به گزارش مشرق،کانال ابوقاسم در ایتا در مطلبی به موضوع کریدور شمال جنوب هند_ایران_روسیه پرداخت و در تحلیلی نوشت:

یکی از مهم ترین اهداف هندی ها از کریدور شمال جنوب هند_ایران_روسیه رسیدن به اروپا است.

هدفی که فعلا از راه روسیه امکان پذیر نیست و چشم انداز روشنی از بازگشت صلح و امنیت تجاری در این محور نیز وجود ندارد.

اما روسیه تنها راه متصور نیست ،مسیر جایگزین قابل تصور هندی ها برای رسیدن به اروپا ،بنادر گرجستان در دریای سیاه است.

انتقال کالا از بندر بمبئی به چابهار و از طریق خط ریلی به شمال کشور و ارمنستان و گرجستان تا برسد به بنادر پوتی و باتومی و حتی بندر کولوی مسیر قابل تصور برای رسیدن به رومانی و بلغارستان بدون نیاز به استفاده از خاک ترکیه و تنگه بسفر و... است

بنادر گرجستان با حجم وسیعی از سرمایه گذاری قزاق ها و اماراتی ها و حتی جمهوری باکو روبه رو است و هندی ها می توانند از این مسیر برای اتصال به اروپا استفاده کنند.

اما این مسیر دو چالش بسیار جدی دارد؛ هرچند مانعی برای اتصال هند به روسیه وجود ندارد اما دور زدن روسیه برای رسیدن به اروپا اساسا قابل تحمل برای آن ها نیست و روس ها با استفاده از جدایی طلبان آبخازیا و اوستای جنوبی در گرجستان می توانند این کشور را بهم بریزند

عامل بعدی ترکیه است، ترکیه به عنوان بخشی از کریدور شرق به غرب مسیر فرضی هندی ها به اروپا را در نقطه مقابل منافع خود می بیند و با استفاده از ظرفیت و نفوذ خود در منطقه جدایی طلبان آجاریای گرجستان در مناطق مرزی با ترکیه که از قرار معلوم بندر باتومی در آن جا قرار دارد می تواند امنیت و صلح گرجستان برای تجارت دریایی را مختل کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 5
  • LU ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    14 14
    ۲۰ سال دارید درباره این کریدور و اون کریدور صحبت می کنید آخرشم هیچی! با سیاست های احمقانه، اقتصاد کشور رو بدتر از یک‌ کشور جنگ زده کردید.
    • DE ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
      14 1
      35 سال دولت دست اصلاحات بود و 8 سال هم حسن فریدون اصلاحاتچی و جواتی و رفقای حزب اشرافیشون ...کل سرنوشت ملت را گروگان گرفتند با همسایه ها قهر کردند به خیال خام خودشون شاهکار کنند تحریمها را لق کنند و بعد از این همه فشار ها ناگهان سر واره را بازکنند تا ابرها هم بیایند و طبق برجام در ایران ببارند و ایران بهشت شود و برجامیان فرشته نجات ملت شده و برای ابد موروثی کشور را بین خود تقسیم کنند.چقدر ساده لوه و بیسواد هستند این انگلیس درس خوانده های غربگدا. میخواستید گاو شیرده امریکا شوید؟؟
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
      3 1
      همه می دانند که هدف هند از این کریدور مهار چین و خدمت رسانی غیرمستقیم به اسراییل است. هندی ها تا الان هم نه در چابهار و نه در خط گاز خیری نداشته اند.
  • US ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    3 8
    و این رو هم باید میگفت سومین عامل جمهوری آذربایجان هست چون این کریدور از زنگزور می‌گذرد و منطقه ای هست که جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مورد آن ادعای مالکیت دارند و اختلاف دارندو با توجه به مخالف بودن ایران با ایحاد کریدور از جمهوری آذربایجان به نخجوان، اینبار هم جمهوری آذربایجان و ترکیه مخالف کریدور هندی خواهد بود و اجازه آن را نخواهد داد بدون رضایت هردو کشور نمیشه کریدور اونجا بوجود امد
    • RS ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
      5 3
      کسی شماها رو به حساب نمیاره.
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
      6 2
      ترکیه و باکو غلط می‌کنند که ادعای مالکیت دارند
  • امید IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
    1 2
    خداییش دنیا چه شیر تو شیری شده!!!
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
    1 1
    هندی ها با سرمایه گذاری امارات عربستان و رژیم صهیونیستی بیشتر تمایل دارند کریدور امارات عربستان اردن رژیم صهیونیستی را راه اندازی کنند که جنگ در غزه فعلا"امنیت این مسیر را زیر سئوال برده و تا این میسر باشد هند تمایلی به راه های دیگر ندارد چون سرمایه گذارهای بزرگی دارد و قرار نیست خودش بر خلاف کریدور های دیگر هزینه ای بپردازد
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
    0 0
    خوبه حداقل آزربایجان رو به عنوان جمهوری باکو می شناسید
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
      0 0
      درست حرف بزن جاسوس خارجی! آذربایجان نه ازربایجان! شما چون خط تان روسی و غیر اسلامی است، این ها را نمی توانید متوجه بشوید.
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    0 0
    چقدر مسئولین بیلیاقت و بی عرضه ما دیر به فکر تکمیل این پروژه ها افتادند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس