1

بعد از انتشار راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات که خبر از تحریم انتخابات داده بود برخی اصلاح‌طلبان به انتقاد از این استراتژی پرداخته و آن را اقدامی رادیکال می‌خوانند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز دوشنبه ۱۶ بهمن ماه در حالی چاپ و منتشر شد که ریسک امنیتی واشنگتن در خاورمیانه، بازگشت دلار آزاد به کانال ۵۵ هزار تومان، یمن زیر آتش و جزئیاتی از قانون جدید بازنشستگی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

طبق تقویم ستاد انتخابات کشور ۲۵ روز دیگر تا یازدهم اسفند، موعد انتخابات «خبرگان ششم» و «مجلس دوازدهم» زمان باقی است و روز به روز بر حال و هوای انتخاباتی جامعه و کنشگری‌های سیاسی – انتخاباتی احزاب و تشکل‌ها افزوده می‌شود. نظرسنجی‌های انتخاباتی نیز روند مشارکت را ازایشی نشان می‌دهند.

در حالی که شور انتخاباتی جان گرفته و اصلاح‌طلبان مشارکت‌جو نیز آماده دادن لیست انتخاباتی می‌شوند، روزنامه هم‌میهن ارگان اصلاح‌طلبان رادیکال نوشته است:

نرخ مشارکت در انتخابات تابعی از رفتار سیاسی و انتخاباتی اکثریت واجدین شرایط شرکت در انتخابات است. اگر این اکثریت از دستاوردها و نحوه اداره کشور رضایت داشته باشند، به‌طور طبیعی اشتیاق بیشتری برای شرکت در انتخابات از خودشان نشان می‌دهند. به هر میزانی که نارضایتی عمومی در اکثریت جامعه بالا باشد، مردم انگیزه کم‌تری برای شرکت در انتخابات دارند.

تحریم انتخابات و رادیکال بازی میان مردم خریدار ندارد/ ائتلاف لاریجانی و روحانی منتفی است!

روزنامه آرمان امروز نیز به آنالیز راهبردهای انتخاباتی اعتدالیون پرداخته و نوشته است:

منصور حقیقت‌پور فرد نزدیک به «علی لاریجانی» درباره ادعای اخیر روزنامه ایران مبنی بر اینکه «لاریجانی» و «روحانی» قرار است با یک ائتلاف برای انتخابات مجلس لیست ارایه دهند، گفت: ائتلاف زمانی می‌تواند رخ دهد که آنها در سبد رای‌شان آورده‌ای داشته باشند. این دو لیستی که اعلام شده‌اند پلو و خورش نیستند بلکه سالاد هستند، یعنی تأمین‌کننده نیازهای اصلی فضا و انتخابات نیستند و نمی‌توانند ورق انتخابات را به سمت پرشور شدن و رقابتی کردن برگردانند. بنابراین بحث ائتلاف منتفی است.

حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی نیز به این روزنامه اصلاح‌طلب گفته است:

در شرایط پیچیده امروز جهان به ویژه منطقه خاورمیانه، در برابر تهدیدهای فزاینده نظامی هیچ سلاح بازدارنده‌ای جز یک انتخابات باز و رقابتی با مشارکت بالای مردم نمی‌تواند امنیت ملی ایران را تضمین کند. لازمه یک انتخاب پرنشاط، فضای باز سیاسی و تایید صلاحیت نامزدهایی با گرایش‌های مختلف است.

تحریم انتخابات و رادیکال بازی میان مردم خریدار ندارد/ ائتلاف لاریجانی و روحانی منتفی است!

اصلاح‌طلبان رادیکال نیستند!

بعد از انتشار راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات که خبر از تحریم انتخابات داده بود برخی اصلاح‌طلبان به انتقاد از این استراتژی پرداخته و آن را اقدامی رادیکال می‌خوانند، روزنامه شرق به نقل از علی تاجرنیا، نماینده پیشین مجلس می‌نویسد:

نگاه اصلاح‌طلبان به‌هیچ‌عنوان نگاه تحریم انتخابات نیست. به‌هیچ‌عنوان نگاه اصلاح‌طلبان رفتارهای رادیکال و دگرگونی بنیادی نیست؛ اما وقتی می‌توانند کارآمدی خودشان را نشان دهند که افکار عمومی هم آنها را بپذیرند. مردم به‌درستی حتی فرق بین افراد و چهره‌های اصلاح‌طلب را می‌دانند؛ خصوصا اینکه در چند سال گذشته طبق حوادث اجتماعی که صورت‌ گرفته است، به‌نوعی صف‌بندی غیرمحسوسی هم بین جریان اصلاح‌طلب جامعه‌محور با معدود اصلاح‌طلبان قدرت‌محور هم شکل گرفته است. بنابراین مسئله فوق موضوعی است که دست احزاب اصلاح‌طلب را برای حضور در انتخابات تهی کرده است. نه اینکه نخواهند در انتخابات شرکت کنند؛ چراکه سیاست هیچ‌یک از احزاب اصلاح‌طلب سیاست تحریم انتخابات و سیاست مقابله‌کردن نیست!

تحریم انتخابات و رادیکال بازی میان مردم خریدار ندارد/ ائتلاف لاریجانی و روحانی منتفی است!

سند راهبردی جبهه اصلاحات حکایت از آن دارد که قاعدتاً به نام اصلاح‌طلبان لیستی منتشر نمی‌شود ولی چند حزب و تعدادی از نیروها و چهره‌های مؤثر این جریان احتمالاً در قالب ائتلاف نیروهای میانه‌رو در حوزه‌هایی که امکان معرفی نامزد باکیفیت دارند، لیست خواهند داد و تشکیل یک اقلیت باکیفیت را هدف می‌گیرند، این لیست به معنای مشارکت جبهه اصلاحات(به عنوان نهاد سیاست گذاری اصلاح‌طلبان) در انتخابات نیست.

همچنین بند آخر سند فعلی نشان می‌دهد که تصمیم استان‌ها هم منوط به رای دوسوم شده که عملاً حصولش بسیار سخت است. مشابه سال ۱۴۰۰ که همین حدنصاب دوسوم منجر به نتیجه‌گیری اقلیت جبهه و تفوق‌اش بر اکثریت مشارکت‌گرا (که فقط دو رای از دوسوم کمتر داشت) شد.

همین دو نکته کافی است تا نتیجه‌گیری کنیم که خروجی سند راهبردی جبهه اصلاحات چیزی جز تحریم انتخابات نیست، گفته شده است که سند راهبردی جبهه اصلاحات با مشاوره مصطفی تاج‌زاده از زندان اوین تدیون شده و همین مسئله باعث بروز اختلاف میان اصلاح‌طلبان شده است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    14 0
    اوایل انقلاب کجا الآن کجا ! !
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
      1 5
      قهر یا عدم شرکت و یا تحریم انتخابات از سوی اصلاح طلبان تهوع آور را از الطاف الهی باید دانست چرا که این جماعت یأجوج و لجوج و مأجوج اگر برنده انتخابات شوند کشور را به جولانگاه جاسوسان صهیونی تبدیل می کنند و علم و صنعت کشور را تعطیل و اگر بازنده انتخابات شوند زمینه بلوا و فتنه و آشوب و ناامنی را به شیوه انقلاب های رنگی جورح سوروسی صهیونی فراهم می کنند! پس عدم شان به ز وجود!
    • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
      3 1
      تو هم با کپی پیست کردن این کامنت مضرخرفت واقعا تهوع آور شدی جمع کن برو پی تیله بازی ات بچه
  • US ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    1 0
    حتی اگر ۴۰ درصد مردم هم شرکت کنند
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    8 2
    اصلاحطلبها دنبال انقلاب لیبرال هستند
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    1 0
    انتخابات اصولگرا و اصلاح طلب نیست
  • FR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    13 1
    رادیکال دیگه چه چرندیه؟ مردم سالهاست رای دادند و نظام را با راست و چپ و اصول و اصلاح تایید کردند و چیزی جز زیان عایدشان نشده ...
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    0 0
    جواب به اتحاد ملت اگر اتحاد از نطرش هیچ گونه سیاست ورزی نیست لطف کنه سریعتر بازنشست بشه منحل بشه چون کارکرد حزبی که نداره حاکمیت هم منبع براندازی نمی خوادما هم یا به ندا دوستان جوان میانه اصلاحات رای میدیم یا با دیگران رای میدیم یا رای نمیدیم به اتحاد ربط نداره که دیکتاتوری راه انداخته برو کنار سریع از زور گو ها بدم میاد برید خونه استراحت بازنشسته بشید
  • اکبری IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    1 6
    به کوری چشم دشمنان مشارکت در انتخابات بالا خواهد بود
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۸
      2 0
      مواظب باش یکدفعه نکنه بزنی چشم فک و فامیل پسته اکبری
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    0 0
    جوابم در انصاف هنوز نطراتم منتشر نشده اگر انتخابات نیست به هر دلیلی جبهه خودشو منحل اعلام کنه احزابم بر اساس نطر خودشون کار کنند دوست داشتند وارد شند نداشتند نشد فرض کن یک حزب دوتا رای داره تو در چه جایگاهی هستی که جلوی اون دوتا رای را می گیری اگر اتحاد از جمهوری اسلامی عبور کرده دیگه جاش تو سازو کار انتخاباتی نیست اصلاحات سازوکارش را منحل کنه چون دلیل موضوعیتی ندارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس