1

جلایی‌پور: رای روزنه‌گشا با اهداف حداقلی لزوماً رای اعتراضی نیست، ولی رای اعتراضی هم در برخی از حوزه‌ها می‌تواند ثمربخش باشد!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز دوشنبه ۲۳ بهمن ماه در حالی چاپ و منتشر شد که بازتاب حضور گسترده مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، اختلاف اسرائیل و آمریکا بر سر رفح و تجارت ایران در تله تعطیلی پنجشنبه‌های دولت در صفحات نخست تعدادی از روزنامه‌ها برجسته شده است.

۱۱۰ فعال مدنی و سیاسی و چهره‌های روشنفکری و اصحاب رسانه در بیانیه‌ای تحلیلی خطاب به دغدغه‌مندان توسعه و مردم‌سالاری در ایران خواستار روزنه‌گشایی احزاب و نیروهای سیاسی و مدنی در انتخابات مجلس ۱۴۰۲ از طریق حمایت از ائتلافی از نامزدهای میانه‌رو، توسعه‌گرا و اصلاح‌گر در حوزه‌هایی که نامزدی برای رقابت مانده شدند.

این بیانیه مورد توجه بسیاری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب قرار گرفته است، روزنامه شرق درباره این بیانیه قابل توجه نوشته است:

پیچیدگی و عمق مشکلات و بحران‌های حکمرانی در ایران به سطحی رسیده که یک حضور انتخاباتی و هر راه‌حل دفعی، حلال همه مشکلات و بحران‌ها نیست، اما هیچ حضور انتخاباتی‌ای قرار نیست و نباید جایگزین سایر مشارکت‌های مدنی و مداخله‌های اثربخش سیاسی شود و از قضا می‌تواند مکمل و تسهیلگر آنها باشد. باید به امکانات جامعه ایران برای تمهید تدریجی شرایط توسعه و مردم‌سالاری پایدار افزود و نه‌ اینکه ذیل عناوین جذاب عملا از این امکانات دست شست و بر امکانات «خالص‌سازانِ» واپس‌گرا افزود.

بیانیه ۱۱۰ فعال اصلاح‌طلب علیه رادیکالیسم در جبهه اصلاحات/ اصلاح‌طلب واقعی باید آماده رفتن روی مین باشد!

روزنامه اعتماد نیز این بیانیه را تیتر یک خود کرده تا نشان دهد حزب اعتمادملی در انتخابات تحت تاثیر راهبردهای جبهه اصلاحات نخواهد بود، این روزنامه می‌نویسد:

در تجربه دهه‌های گذشته ایران، تحریم انتخابات هم مشابه تحریم‌های اقتصادی عملا به ضعیف‌تر شدن جامعه ایران و لطمه به توسعه ملی و تقویت اقتدارگرایی منجر شده است. در شرایطی که فیلترینگ و «خالص‌سازی» های داخلی و تحریم‌های اقتصادی خارجی همچون دولبه قیچی در حال کاهش نقش ایرانیان در اقتصاد دانش‌بنیان و دیجیتال جهانی است، مشارکت‌جویی و مداخله موثر اصلاحگران توسعه‌گرا می‌تواند فضایی برای تنفس اقتصاد و جامعه‌ ایران باز کند.

اعتماد در ادامه با همانند سازی تحریم انتخابات و تحریم اقتصادی می‌نویسد:

پیشگیری از بدتر شدن زندگی جمعی ایرانیان و بهبود عملی و تدریجی زندگی‌شان، نیازمند مداخله جمعی خلاق، امیدآفرین و مصلحانه در همه میادین مهم مدنی، ازجمله انتخابات است.

بیانیه ۱۱۰ فعال اصلاح‌طلب علیه رادیکالیسم در جبهه اصلاحات/ اصلاح‌طلب واقعی باید آماده رفتن روی مین باشد!

روزنامه هم‌میهن نیز به سراغ یکی از نویسندگان این بیانیه رفته و به نقل از جلایی‌پور نوشته است:

شخصاً فکر می‌کنم برای بیش از ۱۰۰کرسی که نامزد سالم و توانای توسعه‌گرا و میانه‌رو و اصلاح‌گرا در رقابت مانده است، هر میزان رای روزنه‌گشا با اهداف و انتظار حداقلی بالاتر رود بهتر است، ولو نتایج حداقلی شود. رای روزنه‌گشا با اهداف حداقلی لزوماً رای اعتراضی نیست، ولی رای اعتراضی هم در برخی از حوزه‌ها می‌تواند ثمربخش باشد و در برخی دیگر نه. رای اعتراضی مثبت و ایجابی(ولو به لیست ناقص) هم قاعدتاً بر رای اعتراضی منفی تاکتیکی و رای باطله و سفید مقدم است.

در بخش دیگری از این گفتگو آمده است:

حمایت از فهرست ناقص باکیفیت و قابل دفاع، به لیست کامل کم‌کیفیت ترجیح دارد. کیفیت اقلیت مجلس آتی مهم‌تر از کمیت آن است. تصمیم درباره لیست دادن یا ندادن به نظرم بیشتر باید وابسته به این باشد که نامزدهای باکیفیت قابل دفاع و توسعه‌گرا و اصلاح‌گر در تهران در رقابت مانده‌اند یا نه. به نظرم چنین حمایتی مبانی اصولی اصلاح‌گرانه و تدریجی‌گرا در سیاست‌ورزی دارد و لزومی ندارد همیشه به پیروزی در انتخابات بیانجامد!

بیانیه ۱۱۰ فعال اصلاح‌طلب علیه رادیکالیسم در جبهه اصلاحات/ اصلاح‌طلب واقعی باید آماده رفتن روی مین باشد!

البته رادیکال‌های جناح اصلاح‌طلب نیز اعتقاد دارند که ایده رای اعتراضی آمار مشارکت انتخاباتی را بالا برده و این افزایش مشارکت پیام خوبی برای آن‌ها ندارد، از سویی بیانیه ۱۱۰ فعال مدنی و سیاسی و چهره‌های روشنفکری و اصحاب رسانه اصلاح طلب و تاکید بر ضرورت مشارکت در انتخابات در متن و بطن خود مطالب قابل تاملی را به نمایش می گذارد.

تدقیق در گزاره های مطرح شده در بیانیه این فعالان نشان می دهد که چگونه جریان تحریمی و رادیکال تلاش کرده اند طی یک خودتحریمی آینده سیاسی جریان اصلاحات را در قالب جبهه اصلاحات که رسما به عنوان تشکیلات شخصی تاج زاده و حزب اتحاد ملت عمل می کند، به گروگان بگیرد.

روزنامه آرمان ملی نیز به انتقاد از اصلاح‌طلبان تحریمی پرداخته و نوشته است:

من بر این باور هستم که اصلاح طلبان وطن پرستان واقعی هستند و باید آماده رفتن روی مین باشند. روی مین رفتن هم خطرناک است و باید خطرهای آن را به جان خرید. چطور آقای پزشکیان و علی مطهری ثبت نام کردند و در نهایت تایید نیز شدند. اگر اصلاح طلبان در انتخابات حضور موثر داشته باشند و این نکته را به جامعه القا کند که حضور آنها ایثار بزرگی است و درس بزرگی به حاکمیت خواهد دا باید این اتفاق رخ می داد و اصلاح طلبان در انتخابات حضور پیدا کنند. ما باید به مردم بگوییم که آمده ایم خدمتگزار واقعی شما باشیم و مشکلات شما را حل کنیم!

بیانیه ۱۱۰ فعال اصلاح‌طلب علیه رادیکالیسم در جبهه اصلاحات/ اصلاح‌طلب واقعی باید آماده رفتن روی مین باشد!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    5 5
    قهر یا عدم شرکت و یا تحریم انتخابات از سوی اصلاح طلبان تهوع آور را از الطاف الاهی باید دانست چرا که این جماعت یأجوج و لجوج و مأجوج اگر برنده انتخابات شوند کشور را به جولانگاه جاسوسان صهیونی تبدیل می کنند و علم و صنعت کشور را تعطیل و اگر بازنده انتخابات شوند زمینه بلوا و فتنه و آشوب و ناامنی را به شیوه انقلاب های رنگی جورج سوروس صهیونی فراهم می کنند! پس عدم شان به ز وجود!
    • سید IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      0 4
      نظر شما کاملا مخالف منویات حضرت اقا هست
    • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
      4 0
      باید خدا رو شکر کنیم اگه نیان، چه فایده ای دارن مگه؟
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    1 0
    اصلاحطلب که توان این کارها را نداره که ...
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    1 4
    من و خانواده شرکت نخواهیم کرد
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
      0 0
      من و بقیه ایران دوستان با وجود عدم شرکت شما و لطمه به اقتدار ملی در بحبوحه تهاجم و تجاوز دشمنان دور و نزدیک برای پاره کردن ایران احتمالا از شما و خانواده هم دفاع کنیم همانطور که 8 سال دفاع مقدس و 10 سال فتنه داعش تا الان کردیم و یقینا وضع مالی بمراتب پایینتری هم داریم البته انشاءالله قرار است با تاجر بزرگ و بزرگترین سرمایه دار هستی معامله کنیم معامله ای چرررررب پرسود و منفعت
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    0 2
    رفتن روی مین!! یاد حاجی گرینف افتادم تو فیلم اخراجی ها
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    4 0
    ای بابا دوباره پیداشون شد این جماعت چندش رای بیارن یه جور رای نارن یه جور کلا با بچه ننه‌های نق‌نقو هر چی طرف نباشی بهتره نه این که گل و بلبله مملکتا نه ولی هر چی هست بدون بازی و گرو کشی و نق‌نق و جاسوس بازی و قهر و ... داریم مردونه با سختیا میریم جلو
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    0 2
    جالبه چون تحلیلی هست که میگه اساسا مشکل از صعف جامعه نیست از عدم اقتدار
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    0 0
    توسعه شرکتهای دانش بنیان و صنایع هایتک مثل همون ایلان ماسک
  • IR ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    2 0
    اگر م فکر کردید دادن چابهار به هند جلوی براندازی را میگیرد یا کمکتون من فقط صنعت خودرو و بلایی که اصلاحطلبها با همدستی فرانسه برسر صنعت خودرو اوردند را مثال میزنم در ضمن یکم فیتیله ازادی بیانتونو پایین بکشید این دقیقا دولت را بی عرصه و منفعل نشون میده .
    • محمد IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
      0 0
      اشتباه نگیرید، آن اجداد شما بود که بحرین و آرارات را شوهر داد، الحمدالله بعد از انقلاب خط درگیری با آمریکا و اسرائیل به مدیترانه رسیده است ، اگر روباه از باغی قهر کند باید جشن گرفت
  • IR ۰۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    0 0
    روزگاری عده ای رفتن روی مین و تعدادی پشت میز... حالا برعکس شده و هر دوش جرات میخواهد چون مسئولیته .
  • IR ۰۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    0 0
    مشرق بابت همه چیز ببخشید ...
  • عباس خسروی IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
    0 0
    سلام، اگر شما یک اصلاح طلب به مردم نشان دادید که جانش که نه، مالش را برای انقلاب داده باشد می‌توان قبول کرد که جانشان را هم می دهند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس