به گزارش مشرق،کانال ابوقاسم در ایتا در مطلبی به موضوع کریدور شمال جنوب هند_ایران_روسیه پرداخت و در تحلیلی نوشت:
یکی از مهم ترین اهداف هندی ها از کریدور شمال جنوب هند_ایران_روسیه رسیدن به اروپا است.
هدفی که فعلا از راه روسیه امکان پذیر نیست و چشم انداز روشنی از بازگشت صلح و امنیت تجاری در این محور نیز وجود ندارد.
اما روسیه تنها راه متصور نیست ،مسیر جایگزین قابل تصور هندی ها برای رسیدن به اروپا ،بنادر گرجستان در دریای سیاه است.
انتقال کالا از بندر بمبئی به چابهار و از طریق خط ریلی به شمال کشور و ارمنستان و گرجستان تا برسد به بنادر پوتی و باتومی و حتی بندر کولوی مسیر قابل تصور برای رسیدن به رومانی و بلغارستان بدون نیاز به استفاده از خاک ترکیه و تنگه بسفر و... است
بنادر گرجستان با حجم وسیعی از سرمایه گذاری قزاق ها و اماراتی ها و حتی جمهوری باکو روبه رو است و هندی ها می توانند از این مسیر برای اتصال به اروپا استفاده کنند.
اما این مسیر دو چالش بسیار جدی دارد؛ هرچند مانعی برای اتصال هند به روسیه وجود ندارد اما دور زدن روسیه برای رسیدن به اروپا اساسا قابل تحمل برای آن ها نیست و روس ها با استفاده از جدایی طلبان آبخازیا و اوستای جنوبی در گرجستان می توانند این کشور را بهم بریزند
عامل بعدی ترکیه است، ترکیه به عنوان بخشی از کریدور شرق به غرب مسیر فرضی هندی ها به اروپا را در نقطه مقابل منافع خود می بیند و با استفاده از ظرفیت و نفوذ خود در منطقه جدایی طلبان آجاریای گرجستان در مناطق مرزی با ترکیه که از قرار معلوم بندر باتومی در آن جا قرار دارد می تواند امنیت و صلح گرجستان برای تجارت دریایی را مختل کند.
*بازنشر مطالب شبکههای اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکهها منتشر میشود.