کد خبر 1574611
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴
اصلاح طلبان

۱۱۰ فعال مدنی و سیاسی و چهره‌های روشنفکری و اصحاب رسانه که درمیان آنان تعدادی از اصلاح‌طلبان حضور دارند در بیانیه‌ای تحلیلی خواستار روزنه‌گشایی احزاب و نیروهای سیاسی و مدنی در انتخابات مجلس ۱۴۰۲ شدند.

به گزارش مشرق، در بخش هایی از این بیانیه تفصیلی با انتقاد از روند برگزاری انتخابات تاکید شده است که معنای رأی دادن می‌تواند راهی باشد برای اعتراضی رسا و مصادره ناپذیر به برخی رویه‌ها و نیز کنشی ایجابی یا مقاومتی سلبی برای تغییر تدریجی شان.

نویسندگان این بیانیه هم چنین خاطرنشان کرده‌اند که «حق رأی» ظرفیت‌های زیادی برای کنش خلاق و موثر دارد و برای استفاده از آن صرفا با دو گزینه «رأی ایجابی به لیست کامل دلخواه یا «تحریم / عدم مشارکت مواجه نیستیم رأی روزنه گشا با اهداف و انتظارات حداقلی و رأی اعتراضی مثبت یا منفی در انتخابات میتواند در جعبه ابزار سیاسی ما مصداق های حضور با پرنسیب اصلاح گرانه باشد.

صادر کنندگان این بیانیه با اشاره به نتایج بررسی صلاحیت‌ها نوشته‌اند که هنوز در رقابت برای ده‌ها کرسی مجلس دوازدهم نامزدهای میانه رو اصلاح جو و سالم حضور دارند که راه یابی تعداد هر چه بیشتری از آنها به مجلس می‌تواند بر امکانات توسعه گرایان و زندگی دوستان ایران بیفزاید و تفاوتی معنادار در مصوبات مجلس آینده ایجاد کند.

در این بیانیه ابراز عقیده شده است: انتخابات در شرایط ساختاری کنونی ایران میدانی است برای دو کار اول مقاومت در برابر پیشروی نیروهای خالص ساز و واپس گرا و دوم - برداشتن گامی حتی کوچک رو به جلو در مسیر ساختن تدریجی زمینه ها و شرایط تحقق انتخابات توسعه فراگیر و پایدار عدالت و آزادی. باید از سطح توصیف مسائل و بحران ها، صدور بیانیه و آرزواندیشی سیاسی فهرست کردن آرمانهای جذاب و سودای ناممکن تحقق دفعی شان فراتر رفت با ایجاد ائتلافهای گسترده ملی مانع عقب روی‌های کنونی شد برای تحقق عملی و تدریجی اهداف زمینه‌سازی کرد و در انتخاب راهبردها علاوه بر هدف اندیشی مسیر اندیش هم بود.

نویسندگان این بیانیه هم‌چنین یادآور شده‌اند: کناره گیری مصلحان به کاهش بیشتر تاثیر نهادهای برآمده از انتخابات خواهد انجامید میدان را برای تاخت و تاز افراطیون خالی می‌کند و لطماتی به منافع ملی و مصلحت عمومی ایرانیان در شرایط پرمخاطره پیش رو خواهد زد.

صادر کنندگان این بیانیه با انتقاد از عملکرد مجلس کنونی در برخی مصوباتی که داشته است، تاکید کرده‌اند که مجلس هنوز هم می‌تواند یک نهاد تاثیرگذار باشد و فعالیت انتخاباتی و جامعه محور یک دوگانه رهزن است؛ چرا که این دو لازم و ملزوم و هم افزا هستند.

در این بیانیه با ابراز تاسف از این‌که «از ۱۳۹۸ تا به امروز احزاب، سمنها، رسانه‌ها، سندیکاها، نهادهای نمایندگی و مدنی، انجمن‌های علمی و حرفه‌ای، شبکه‌های آنلاین و انواع قدرت متشکل جامعه ضعیف‌تر از قبل شده‌اند» تاکید شده‌است: تحریم انتخابات هم مشابه تحریم‌های اقتصادی عملا به ضعیف‌تر شدن جامعه ایران و لطمه به توسعه ملی و تقویت اقتدارگرایی منجر شده است.

در بخش دیگری از این بیانیه هم‌چنین خاطرنشان شده است که اقلیتهای خوب هم در تاریخ پارلمان ایران و هم در تجربه سایر جوامع توانسته‌اند نخست از شدت آسیب‌های تصمیم‌های نامطلوب در مجلس و میزان سیاست‌های بد بکاهند و نقش تعیین کننده در برخی مصوبات کارساز و تمهید سیاست‌ها و زمینه‌سازی اصلاحات ریشه ای ایفا کنند. هم‌چنین صدای عقلانیت و کارآمدی و شهروندان شوند و راهی باز کنند و زمینه‌ساز گشایشهای پسا انتخاباتی و تشکیل اکثریتهای موثر در انتخابات های بعدی شوند.

نویسندگان این بیانیه هشدار داده‌اند: در حالی که می‌دانیم و تجربه کرده‌ایم کاهش مشارکت انتخاباتی از جمله به تشدید تهدیدها علیه ایران و تحریمها علیه ایرانیان میانجامد، دغدغه مندان ایران نمی‌توانند به وضعیت منطقه و شرایط بین المللی بی‌تفاوت باشند.

هشدار انتخاباتی جمعی از اصلاح طلبان

*** اسامی زیر در ادامه به عنوان امضا کنندگان این بیانیه آمده است:

بهاره آروین، مرضیه آذرافزا، پوریا آستارکی، ابوالفضل آسیابی، فریبا ابتهاج، سجاد احمدوند، محسن احمدوند، سیدعباس احمدی، مهرداد احمدی شیخانی، امیر اقتناعی‌فر، علی باقری، مازیار بالایی، محمدرضا بزمشاهی، میثم بصیرت، مجتبی بیات، محمدحسین پوررشیدی، محمد ترکمان، امیر تنها، سیدامیرحسین حسینی، سیدحسن حسینی، الیاس حضرتی، محمد حضرتی، حمیدرضا جلایی‌پور، محمدرضا جلایی‌پور، میترا جلوداری، سمیه جلیلی، محدثه جلیلی، محمدهادی جلیلی، مهدی جمارانی، حسین جمشیدی گوهری، شهرام جواهریان، علیرضا خامسیان، جهانبخش خانجانی، محمدنوید خدامی، کوروش دست‌پاک، داود دشتبانی، عسگر دشتی، حامد ذاکر، بهنام ذوقی، جمال رشیدی، سینا رحیم‌پور، محمدجواد روح، متین رمضان‌خواه، حنیف رهبری، اصغر زارع کهنمویی، مسعود سالاری، محسن سرخو، حسین سپهوند، محمدهاشم سمتی، منیر شجاعی، علی‌اصغر شفیعیان، ابراهیم شیخ، سیدعلی شیخ‌الاسلامی، احمد شیرزاد، محمدامین شیرزاد، مهدی شیرزاد، سروش صفایی، صفی‌الله صفایی، عارف صفوی، امیر ضرابی، شهاب‌الدین طباطبایی، کامران طباطبایی، وحید عابدینی، محسن عربی، عقیل عزتی گرگری، رحیم علیشاهی، ناعمه علی‌نژاد، حمزه غالبی، مهدی غنی، محمد فاضلی، حسن فایضی، مقصود فراستخواه، مجید فراهانی، محمد فکری، علی قاسمی ماژین، فرهاد قدوسی، علی‌ قلی‌زاده، امین کاوه‌ای، غلامحسین کرباسچی، داود کرمی، الهه کولایی، هما کوهی، اسماعیل گرامی‌مقدم، بامداد لاجوردی، احمد مازنی، محمدمهدی مجاهدی، احسان مجتهدی، محمدرضا محمدی، محمد مرادحاصلی، فرید مرجایی، عرفان مردانی، علی مرعشی، ابوذر معتمدی، ضحی معتمدی، اکبر منتجبی، احسان منصوری، مصطفی موسوی‌لاری، حجت‌الله میرزایی، مهدی نایدر، محمدحسین نعیمی‌پور، سعید نورمحمدی، فریبرز نجفی‌مهر، حجت نظری، محمد نوروزی، الهه نوری، محمدامین نیکجو، حسین نیکخواه‌ابیانه، علی وفقی، علی هنری، مجید یونسیان.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    2 1
    حسن روحانیگند زدبه بورس.
    • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      0 1
      دولت روحانی که مورد حمایت اصلاح طلبان بود موفق شد هم اقتصاد را نابود کند هم جان مردم را بخطر بیندازد و بیش از 130،000 هموطنمان را با وارد نکردن عمدی واکسن کرونا به کشتن بدهد و افتخار رساندن رکورد روزانه تلفات کرونا تا 720 نفر مردم بیگناه در روز را برای خودش ثبت کند. بدتر از همه افشاگری عباس عبدی در فروردین 1399 بود که مشخص کرد روحانی و ظریف با بالا بردن تلفات کرونا و با وارد نکردن عمدی واکسن کرونا دنبال زنده کردن برجام بوده اند. دولت رئیسی با وارد کردن واکسن کرونا و واکسیناسیون گسترده تلفات را به صفر نفر در روز رساند و ممکن بودن وارد کردن واکسن و عمدی بودن وارد نکردن واکسن کرونا توسط اصلاح طلبان و حامیان برجام را بطور عملی اثبات کرد.
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    1 1
    این تحریم ها نتیجه خیانت شما اصلاح طلبانه-در سال ۸۸ شکست در انتخابات رو نپذیرفتید -چرا الان بیانیه نمیدید و به اشتباهاتتو ن اقرار نمی کنید؟
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      1 1
      بیش از 130،000 هموطنمان را بخاطر وارد نکردن عمدی واکسن کرونا از دست دادیم. عباس عبدی فروردین 1399 گفته بود که روحانی برای زنده کردن برجام با کرونا مقابله نمی کند. وارد نکردن واکسن کرونا هم برای زنده کردن برجام خسارت محض بوده. اصلاح طلبان فقط به مردم و کشور لطمه زده اند. اصلاح طلبان آیا حاضرند فوت بیش از 130،000 هموطن ایرانی در دولت روحانی بخاطر وارد نکردن عمدی واکسن کرونا را محکوم کنند؟ تلفاتی که اصلاح طلبان با وارد نکردن عمدی واکسن کرونا ایجاد کردند چند برابر کشتار اسرائیل در غزه است. با این حساب، اصلاح طلبهای عامل وارد نکردن واکسن کرونا و ایجاد تلفات در هموطنان بیگناهمان در حقیقت استاد اسرائیل در از بین بردن مردم بیگناه هستند.
    • حسین IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      1 1
      تقلب در انتخابات باعث شد احمدی نژاد بیاد و تحریمها و دزدیها و تنشها و قطعنامه ها و پشت بندش ویرانیهای گسترده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس