به گزارش مشرق، عبدالرحیم انصاری، فعال رسانه در کانال تلگرام خود نوشت:

اتفاق جالبی افتاده؛ پلیتیکو گزارش داده برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و مخصوصا امارات به آمریکا گفته اند حق ندارید از پایگاه هایتان در خاک ما برای حمله به ایران و متحدانش استفاده کنید!

نکته اما اینجاست که حاکم امارات این خواسته را سال ۲۰۲۲ و در دیدار با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید مطرح کرده بود، لیکن پلیتیکو خبرش را امروز منتشر مینماید که آن هم به احتمال فراوان با مجوزهای سیاسی دولت آمریکا مقدور شده است. چرا؟

واقعیت این است که ایالات متحده آمریکا دیگر آن اعتبار و احترام سابق را نزد کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ندارد. ممالک عرب منطقه سالها به این امید گاو شیرده آمریکا بوده اند که این کشور در ازایش امنیت آنها را در برابر ایران و متحدانش تامین نماید، اما امروز از تامین امنیت خودش هم عاجز است. همگان میبینند آمریکا قادر به مراقبت از پایگاه های خود هم نیست؛ کشتی هایش در منطقه امنیت ندارند، و تفنگدارانش در مواجهه با نظامیان ایرانی در خلیج فارس بالاجبار فارسی حرف میزنند.

طبعا چنین آمریکایی که حتی در تامین امنیت خود نیز عاجز است قادر نخواهد بود پشتیبان خوبی برای کشورهای منطقه باشد. در واقع اگر درگیری بین اعراب و ایران رخ بدهد آمریکا حاضر نخواهد بود کنارشان بایستد و از آنها دفاع کند. بنابراین بهترین گزینه برای کشورهایی نظیر امارات دوستی با ایران است و نه تقابل با او! علاوه بر این، ایران بارها هشدار داده اگر آمریکا از خاک کشوری برای حمله به منافع ما استفاده کند، نه تنها ارتش ایالات متحده که حتی کشور میزبان هم تنبیه میشود. اما نکته مهم این ماجرا زمان انتشار این خبر در رسانه آمریکایی پلیتیکو است! آمریکا اگر میخواست درخواست امارات را نادیده بگیرد قطعا اجازه انتشار خبرش را نمیداد!

کما اینکه تا همین چند روز پیش هم آن را مخفی کرده بود؛ اما بایدن این روزها از یک طرف با فشار نیروهای مقاومت در غرب آسیا روبرو است، و از طرفی هم باید پاسخگوی منتقدین داخلی باشد که چرا در برابر گروه های وابسته به ایران منفعل عمل میکند. از آنجا که توان غلبه بر این شرایط را ندارد احتمالا در پی دستاویزی است تا ناتوانی خود را توجیه کند.

با انتشار این خبر در پلیتیکو حالا هر زمان که تحت فشار منتقدین قرار گرفت به راحتی میتواند بگوید کشورهای منطقه اجازه استفاده از خاکشان برای حمله به متحدان ایران را به ما نمیدهند، حال آنکه واقعیت چیز دیگری است!

امارات ممکن است این خواسته را به دلایلِ پیش گفته مطرح کرده باشد، اما مطمئن باشید اگر آمریکا خود نمیخواست نمیتوانست آن را تحمیل کند! ولی انتشار خبر مربوط به سال ۲۰۲۲ آن هم در این شرایط خاص و به دست خود آمریکایی ها، بیانگر آن است که آمریکا آگاهانه عقب نشینی آشکاری داشته است!

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • محمد IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    26 11
    سلام اخراج آمریکا از منطقه حتمي است.
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      2 9
      کل هلیکوپترهای ارتش ایران آمریکاییه مشنگ
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      6 0
      خو اصلا فرض کنید همه چیز نظامی ایران خرید از آمریکا باشه، در هر صورت این اشغالگرای جنایتکار تروریست باید گورشون رو گم کنن از منطقه؛ حالا انگلی مث تو با این حرفا میخوای ایران و ایرانی رو تحقیر کنی به فرض باطل خودت؟
  • IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    8 36
    آدم از سطح حماقت و رذالت مزدوران مجازي حكومت فاسد ايران حيران ميشه!!!
    • سرسوزن IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      20 0
      خدایشش ادم از دین طرفداران حقیقی چاهزاده و اپوزسیون ایران مغزش صوت میکشه. حماقت و درندگی و بی ناموسی ازشان موج می زند. البته بنده نمی گم بی ناموس انها خودشان گفتند بی ناموس هستند
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      9 0
      مناخیم جون شالوم. یا آب رو بریز اونجا که میسوزه یا خودش رو بذار تو تشت آب سرد! هارهارهار...
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      1 0
      خوب اینا فاسد اوکی حالا لطف کن بگو صاحبت خاوری کورش کمپانی و بقیه اقازاده ها را مسترد کند تا به امید انجا ندزدن بیارن اونور
    • صفدر IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      3 3
      درود بر محور مقاومت
  • IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    4 16
    این یک تحلیل آبدوغ خیاری است که در این فصل لرز میاره ! طرف دیگر ماجرا اینه که امارات تحت فشار افکار عمومی طرفداران مقاومت در منطقه قرار گرفته و حالا آمریکا با پخش این موضع امارات هم حضور خودش در منطقه رو تشدید میکنه به بهانه دفاع از متحدینش و دلگرمی به آنها و هم نفاق امارات رو حفظ میکنه برای بقاء حکومت بن زاید ! تمام بدبختی و غافلگیری کشور ما در صحنه های سیاسی و نظامی منطقه اینه که متاسفانه در راس دستگاه دیپلماسی کشور افرادی هستند که این تحلیل های آبدوغ خیاری رو دارند !
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      5 2
      سلام خیک دوغ! تو همون مزدور کپک زده مریم و مصی خنده نیستی که کامنت 7:09 رو در کردی؟! خخخخخخخ
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    11 14
    با چه رویی این مزخرفات رو به عنوان تحلیل سیاسی تحویل خلق الله می دهید؟
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      6 8
      من تست کردم جیگر! دیدم هروقت مطلبی ضد رژیم کثافت آمریکا منتشر بشه فی الفور چنتا پادوی مزدور ماله کش از آلبانی خودشون رو میرسونن!
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      4 2
      با همان روحیه ای که تو چرت گویی می‌کنی ولی ما کجا و تو کجا گوگولی
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    5 1
    این کشورها در ظاهر مخالفت می کنند. وگرنه اگر امریکا واقعا بخواهد کاری کند اینها توان مخالفت ندارند. بقای رژیمهای آنها به واسطه تایید و حمایت آمریکا است
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    6 0
    علت اصلی ماجرا این است که کشورهای منطقه فهمیدند امریکا برای دوشیدن انها اقدام کرده است
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    5 1
    ایران کم کاری میکند شر صهیون خیلی راحتر از این جمع میشد؟!.روح الله
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    0 0
    به نظرم در ظاهر این تصمیم صورت گرفته و عوام فریبی است.از خاک اردن و امارات برای حمله به غزه استفاده شده.امارات در بمباران غزه همکاری داره.امارات و عربستان و اردن اقلام غذایی با کامیون به اسرائیل میرسونن .به اینها نباید اعتماد کرد.شیطان در وجودشون رخنه کرده .مصر گذرگاه رفح رو بسته تا مردم غزه از گرسنگی بمیرن.این حکام و دولتهاشون و نمایندگانشان باید عوض بشن و افراد متدین جایگزین آنها بشن تا منطقه نفس راحتی بکشه
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    1 0
    کشورهای منطقه از ترس قیام ملت خودشون این حرفا رو میزنن ولی در عمل پشتیبان آمریکا و صهیونیست ها هستن
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    0 1
    الان اذربایجان شمالی و پاکستان کشورهای منطقه هستن یا نیستن؟
  • DE ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    0 0
    متاسفانه متاسفانه اگر قدرت قوی در منطقه نباشه، سران خیلی از این کشورها مثل سگ و‌ گربه به جان هم خواهند افتاد. بنابراین وجود قدرتهای قوی تنها منافع قلدران را تامین نمی کند. بلکه بی لیاقتی اینها بگونه ایست که برای کشورهای غیر دمکرات این شرایط بهینه است.
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    1 0
    شاید دلیل اصلی این صحبت های امارات را نمی توان دقیق گفت ولی اگر آنها مطلع نبودند که موشکهای ایران قادرند در عرض چند دقیقه کلیه پایگاه ها و ادوات نظامی خودشان و آمریکایی ها را نابود کنند احتمالا این چنین موضعگیری نمی کردند. حضور آمریکا در منطقه در حال حاضر از این جهت بیشتر نمایشی است تا واقعی. چنانچه بتوان هزینه حضور حتی نمایشی آمریکا را بالا برد به احتمال زیاد خود تصمیم به خروج گیرند زیرا که دیگر نفعی از این بابت کسب نمی کنند.
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 0
    تو درست میگه که آمریکا کشورت افغانستان را بیست سال اشغال کرد و بعد به هرکس خودش خواست بخشید! نمیدونستیم امارات اینقدر قدرتمند که آمریکا جرات نداره بدون مجوز اون به جای دیگری حمله کنه!!!! اما یادت باشه بچه پروی مفتخور که بزرگترین دشمن ایران اول و آخر شماها هستید و بعد اعراب نظیر امارات و عربستان و..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس