1

با وجود دادن راهبردهای تحریم محور از سوی رادیکال‌های اصلاح‌طلب احزاب چپ در آخرین روزهای منتهی به انتخابات یکی پس از دیگری از لیست‌های خود رونمایی کردند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز چهارشنبه نهم اسفندماه در حالی چاپ و منتشر شد که خروج ۳ هزار میلیارد تومان از بورس تهران، ثبت رشد اقتصادی ۶ درصدی دومین رکوردشکنی طی دو سال اخیر، و ادامه رقابت لیست‌ها در انتخابات مجلس دوازدهم در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

جبهه اصلاحات پس از قطعی شدن ائتلاف چهار حزب اصلاح طلب با اعتدالیون برای ارائه لیست در تهران و سایر شهرستان ها تاکید کرد که نه تنها اصلاح‌طلبان در حوزه تهران به هیچ عنوان لیست ارائه نخواهند داد بلکه از هیج کاندیدای غیر اصلاح طلب و نیابتی در سراسر کشور حمایت نخواهند کرد، همچنین این سازوکار ضد انتخاباتی اعلام کرد که در شهرستان‌ها فقط با رای دوم سوم اعضای جبهه اصلاحات شهرستان ها مجاز به معرفی کاندیدای اصلاح‌طلب می‌باشند.

با وجود دادن راهبردهای تحریم محور از سوی رادیکال‌های اصلاح‌طلب احزاب چپ در آخرین روزهای منتهی به انتخابات یکی پس از دیگری از لیست‌های خود رونمایی کردند؛ روزنامه هم‌میهن خبر از همکاری ۴ حزب اصلاح‌طلب برای تشکیل فراکسیون در مجلس خبر داده و نوشته است:

از زمانی که ثبت‌نام برای انتخابات مجلس آغاز شد در استان‌ها فعال بودیم. از مجموع ۱۶۵ نفری که برای انتخابات مجلس ثبت‌نام شد، تنها تعداد محدودی تایید نهایی شدند؛ بنابراین تصمیم گرفته شد با همین تعداد محدود در استان‌ها فهرستی تهیه شود و حمایت‌مان را اعلام کنیم. برای اینکه افراد در این لیست قرار گیرند چند شاخص تعریف شد. فرد عضو حزب باشد و شرایط مناسب در منطقه خود داشته باشد. فرد اصلاح‌طلب نام آشنایی باشد و زمینه‌های کافی و لازم را برای رای‌آوری داشته باشد. فرد مستقل در صورت داشتن محبوبیت و رای‌آوری در لیست قرار گیرد. با این ویژگی‌ها با سه حزب اصلاح‌طلب دیگر وارد مذاکره شدیم و حمایت‌مان را از افراد اعلام کردیم. البته تعدادی از افراد اصلاح‌طلبی که تمایل نداشتند در لیست قرار گیرند نیز به صورت غیرعلنی مورد حمایت قرار گرفتند.

اصلاح‌طلبان راهبردهای جبهه اصلاحات را به زباله‌دان انداختند/ تناقضات ایدئولوژیک در چپ‌ها علنی شده است!

نزاع رسانه‌ای- راهبردی در جبهه اصلاحات پس از بیانیه ۱۱۰ تن از فعالان اصلاح طلب و تاکید آنان بر لزوم مشارکت در انتخابات شکل جدی به خود گرفته و حالا با واکنش اعضای هئیت رئیسه آن وارد فاز جدیدی شده است. بررسی مطالب مطرح شده بین طرفین این نزاع در بردارنده نکات و محورهای قابل تاملی است که وضعیت روشن و آشکاری را در جبهه اصلاحات و درگیری‌های راهبردی‌اش به نمایش می گذارد.

در یک سو جبهه اصلاحات در شرایط کنونی شکل عمومی‌تر حزب اتحاد ملت به عنوان پیشران گروه های معتقد به اصلاح طلبان ساختاری شده که به باور آرمین حتی بخشی از آنان پروژه مشارکت در هر انتخاباتی را تا زمان انجام تحولات بنیادین به تعویق انداخته‌اند و در سوی دیگر اصلاح‌طلبان مشارکت‌جو به دنبال شرایطی خاص برای فرار از ایم منطقه هستند، برخی مفسران سیاسی اعتقاد دارند که نتیجه این شکاف انحلال جبهه اصلاحات است!

روزنامه شرق این تضاد را نشانه تنافضات فکری و ایدئولوژیک در میان چپ‌ها خوانده و نوشته است:

در اوایل انقلاب افرادی از دل منتقدان تحت عنوان نیروهای خط امام بیرون آمدند که بعدها در سال ۷۶ به دوم خردادی معروف شدند. پس از آن هم به جبهه اصلاحات تغیر نام دادند. این نیروها همچنان دارای تناقضات ایدئولوژیک هستند و درباره این پرسش که آیا دین از سیاست جدا است؟ تردید و دودلی دارند و برای آنها این سؤال مطرح است. همین مسئله باعث می‌شود برخی تصمیم‌گیری‌ها از سوی آنها با تردید همراه باشد و به حدی درباره برخی موضوعات محتاط عمل کنند که از تأثیرگذاری بیفتد!

اصلاح‌طلبان راهبردهای جبهه اصلاحات را به زباله‌دان انداختند/ تناقضات ایدئولوژیک در چپ‌ها علنی شده است!

روزنامه اعتماد هم از وارد شدن لاریجانی به گود انتخابات در حمایت از میانه‌روها و اصلاح‌طلبان خبر داده و می‌نویسد:

علی‌رغم آنچه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ بر علی لاریجانی گذشت او باز هم تصمیم گرفته است تا از سرمایه اجتماعی خود برای اثرگذاری بر ترکیب مجلس دوازدهم استفاده کند. لاریجانی به جای قهر و سکوت سعی دارد از روزنه‌های موجود در راستای تشکیل اقلیتی قوی در مجلس دوازدهم گام بردارد. اقلیتی که از نظر کمی احتمالا از فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم بسیار کمتر خواهد بود اما می‌تواند با انسجام بیشتر صدای ملت در مجلس یکدست انقلابی و اصولگرا باشد. او سعی دارد با استفاده از سرمایه خود رای‌های اعتراضی را به سمت مشارکت در انتخابات هدایت کند تا در ایجاد این اقلیت تاثیرگذار باشد.

اصلاح‌طلبان راهبردهای جبهه اصلاحات را به زباله‌دان انداختند/ تناقضات ایدئولوژیک در چپ‌ها علنی شده است!

سیگنال‌های سیاسی لاریجانی نشان می‌دهد که وی می‌کوشد تا ضمن حمایت از برخی کاندیداها عملا نمادهای نمایندگان ادوار و لیست اعتدالیون را به جای حمایت مستقیم لیستی را پوشش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سامان IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    7 3
    حسن روحانی اصلاح طلبان را به زباله دان تاریخ انداخت.
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    3 7
    از اصلاح طلبان متنفرم ولی تاجزاده نظراتش برای اصلاح کشور از همه منطقی تره
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
      5 3
      قهر یا عدم شرکت و یا تحریم انتخابات از سوی اصلاح طلبان تهوع آور را از الطاف الاهی باید دانست چرا که این جماعت یأجوج و لجوج و مأجوج اگر برنده انتخابات شوند کشور را به جولانگاه جاسوسان صهیونی تبدیل می کنند و علم و صنعت کشور را تعطیل و اگر بازنده انتخابات شوند زمینه بلوا و فتنه و آشوب و ناامنی را به شیوه انقلاب های رنگی جورج سوروس صهیونی فراهم می کنند! پس عدم شان به ز وجود!
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
      5 2
      تاجزاده همان محتشمی پور لست که نی گقت صدام خالد ابن ولید است وآمریکا را شکست می دهد وباید از او حمایت کنیم اگر یه نظران آنها توجه می شد الان ایران نابود بود
  • FR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    2 4
    to khoobi
  • هه IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    2 3
    سوزنتون گیر میکنه ها مردم خیلی وقته از چپ و راست عبور کردن شما هنوز صورت مساله رو نمیبینید دنبال دعوای جناهی هستین
  • محمد IR ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
    7 6
    لعنت برلشگر شیطان لعنت بر اصلاحطلبان
    • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
      0 0
      الان مردم آرزویشان وجود اصلاح طلبان است چونکه اگر هیچ نبود حد اقل قتصاد خوب بود مملکت هشت سال خاتمی ثبات داشت ازدواج رونق داشت بیکاری آمار کمی داشت خدا همه چیز را میداند و هنوز محکمه خدایی بر قرار نشده که تو حق به جانب باشی یا اصلاح طلبان یا حکومت خاتمی دلسوز مردم بود برای همین تند روها دیدند خاتمی داره خیلی چیزها را رو می‌کنه نگذاشتند و با چوب و چماق و قمه بهش حمله ور شدند داداش تو اگه امروز اومدی من خودم انقلاب کردم جنگ رفتم آره اینه شماها انقلابیون منحرف کمونیست هستی
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
    3 0
    شفافیت حقوق و استخدام ایران خودرو وسایپا را برقرار کنید ، شفافیت و نظام حقوق دهی صنایع را مشخص کنید ، حق سهامداران را از صنایع بگیرید
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
    1 3
    مرگ هاشمی رفسنجانی تلاشی برای تصعیف کارگزاران سازندگی بود چون نگاه این بود که اگر این کار بشه براندازیراحتر خواهد بود و بخش سدمایهدار جامعه از دیل کارگزاران بیرون خواهد امد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس