کد خبر 1576508
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۶
کسانی که داوطلب شدند، خلاف سیاست «تحریم انتخابات» خارج‌نشینان عمل کرده‌اند/ واکنش پزشکیان به حمایت از لیست احتمالی اطرافیان لاریجانی و روحانی

اخیراً مسعود پزشکیان نماینده فعلی مجلس یازدهم و نامزد مجلس دوازدهم در گفتگویی با کنایه گفته است که آن مرغی که می‌گفتند به برجام ربطی ندارد ۲۰ هزار تومان بود و الان همان مرغ ۱۲۰ هزار تومان شده است اما پشت پرده این اظهارات خلاف واقع چیست؟

به گزارش مشرق، با نزدیک‌شدن به ایام انتخابات مجلس دوازدهم در ۱۱ اسفند شاهد اظهارات و ادعاهای غیر واقع توسط برخی نامزدها هستیم. این اظهارات در حوزه اقتصاد کاملاً عامه‌پسند است اما منجر به ایجاد توقعات اشتباه می‌شود.

اخیراً مسعود پزشکیان نماینده فعلی مجلس یازدهم و نامزد مجلس دوازدهم در گفتگویی با کنایه گفته است که آن مرغی که می‌گفتند به برجام ربطی ندارد ۲۰ هزار تومان بود و الان همان مرغ ۱۲۰ هزار تومان شده است!

پزشکیان برای بزرگ‌تر نشان‌دادن اختلاف قیمت‌ها سعی می‌کند کف قیمت مرغ در دولت روحانی را با قیمت بازار در شرایط کنونی مقایسه کند؛ اما در این میان چند نکته وجود دارد.

قیمت مرغ ۱۲۰ هزار تومان است؟

ادعای مرغ ۱۲۰ هزار تومانی در شرایط کنونی یک قیمت سازی کذب است، چرا که طبق مشاهدات میدانی، مرغ گرم در خرده فروشی های سطح شهر تهران از قیمت ۸۰ هزار تومانی حکایت دارد که در برخی موارد حتی ۷۵ هزارتومان هم عرضه می شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران نیز با بیان اینکه فروش مرغ در تهران بیش از ۸۵ هزار تومان مجاز نیست، تصریح کرد: در میادین میوه و تره‌بار مرغ با نرخ ۷۸ هزار تومان عرضه می‌شود.

قیمت مرغ تنها در ایام خاصی به‌واسطه افزایش تقاضا در برخی از فروشگاه‌ها افزایشی شد، درحالی‌که عرضه بدون محدودیت مرغ مصوب دولتی نیز وجود داشت. به طور نمونه با افزایش تقاضا برای خرید مرغ به دلیل ایام عید قربان و غدیر و نزدیک‌شدن به ماه محرم، قیمت مرغ در تابستان به حدود ۱۱۱ هزار تومان رسید اما در همان زمان هم وعده داده شد که با فروکش کردن تقاضا شاهد کاهش قیمت مرغ خواهیم بود و این اتفاق هم رخ داد.

دلالی گرانی مرغ چیست؛ برجام یا تورم داخلی و جهانی؟

گذشته از افزایش تقاضا، از مهم‌ترین دیگر دلایل افزایش قیمت مرغ می‌توان به کاهش جوجه‌ریزی، گرانی نهاده‌ها، زودتر راهی کردن مرغ‌های تولیدی با وزن کمتر به کشتارگاه توسط مرغداران و به‌طور کلی کاهش عرضه دانست که نیاز به تدابیر سیاستی دارد نه مذاکره با آمریکا و برجام!

علاوه براین از سال ۹۹ افزایش قیمت غذایی در سطح جهان به واسطه خشکسالی شروع شده بود و بعد از جنگ روسیه و اوکراین این روند تشدید شد. پس طبیعی بود که هزینه های تولید افزایش یابد و این ارتباطی به برجام نداشت.

شجاعت دولت سیزدهم در حذف ارز ۴۲۰۰

مرغ در نیمه فروردین ۱۴۰۰ (دولت روحانی) از حدود ۱۲ هزار تومان به ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان رسید (قیمت مصوب دولتی) اما در بازار آزاد ۴۰ هزار تومان بود اما پزشکیان برای این که مخاطب را بیشتر تحریک کند، مرغ ۲۰ هزار تومانی را با مرغ ۱۲۰ هزار تومانی مقایسه میکند که از اساس هم واقعیت ندارد.

اما یکی از دلایل گرانی مرغ حذف ارز ۴۲۰۰ در اردیبهشت ۱۴۰۱ بود که قیمت مصوب مرغ را ۶۰ هزار تومان کرد. حذف ارز ۴۲۰۰ هم یکی از تکالیف مجلس به دولت بود که دولت روحانی پیش از این شروع کرده بود و خواه یا نخواه دولت سیزدهم هم باید آن را اجرا می کرد.

نکته قابل توجه این است که در همان زمان حذف ارز ۴۲۰۰ بسیاری از کارشناسان مدعی بودند که با حذف ارز ۴۲۰۰ قیمت مرغ به ۱۲۰ هزار تومان خواهد رسید اما در شرایط تورمی کشور (که دلایلی غیر از برجام دارد) بازار مرغ از اردیبهشت ۱۴۰۱ تا زمان فعلی یعنی زمستان ۱۴۰۲ حدود ۱۸ هزار تومان تغییر کرده و اکنون قیمت مصوب ۷۸ هزار تومان به راحتی در دسترس مردم است.

دولت سیزدهم و افزایش یارانه از ۴۵ هزار تومان به ۶۲۰ هزار تومان

نکته مهم‌تر این که هرچند قیمت مرغ در دولت سیزدهم به‌واسطه حذف ارز ۴۲۰۰ افزایش پیدا کرد اما به همان میزان هم یارانه نقدی افزایش پیدا کرد. یعنی دولت سیزدهم در ابتدای سال ۱۴۰۱ با حذف سیاست رانتی ارز ۴۲۰۰ تومانی یارانه مستقیم ۴۵ هزار تومانی را به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان افزایش داد.

و در ادامه در قالب طرح کالابرگ ۱۲۰ هزار تومان دیگر به مبلغ یارانه هر فرد ایرانی اضافه شد، البته این افزایش منوط به خرید کالاهای اساسی بود.

اخیراً هم در قالب اجرای طرح کالابرگ الکترونیک فجرانه، اعتبار اضافه خرید کالا از ۱۲۰ هزارتومان به ۲۲۰ هزار تومان است.

یعنی به گفته علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت مبلغ ۴۰۰ هزارتومانی کالابرگ با ۲۲۰ هزار تومان افزایش به‌ازای هر نفر به ۶۲۰ هزار تومان رسید.

نکته پایانی

بدون شک افزایش یارانه در شرایط تورمی فعلی وظیفه دولت است که هم‌زمان با کنترل قیمت کالاهای اساسی همانند مرغ باید رقم بخورد اما نمی‌توان بدون توجه شرایط ذاتی اقتصاد ایران که دچار تورم مزمن است (حتی قبل از برجام) ‌مشکلات را به برجام و مذاکره ربط داد و برای تخریب رقیب، ذهنیت مردم را خراب کرد.

تورم دورقمی برای هیچ‌کس افتخار نیست؛ اما کنترل این تورم و پیشگیری از افزایش آن یکی از دستاوردهایی است که نمی‌توان آن را با دروغ‌هایی مثل مرغ ۱۲۰ هزارتومانی انکار کرد چرا که تجربه دولت روحانی ثابت کرد که برجام هم نتوانست معیشت مردم را تضمین کند و فنر مشکلات اقتصادی بعد از مرگ برجام، ‌به ناگاه در رفت و امروز دچار مشکلات آن هستیم که مهم ترین آن ایجاد انتظارات تورمی است که با کوچکترین تحریک روانی همه بازارهای مالی و حتی کالاهای اساسی را بهم می ریزد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 23
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    40 30
    خوب چراازحرف حق ناراحت میشیداینقدرصغراکبرانچینیدبااین مقاله های حال بهم زنتون ‌سفسطه های بیجاتون
    • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      20 9
      در مورد مسکن چه می گویی!؟ چه کسی عامل وضع کنونیش شد!؟ تو که تحمل حرف حق داری جواب بده!!!
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      13 7
      در مورد مسکن چه می گویی!؟ چه کسی عامل وضع کنونیش شد!؟ تو که تحمل حرف حق داری جواب بده!!!
    • DE ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      0 0
      خب چرا تایید صلاحیتش کردید؟ مردم مسخره شورای نگهبان نبستن
    • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      0 0
      مقصر اصلی دولت غربگرای اشرافي روحانی است اقتصاد کشور فلج وذخیره ارزی کشورخالی کردن وحتی قصد فروش توان موشکی ایران ونابودی سازی آن بود لعنت به‌ خیانت کاران دولت رئیسی لااحق یارانه چند برابر کرده هرچند با قیمت واقعی آن فاصله دارد ولی یک کمک خرجی هست
    • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      0 0
      کسانی که میگن تورم و گرونی باید به محض روی کار اومدن دولت جدید برطرف میشد منو یاد فیلم مرد عنکبوتی دو میندازن اونجا یه صحنه داشت که نقش منفی سرعت قطارو میبره تا ته ترمزم خراب میکنه خودش پایین میپره مرد عنکبوتی کلی زحمت میکشه تا قطارو نگه داره بعد از حال میره داستان دولت قبل و مسیر خسارت بارش هم همینه
    • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      16 12
      خال به هم زن تویی که مرغ 76 تومنی می خوری ولی دم تکونی ات رو برای یه شاذلاتان مثل پزشکیان می کنی خخخخ
    • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      0 0
      نتیجه عدم برخورد با بانیان وضع موجود😔
    • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      15 9
      متاسفانه اصلاح طلبان حقایق وتمام ماجرا را نمیگویند یا اینکه به عمد قسمتی را سانسور میکنند شما در دولت حسن فریدون گفتید هسته ای را بدهید برود تا چرخ زندگی مردم بچرخد هسته ای به ثمن بخس واگذار شد و افتاب تابان خیالی امضا گردید قبل از توهم برجام تحریم ها ۷۵۰ مورد بود بعداز افتاب خیالی برجام تحریم ها به ۱۵۰۰ مورد رسید دست اورد توهم برجام تنگ تر شدن حلقه تحریم ها بود امروز مرغ ۱۲۰ هزارتومانی نتیجه گره زدن اقتصاد کشور به هشت سال خسارت محض برجامی است نه چرخ سانتفیوژ چرخید نه چرخ زندگی مردم اما دوباره جریان اصلاحات بجایی پاسخگو بودن بدنبال فرار رو به جلو و روی ساده لوحی مردم دارد شرط بندی میکند که اگر مردم فریب این جماعت تزویر و نیرنگ را بخورند فقرا فقیر تر،، سفره مردم کوچکتر و امنیت مردم هم بواسطه خیالات واهی این جریان ازبین خواهد رفت همانطور که هسته ای دود هوا شد موشکی و قدرت منطقه ای هم دودهوا خواهند کرد بعد فحشش را به نظام و جمهوری اسلامی خواهند داد این سرنوشت مردمی است که فریب مذاکره را خواهد خورد یک نگاه کوچک به فلسطین و مردم مظلوم غزه بیندازید ببینید چطور با مذاکره ۹۷درصد از خاک فلسطین دراشغال متجاوزان در امد و مردم فلسطین در یک زندان لایه به لایه بسته محصور در خفقان و روزانه با چن ده شهید و بقیه معلول و گرسنه دارند سپری میکنند جالب اینکه اصلاح طلب های عاشق مذاکره [(تسلیم )( ج، فتح)یا سازمان خیالی( آزادی بخش ) ]فلسطین به عنوان پلیس بخش هایی از این زندان امنیتی و لایه به لایه در حال کمک و رصد انقلابیون و اطلاع رسانی به اشغالگران (دشمنان قسم خورده علیه فلسطینیان) میباشند .
    • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      0 0
      نماینده ای که بجای انجام وظایف خود بیاید مدیر مهدکودک منصوب کند به چه دردی می خورد
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      0 0
      ای کاش روزنامه نگارهایی داشتیم که فارغ از اینکه دولت دست جه طیفی هست مطلب مینوشتن
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    26 14
    جناب پزشکیان اصلاح طلب مگر در دولت اصلاحاتی روحانی برجام را کامل و یکطرفه اجرا نکردید و بتن در قلب راکتور های اتمی نریختید و صنعت هسته ای کشور را چندین سال به عقب نینداختید؟ پس چرا تحریم‌ها برداشته نشد و برجامتان باعث گستاخی دشمن و تحریم و گرانی بیشتر شد؟ وجدانن با چه رویی دوباره برای نمایندگی کاندید شدید
    • فرزاد IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      10 23
      با همان رویی که شماها کاندید شدید
    • نادر IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      7 13
      خیلی جالبه این ترفند ها بقول شماها انحصارگزایان دقیقا همان کارهایی که تندروها بعنوان کاندیدا در زمان روحانی انجام می‌دادند...چیه ناراحت شدید .از شماست که بر شماست..فقط این وسط بدونید دیگه ملت نه اصلاطلبان اهمیتی می‌دهند. ونه به انحصارگرایان....از همه شما ها زده شده اند .گرچه این بین یه تعداد کمی مثل پزشکیان امتحان خوبی داده اند
    • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      12 6
      تقریباً اکثر مدافعان اصلاح طلبی مثل پزشکیان همان هایی هستن که شب تحمیل برجام خسارت محض ریختن تو خیابون و میگفتن نون و پنیر و فلان با این جماعت نباید بحث کرد چون ثابت کردن از چیزی هایی به اسم منطق و تفکر فراری هستن
    • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      0 0
      فرزاد کمپی یعنی لبه دوم قیچی منتفقین_اصلاحاتی_ خودفروش زیر تمام پستها زر منافقانه بزن تا جونت دربیاد
    • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      0 0
      نادر واقعا نادر هست در مثل پزشکیان بودن و بد عاقبتی خواهید داشت چون سنتهای الهی فرقی بین منافق و خودفروش داخلی و کمپی نمی‌گذارد از هر قشر و جناحی که باشه
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      2 0
      بیش از 130،000 هموطنمان را بخاطر وارد نکردن عمدی واکسن کرونا از دست دادیم. عباس عبدی فروردین 1399 گفته بود که روحانی برای زنده کردن برجام با کرونا مقابله نمی کند. وارد نکردن واکسن کرونا هم برای زنده کردن برجام خسارت محض بوده. اصلاح طلبان فقط به مردم و کشور لطمه زده اند. اصلاح طلبان آیا حاضرند فوت بیش از 130،000 هموطن ایرانی در دولت روحانی بخاطر وارد نکردن عمدی واکسن کرونا را محکوم کنند؟ تلفاتی که اصلاح طلبان با وارد نکردن عمدی واکسن کرونا ایجاد کردند چند برابر کشتار اسرائیل در غزه است. با این حساب، اصلاح طلبها عامل وارد نکردن واکسن کرونا و ایجاد تلفات در هموطنان بیگناهمان هستند که یکی شان مسعود پزشکیان است.
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    18 11
    فقط می توان گفت بهترین توصیف برای این جماعت همان لقب اصلاح طلبان تهوع آور است!!!!!
    • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      0 0
      حرف حق را گفته که حرف حق تلخ است می‌آییم رای میدهیم به اصلاح طلبها
  • US ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    10 11
    رای بی رای
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    0 0
    سال ۹۲ هم روحانی میگفت اجازه نخواهیم داد دلار ۳۵۰۰ تومنی ۵ هزار تومن بشه- اما شد ۳۰ هزار تومن
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    0 0
    آقای پزشکیان چرا نمی گویید در زمان برجام و خم شدن تمام قد در مقابل کفار و سلطه گران برای شبی که می خواستند 45000 تومان یارانهربدهند اعلام عزای عمومی می کردند ول الان بدون برجام و ایستادن تمام قد در مقابل کفار خارجی و منافقان داخلی یارانه 520000 تومانی را با خیال راحت دولت انقلابی سیزدهم بدون اخم و تخم پرداخت می کند خاک عالم برسرت برای دوتا رای اضافی هم دینت را می فروشی هم شرفت را
  • حمید رضا IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    0 0
    ای بابا پزشکیان تو ایران شما زندگی نمیکنه تو ایران شما همه چی گل و بلبل تو ایران ما که پزشکیان میگه گوشت مرغ 120 تومن گوشت 600 تومن طلا 2800 دلار 56000 تومن حقوق کارگر 8 میلیون تومن شما مشروق ها تو ایران ما زندگی نمیکنید🙂
  • سروش IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    0 0
    مشرق چی مصرف میکنید حرف حق تلخه؟؟؟!!! همه قیمت ها فیک هست فقط شما درست میگین بجای طرفداری بیخودی از مجلس قالیباف و دولت رییسی باید خجالت بکشند که دلار شده 67هزارتومان هست گوشت500 تا 700هزارتومان مرغ95 تا 115 هزارتومان پراید درپیتی320میلیون
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    0 0
    قالیباف چهار سال پیش: مرغ ۲۰ هزار تومانی بخاطر بی عرضگی مسئولان است!
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    14 14
    پزشکیان فرصت طلب.اصلاح طلبان اصلاح پذیر نیستن .
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    16 6
    ریشه خیلی از مشکلات در چیزی بنام رأفت اسلامی است که در مورد خواص از حد گذشته
  • FR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    0 0
    حالا خوبه اون برجام کوفتی را ترامپ لعنتی پاره کرد وگرنه برجام پرستان کدخدا خودشون را تا حالا پاره کرده بودند
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    0 1
    تنها دلیل گرانی ها ارز ترجیحی بانکها مافیا ارزانی بنزین است
  • SE ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    0 0
    تف به برجام و بانیانش
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    8 2
    ای کاش یا پزشکیان راستشو میگفت یا شما اما متاسفانه هر دو طرف صرفا برای رسیدن به قدرت دروغ میگویید
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    9 4
    ازماست که برماست . وقتی طرف ردصلاحیت میشه بعد بالابی و واسطه دوباره تایید میشه اونوقته که پررو میشه
    • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      2 0
      سیاهه نارگیله ،
  • عمو IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    6 5
    شما مرغ بکنید ۵۰۰۰ تومن مو هزارتا رای میدُم .
  • Gh IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    8 4
    یعنی گرونی نیست؟ حالا به هر دلیل
  • IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    4 4
    چون آقای پزشکیان متوسل به دروغ شده و مردم را به عدم حضور در پای صندوقهای رای می کند شورای محترم نگهبان ایشان را از گردونه انتخابات خارج کند تا برای همیشه از دروغگویی دست بردارد حکایت همان تهمتی که به فراجا در خصوص مهسا امینی زد اما نه قوه قضائیه برخورد کرد نه شورای نگهبان متاسفانه رد صلاحیت کرد اینطور پر رو می شوند
  • IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    6 3
    __ بسمه تعالی __ با سلام و احترام بر جناب آقای پزشکیان لطفاََ بفرمائید جنابعالی در جهت ایجاد آسایش و رفاه مردمی چه کاری کردید؟ اگر کاری انجام ندادید پس چه می فرمائید ؟ اگر بفرمائید جناب شما یک نفر هستید کاری نمی توانسته اید انجام جز این که حرف بزنید ، معلوم است که چه جنابعالی حرفی بزنید و چه نزنید خود مردم خیلی بهتر از جناب شما مشکل خودشان را میدانند .واگر بفرمائید دولت باید کاری انجام میدادید پس چه تضمینی دارید که باز هم اگر نماینده بشوید این بار کسی به حرفتان گوش کند ؟ قربان شما بشوم باور بفرمائید مردم بیدارند و می فهمند چه حرفی در چه زمانی و با چه هدفی گفته می شود .
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    4 2
    در این دولت اکثر قیمتها کمترین ثبات را داشته
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    0 0
    مسعود پزشکیان وتقی زاده هردو نماینده بودند والان دارند به هم از لحاظ خط فکری نزدیک می شوند امیدوارم ملت غیور اذربایجان مکتوجه موضوع باشند
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    0 0
    اینها هرچه میخورن بسشون نیس خداشاهده اصلا دلشون برای مردم نسوخته اصلاح طلبها فقط خودشون و اطرافشون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس