بشار اسد، با مخالفت هر سه بازیگر دیگری که در این کشور حضور دارند، یعنی آمریکا، روسیه و ایران مواجه است. اما اردوغان در آستانه رقابت‌های شهرداری، ضرورت تسلط بر خاک سوریه برای رفع تهدید تروریستی و بازگشت آوارگان سوری را مورد اشاره قرار داده است.

اما نکته دیگری که نویسنده اشاره کرده این است که ائتلاف حاکم برای پیروزی بر رقیب به بخشی از آرای جامعه کُردی ترکیه نیز نیاز دارد و به همین دلیل لفاظی‌هایی درباره «ازسرگیری مذاکرات صلح» با کُردهای ترکیه نیز بیان داشته‌اند و «امتیازاتی به صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر زندانی کُرد» داده‌اند.

شاید همین سیاست موجب اختلاف در رقیب شده است. به نحوی که حزب «دمکراسی و برابری خلق‌ها» که جایگزین حزب «دمکراتیک خلق‌ها» شده در قبال آزادی دمیرتاش پس از انتخابات، تصمیم به معرفی نامزد در استانبول کرده که موجب شکستن آرای اکرم‌امام‌اوغلو، شهردار کنونی و نامزد «حزب دمکراتیک خلق» می‌شود و شانس نامزد حزب «عدالت و توسعه» را افزایش خواهد داد.

در صورتی که حملات اخیر به نیروهای آمریکایی، ظرفیت نظامی ایالات متحده در سوریه را کاهش دهد، شانس بزرگی برای ترکیه خواهد بود که حملاتش علیه گروه‌های شبه‌نظامی کُرد در سوریه را تشدید کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    1 0
    سرنوشت سوریه و عراق نشان میدهد که هرگز نباید در این مقطع وارد هیچ جنگی شد.جنگ افروزان و تجزیه طلب های ضد امنیت را هم بابد به شدت سرکوب کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس