راهپیمایی ۲۲ بهمن با رنگ و بوی انتخاباتی؛ از اعلام شعارها تا تولد فهرست‌های جدید

احزاب و تشکل‌های سیاسی هرچند روزگذشته ظهور و بروزی در سپهر سیاست نداشتند، اما امروز فعال ظاهر شدند به گونه‌ای که جشن چهل و پنجمین سالگرد انقلاب رنگ و بوی انتخاباتی گرفت.

به گزارش مشرق، صاحبان انقلاب اسلامی صبح امروز باردیگر با آرمان‌های امام و رهبری در چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تجدید بیعت کردند.

همه مردم با سلایق و دیدگاه‌های مختلف سیاسی در راهپیمایی اعلام حضور کردند تا بگویند «انقلابِ خمینی» به نام یک جریان نیست. این انقلاب برای همه مردم است از این رو ملتِ ما امروز به وقت ۲۲ بهمن به صورت گسترده در راهپیمایی شرکت و حماسه ای ماندگار در تقویم «جمهوری اسلامی» خلق کردند؛ قطعه دیگر پازلِ مشارکت مردمی در ۱۱ اسفندماه تکمیل می‌شود.

دومین شعار انتخاباتی شورای وحدت

احزاب و تشکل‌های سیاسی هرچند روزگذشته ظهور و بروزی در سپهر سیاست نداشتند و فقط فعالیت‌های خود را به صدور بیانیه و دعوت از مردم برای شرکت در جشن انقلاب بسنده کرده بودند، اما امروز فعال ظاهر شدند به گونه‌ای که جشن چهل و پنجمین سالگرد انقلاب رنگ و بوی انتخاباتی گرفت. در همین راستا شورای وحدت با پخش تراکت‌هایی از شعار جدید انتخاباتی خود رو نمایی کرد.

شورای وحدت تصمیم گرفته است با تعیین چند شعار وارد کارزار انتخاباتی شود، پیش از این ایرنا، از یک شعار این تشکل سیاسی به نام «همه با هم، تحول برای حل مشکلات» رونمایی شده بود و در مراسم امروز نیز دومین شعار وحدتی‌ها اعلام شد.

شورای وحدت اصولگرایان متشکل از احزاب و شخصیت‌ها است که بلوک‌های حزبی آن را بیشتر دو جبهه پیروان خط امام و رهبری به ریاست «محمد رضا باهنر» و جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت به ریاست « سید شهاب الدین صدر» تشکیل می‌دهند؛ ۲۵ بهمن ماه نیز فهرست ۳۰ نفره آنها در پایتخت با محوریت جامعه روحانیت مبارز قطعی می‌شود. ریاست شورای وحدت را هم «مصطفی پورمحمدی» برعهده دارد.

او که در راهیپمایی امروز حضور یافته بود با بیان اینکه خوشبختانه فضای سیاسی کشور با توجیهات و تبیین‌ها وضعیت بهتری پیدا کرده است و امیدواریم این خودآگاهی در جامعه ما افزوده شود، گفت: باید بدانیم هر تحولی در کشور با حضور پرشور مردم در صحنه‌های چون راهپیمایی یا انتخابات باید شکل بگیرد.

راهپیمایی ۲۲ بهمن با رنگ و بوی انتخاباتی؛ از اعلام شعارها تا تولد فهرست‌های جدید

روحانیت در دو جریان سیاسی حضور فعال و پررنگی ایفا می‌کند. یک بال در جریان راست ـ بخوانید اصولگرایان ـ متعلق به جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است و یک بال دیگر در جریان چپِ دیروز و اصلاح‌طلبان امروز را مجمعتین( روحانیون اصلاح‌طلب) تشکیل داده‌اند.

مجمع نیروهای خط امام و رهبری از جمله تشکل‌های سیاسی شناخته می‌شود که همسو با جریان اصلاحات حرکت می‌کند. دبیر کلی آن را حجت الاسلام «سید هادی خامنه‌ای» برعهده دارد، همان فردی که سابقه مدیر مسئولی روزنامه حیات‌نو و نمایندگی مردم تهران در مجلس ششم را در کارنامه خود ثبت و ضبط کرده است. زیاد اهل مصاحبه نیست، اما حضور در راهپیمایی فرصت مناسبی فراهم کرد تا خبرنگار ما به سراغش برود و درباره اهمیت انتخابات پیش رو از او سوال کند.

وی با اشاره در پیش بودن انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: همه چیز در کشور متعلق به مردم است و مسئولان باید به مردم توجه داشته باشند و به خواست آنها احترام بگذارند.

تولد یک فهرست در انتخابات مجلس

اگر اهل فضای مجازی و توئیتر باشید حتما در جریان اخباری که مبنی بر حضور و نقش آفرینی یک سخنران جنجالی در انتخابات مطرح شده است قرار گرفته‌اید. جریان از آن قرار بود که رائفی‌پور قصد داشت با معاون سابق سیاسی وزارت کشور ائتلاف و فهرست انتخاباتی برای مجلس دوازدهم منتشر کند. امروز هر دو در راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن ظاهر شدند و درباره کنشگری خود اعلام موضع کردند.

«محمدرضا غلامرضا» معاون سابق وزیر کشور که ترکش بخشنامه‌ای انتخاباتی وزارت کشور او را گرفت و پس از واکنش‌ها و اعتراضات شدیدی که از سوی بهارستانی‌ها صورت گرفت، از ساختمان فاطمی وداع کرد و «سید محمد تقی شاهچراغی» به جای او بر صندلی معاونت سیاسی تکیه زد در حاشیه جشن انقلاب، ائتلافش با رائفی‌پور را تکذیب کرد و گفت: بر اساس اصلاح مواد قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، صرفا احزاب می‌توانند لیست بدهند. از آنجا که بنده نه صاحب حزب هستم و نه تاکنون عضو حزبی بوده‌ام، چنین ادعایی واقعیت ندارد.

او هرگونه نقش آفرینی در انتخابات را تکذیب کرد اما با این حال مدیر موسسه مصاف می‌خواهد به عنوان یک بازیگر و حتی کارگردان حضور چشمگیر در صحنه رقابت انتخابات داشته باشد. «علی اکبر رائفی‌پور» رسما اعلام کرد: بنا بر معیارها احتمال زیاد به فهرست انتخاباتی می‌رسد و به مردم گزینه‌های خود را معرفی خواهد کرد.

تکمیل پازل مشارکت مردمی در ۱۱ اسفندماه

همان‌طور که در ابتدای گزارش اشاره شد، حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه قطعه پازل مشارکت مردمی در ۱۱ اسفند ماه را تکمیل می‌کند.

«غلامعلی حداد عادل» رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب که از ائتلاف‌های فعال در صحنه انتخابات به حساب می‌آید ضمن بیان این مطلب با بیان اینکه ما همه دست در دست هم ایران را آبادتر خواهیم کرد و عظمت این کشور را دوباره تجدید خواهیم کرد، می‌گوید: مردمی که امروز به این راهپیمایی آمدند، ان شاء الله این حضورشان را در یازدهم اسفند ماه تجدید کرده و این شکوه را با یک مشارکت بالا در انتخابات تکمیل می‌کنند.

همین دیدگاه از سوی جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی که عضو جبهه تحول خواهان انقلابی هست نمایندگی می‌شود.

«مجتبی شاکری» دبیرکل این تشکل سیاسی گفت: همه کسانی که در راهپیمایی امروز شرکت کرده‌اند به دنبال این هستند که یک مجلس قوی و در تراز انقلاب اسلامی شکل بگیرد و این کار حتما با انتخاب افرادی صورت می‌گیرد که سرآمدان جامعه ما هستند. ان شاء الله جمعه ـ ۱۱ اسفند ماه ـ همه، این جمعیت را پای صندوق‌های رأی ببینیم.

حضور اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها در انتخابات

پیش از این به واکاوی راهبرد و مواضع متناقض اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو پرداختیم اما امروز یک چهره سیاسی که در دولت اصلاحات و تدبیر و امید حضور داشت و در سال ۷۶ در جمعیت دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی از کاندیداتوری آیت الله ری شهری حمایت می‌کرد از حضور بخشی از اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان در انتخابات مجلس دوازدهم خبر داد.

«محمد شریعتمداری» که در انتخابات ۹۲ هم نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شده بود اما نتوانست از فیلتر شورای نگهبان عبور کند، گفت: گروه‌های معتدل برای حضور و مشارکت در انتخابات به صورت رسمی اعلام نظر کرده‌اند و برخی از اعضای شورای مرکزی آنها نیز مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است. بنا به اطلاعاتی که دارم برخی از گروه‌های اصلاح‌طلب هم علاقه‌مند به حضور در انتخابات هستند.

وی در عین حال به گلایه برخی از چهره‌ها و احزاب اصلاح‌طلب در بررسی تایید صلاحیت‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: چهره‌های شاخص و احزاب و گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب، مشارکت را به دلیل عدم حضور گزینه‌های آنها مناسب نمی‌دانند و تصور می‌کنند گزینه‌ای برای رأی دادن ندارند، در بین آنها نیز افرادی هستند که خودشان در انتخابات مشارکت می‌کنند و مردم را هم دعوت به شرکت در انتخابات می‌کنند.

راهپیمایی ۲۲ بهمن با رنگ و بوی انتخاباتی؛ از اعلام شعارها تا تولد فهرست‌های جدید

رسایی: تغییر حوزه نمی‌دهم

پس از اعلام نتایج بررسی شکایت داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم در شورای نگهبان، بازار تغییر حوزه‌های انتخابیه داغ شده است. «نوبختِ اعتدال گرا» از تهران به رشت تغییر حوزه داد و احتمال می‌رود« باهنرِ اصولگرا» هم راهی کرمان و یا قم شود. در این بین، جابه‌جایی نوبخت بی‌حاشیه نبود. در فضای مجازی خبری مبنی بر احتمال رقابت حمید رسایی با محمد باقر نوبخت پخش شد.

این خبر دیری نپاید که از سوی رئیس کمیته انتخاباتی جبهه شریان رد شد. «حمید رسایی» در توئیتی نوشت: تغییر حوزه انتخابیه‌ام به رشت به خاطر رقابت با آقای نوبخت، کذب است. رقیبم در تهران است و ان‌شالله با لیست #امناء زیر میز پدرخوانده‌های سیاسی و سهمیه‌بندی باندی می‌زنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    2 3
    رای من
  • IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    0 0
    فقط مواظب باش زیر میز میزنه مردم هزینه ندهند.
  • DE ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    1 0
    رنگ نداشت اما بوی دماغ سوختگی میداد ..
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    1 1
    وقتی 22 بهمن هم فرداش بورس سراسر منفی هست یعنی مردم هیچ اهمیتی ندارد ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس