کد خبر 1573836
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳

همه ما با سیستم‌عامل‌های اندروید و آی‌اوس که روی بسیاری از موبایل‌ها وجود دارند آشنا هستیم؛ اما به‌جز این 2 نرم‌افزار چه سیستم‌عامل‌های دیگری عرضه شد که کاربران زیادی از وجود آن‌ها اطلاع ندارند؟

سیستم‌عامل یکی از مهم‌ترین بخش‌های موبایل است و در واقع بدون این نرم‌افزار گوشی قادر به اجرای اپلیکیشن‌های کاربردی نیست. ضمن اینکه شما نمی‌توانید سیستم‌عامل یک موبایل را به سلیقه خود عوض کنید، پس در این شرایط بهتر است با برنامه‌های کم‌تر شناخته‌شده نیز آشنا باشید تا در خرید گوشی با مشکل مواجه نشوید.

سیستم عامل های کمتر شناخته شده موبایل

سیستم عامل های موبایل و قابلیت آن ها

سیستم‌عامل‌های اندروید و آی‌اواس در بین سایر این برنامه‌ها شناخته‌شده‌تر هستند و معمولا کاربران تا حدودی نسبت به قابلیت آن‌ها آگاهی دارند. ازاین‌رو بهتر است سایر سیستم‌عامل‌های موجود را نیز بشناسیم تا درصورت تمایل، موبایلی خریداری کنیم که نرم‌افزار موردنظر ما روی آن نصب شده باشد.

سیستم‌عامل نوعی نرم‌افزار کاربردی است که بخش‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری یک موبایل را کنترل می‌کند. در ادامه با سیستم‌عامل‌های کم‌تر شناخته‌شده آشنا می‌شویم.

سیستم عامل ویندوز فون (Windows Phone)

ویندوزفون یکی از پرطرفدارترین سیستم‌عامل‌های گوشی است که از سال‌ 2015 نسخه جدیدی از آن عرضه نشد و حتی از سال 2019 به بعد، کاربران نتوانستند به‌روزرسانی امنیتی جدیدی از آن دریافت کنند.

ویندوز فون سیستم‌عاملی است که توسط شرکت مایکروسافت به بازار عرضه شد. این سیستم‌عامل را می‌توان روی لوازم دیجیتالی مختلف مانند موبایل، دستیار دیجیتالی جیبی و به‌طورکلی وسایل دیجیتالی چندرسانه‌ای نصب کرد.

در ابتدا مایکروسافت، Windows Mobile را عرضه کرد؛ اما در سال 2010 اعلام شد که نسخه جدید و بسیار پیشرفته‌تر یعنی ویندوز فون را به‌زودی جایگزی آن می‌کند. این نرم‌افزار توانست به‌خوبی قابلیت‌های خود را با گوشی‌های نوکیا به ‌نمایش بگذارد.

از قابلیت‌های ویندوز فون باید به بهره‌مندی از یک مرورگر هوشمند، مدیاپلیری برای پخش چندرسانه‌ای و همچنین نسخه‌ای از مایکروسافت‌آفیس اشاره کرد. موبایل‌های مجهز به این فناوری را می‌توانستیم با کمک بلوتوث به شبکه اینترنت جهانی متصل کنیم.

مزایای این سیستم‌عامل شامل مواردی مانند پایداری بالا، امکان‌ شخصی‌سازی، طراحی ساده و درعین‌حال کاربرپسند، رابط کاربری سازمان‌دهی‌شده و همچنین قیمت مناسب می‌شود.

سیستم‌عامل ویندوز فون روی گوشی‌های مختلفی مانند نوکیا، موتورولا، ال‌جی، سونی‌اریکسون، سامسونگ، ایسر و اچ‌تی‌سی نصب شده بود؛ اما باوجود قابلیت‌های خود نتوانست در رقابت با اندروید و آی‌اواس پیروز شود.

سیستم عامل های کمتر شناخته شده موبایل

سیستم عامل بلک بری (BlackBerry)

این سیستم‌عامل اختصاصی است و تنها می‌توان آن را در گوشی‌های برند بلک‌بری مشاهده کرد. اولین نسخه این نرم‌افزار در سال 1999 به بازار عرضه شد. مهم‌ترین دلیل شهرت این سیستم‌عامل را می‌توان پشتیبانی قوی آن از ایمیل دانست.

با وجود رابط کاربری BlackBerry Blendامکان مدیریت موبایل‌های بلک‌بری با استفاده از کامپیوتر وجود دارد و این موضوع محبوبیت موبایل‌های این برند را افزایش می‌دهد. صفحه‌کلید هوشمند، امینت بالا و پشتیبانی از چند وظیفگی را می‌توان از دیگر دلایل محبوبیت گوشی‌های بلک‌بری دانست.

از سال 2012 تاکنون یا به‌عبارتی از نسخه 7.1 قابلیت اتصال گوشی به تلویزیون در این موبایل‌ها به‌وجود آمده است. ضمن اینکه در مدل‌های بلک‌بری 10 کاربران می‌توانند به‌صورت وایرلس نیز این اتصال را ایجاد کنند.

لازم است بدانید برخی مدل‌های این برند مانند Motion و KEY2 از سیستم‌عامل اندروید پشتیبانی می‌کنند. سایر مدل‌ها مانند مدل Z30، Classic Q20، Leap نیز به سیستم‌عامل بلک‌بری مجهز هستند. اگر به اندروید علاقه‌ دارید باید در انتخاب موبایل دقت داشته باشید.

سیستم عامل های کمتر شناخته شده موبایل

سیستم عامل بادا (Bada)

از دیگر سیستم‌عامل‌هایی که خیلی شناخته‌شده نیست، باید به بادا که توسط شرکت سامسونگ عرضه شد، اشاره کنیم. طراحی این نرم‌افزار از روی هسته لینوکس Open BSD و Free BSD صورت گرفت و اجرای آن نیز روی گوشی‌های سامسونگ مدل wave انجام شد.

از مدل گوشی‌های مجهز به این سیستم‌عامل باید به S5780 Wave 578و S8600 Wave 3 که از سری wave هستند اشاره کرد. اولین دلیل محبوبیت این مدل‌ها قیمت پایین آن‌ها بود که باعث جلب توجه افراد زیادی شد.

از قابلیت‌های این سیستم‌عامل باید به پشتیبانی از فایل‌های فلش، داشتن فروشگاه برای دانلود برنامه‌های مختلف، انجام چندین کار به‌صورت هم‌زمان و بهره‌مندی از قابلیت Multi-touch اشاره کرد.

سیستم ‌عامل سیمبین (Symbian)

این سیستم‌عامل در ابتدا توسط برندهای مختلفی مانند سونی‌اریکسون و سامسونگ مورد استفاده قرار می‌گرفت. از سال 2008 شرکت نوکیا با خرید سهام این شرکت، سیستم‌عامل سیمبین را به یک نرم‌افزار اختصاصی تبدیل کرد.

این سیستم‌عامل با وجود انعطاف‌پذیری بالا و بهره‌مندی از کم‌ترین امکانات سخت‌افزاری قابلیت‌های خوبی ارائه می‌داد؛ اما پس ‌از عرضه اندروید توان رقابت با آن را نداشت و از بازار کنار رفت.

سیستم عامل جاوا

جاوا معمولا روی گوشی‌هایی نصب می‌شود که سیستم‌عامل به‌خصوصی ندارند. این پلتفرم قابلیت‌های خوبی دارد و ازاین‌رو در گذشته روی چند مدل موبایل محبوب نوکیا مانند مدل‌هایN225 و نوکیا N130نصب می‌شد.

از قابلیت‌های این پلتفرم باید کاهش میزان هنگ‌کردن گوشی، روشن‌شدن گوشی در کوتاه‌ترین زمان و همچنین آسیب کم‌تر درصورت ویروسی‌شدن موبایل اشاره کرد.

سیستم عامل تایزن (Tizen)

این سیستم‌عامل اوپن‌سورس و بر پایه لینوکس است. بیشترین کاربرد تایزن را می‌توان نصب روی گجت‌های پوشیدنی مانند ساعت‌های هوشمند دانست. در واقع شرکت‌های اینتل و سامسونگ با این هدف سیستم‌عامل تایزن را تولید کردند؛ اما روی موبایل سامسونگ Z2 نیز این نرم‌افزار نصب شده است.

جمع‌بندی

نصب سیستم‌عامل روی موبایل این امکان را فراهم می‌کند تا بتوانید از گوشی هوشمند خود بهترین استفاده را داشته باشید. برخی موبایل‌ها تنها از یک سیستم‌عامل پشتیبانی می‌کنند پس باید با اطلاع از این انواع برای خرید گوشی اقدام کنید.

سیستم‌عامل اندروید و آی‌اواس را می‌توان مطرح‌ترین این نرم‌افزارها دانست. بااین‌حال سیستم‌عامل‌های دیگری مانند بلک‌بری، بادا، سیمبین، جاوا، ویندوز فون و تایزن نیز وجود دارد، البته برخی از آن‌ها منسوخ شده‌اند.

سوالات متداول

بهترین سیستم‌عامل موبایل کدام است؟

سیستم‌عاملی را می‌توان به‌عنوان بهترین معرفی کرد که از قابلیت‌های مختلف پشتیبانی کند و امکانات متنوعی در اختیار کاربران قرار دهد. باتوجه‌به این ویژگی‌ها باید گفت اندروید و ios بهترین گزینه هستند.

آیا قابلیت اتصال گوشی به تلویزیون در همه سیستم‌عامل‌ها وجود دارد؟

در این‌خصوص باید گفت بسیاری از سیستم‌عامل‌های جدید یا به‌عبارتی نسخه‌های جدید این نرم‌افزارها از این ویژگی بهره‌مند هستند. پس برای دسترسی به این قابلیت نباید موبایلی با مدل قدیمی خریداری کنید.

چند سیستم‌عامل موبایل وجود دارد؟

سیستم‌عامل‌های اندروید، آی‌اوس، ویندوز فون، بادا، بلک‌فری، سیمبین، جاوا و تایزن را می‌توان نمونه‌هایی از این نرم‌افزار دانست که روی موبایل‌های به‌خصوصی نصب می‌شوند.


این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس