اعلام آمادگی گروسی برای سفر به ایران در ماه آینده میلادی

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تکرار ادعاهای سیاسی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان گفت که تمایل دارد برای پایان دادن به مسائل پادمانی، ماه آینده میلادی به ایران سفر کند.

به گزارش مشرق، گروسی در گفت‌ وگو با خبرگزاری رویترز ادعا کرد که ایران به غنی‌سازی اورانیوم، فراتر از حد مورد نیاز برای استفاده صلح‌آمیز ادامه می‌دهد. وی افزود که می‌خواهد ماه آینده برای پایان دادن به شکاف میان آژانس و ایران به تهران سفر کند.

مدیرکل آژانس اتمی ادعا کرد که سرعت غنی‌سازی در ایران نسبت به پایان سال گذشته کمی کاهش یافته است اما ماهانه ۷ کیلوگرم اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد تولید می‌شود.

گفتنی است که مدیرکل آژانس اوایل دی‌ ماه با انتشار گزارش تحریک‌آمیزی اعلام کرد که روند تولید اورانیوم غنی‌شده در ایران افزایش یافته است. بر اساس این گزارش ادعایی، ایران سرعت غنی‌سازی اورانیوم خود را با خلوص ۶۰ درصد تغییر داده و از تولید ۳ کیلوگرم به حدود ۹ کیلوگرم در ماه بازگشته است.

در این گزارش ادعایی، گروسی با اشاره به افزایش تولید اورانیوم غنی‌شده در نیروگاه‌های فردو و نطنز اعلام کرد: ایران تولید اورانیوم غنی شده با خلوص ۶۰ درصد در قالب هگزافلوراید را به حدود ۹ کیلوگرم در ماه، از پایان نوامبر افزایش داده است.

همان زمان محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان تصریح کرد که فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب ضوابط و توافقات پادمانی صورت می‌گیرد. وی گفت: ما همان غنای ۶۰ درصد را تولید می کردیم، نه کاری را تغییر دادیم و نه ظرفیت جدیدی ایجاد کردیم. این یک هیاهوی رسانه‌ای است تا فشار افکار عمومی دنیا از جنگ غزه منحرف شود.

گروسی مدعی شد: «این کاهش و افزایش سرعت مانند چرخه ای است که از نظر من روند افزایش مداوم موجودی اورانیوم بسیار غنی شده را تغییر نمی دهد.»

وی با بیان ادعای شکاف میان آژانس و ایران مدعی شد: «ایران می‌گوید آنها از غرب مشوق‌هایی را دریافت نمی‌کنند، اما برای من درک این منطق بسیار پیچیده است زیرا آنها باید با ما همکاری کنند و (این رابطه) هرگز نباید مشروط به انگیزه‌های اقتصادی یا مسائل دیگر باشد. »

بنابر گزارش رویترز، گروسی پیش از سفر به تهران به مسکو خواهد رفت تا با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، درباره ایران و خاورمیانه و اوکراین گفتگو کند.

مدیرکل آژانس با بیان اینکه روسیه به عنوان عضو توافق سال ۹۴ باید در قبال پرونده هسته‌ای ایران ایفای نقش کند مدعی شد: «در شرایط کنونی هم که برجام کاملاً از هم پاشیده است، چیزی باید این خلاء را پر کند.»

گروسی نزدیک به پنج سالی است که ادعاهایی را به واسطه اطلاعات و ادعاهای غیرمستند علیه برنامه هسته‌ای کشورمان مطرح می‌کند. این ادعاها ریشه در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی دارد که با هدف امنیتی سازی پرونده هسته‌ای ایران در اختیار رسانه‌ها و مقامات آژانس قرار می‌گیرد.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست؛ با این حال اسفند سال گذشته در جریان سفر دو روزه رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران، به صورت داوطلبانه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان این سازمان، در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران) موافقت کرد.

در پی این توافق (موسوم به بیانیه ۴ مارس) جلساتی در سطح کارشناسی برگزار شد و با تعاملات انجام شده از ابتدای سال جاری تاکنون، ایران و آژانس پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در ارتقاء همکاری‌های خود طبق بیانیه مشترک اسفند ۱۴۰۱ داشته‌اند. در نتیجه این روند چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل و فصل شده، گفت وگوها و تعاملات ایران و آژانس افزایش یافته و گفت وگو در مورد حل و فصل موضوعات فنی دیگری در جریان است.

محسن نذیری اصل سفیر کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین چندی پیش اظهار داشت که بیانیه ۴مارس باید در تمامیت آن مورد توجه قرار گیرد. وی تصریح کرد: همکاری‌های ایران بخشی از این بیانیه است نه تمام آن. نگاه بخشی به این بیانیه مشترک کمک کننده نخواهد بود.

سفیر کشورمان با اشاره به همکاری‌های گسترده و مثال‌زدنی ایران و آژانس، خاطر نشان کرد: از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران تنها راه تداوم همکاری‌های داوطلبانه، ترسیم یک چشم‌انداز مشخص از همکاری‌ها و ارائه اطمینان به ایران است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    1 0
    گروسی احمق بهتربود از زرادخانه های اسراییل هم بازدید می کرد تا تهدیدها ی وزیر صهیونیستی که خواسته بودازبمب هسته ای برای ازبین بردن فلسطینیان استفاده شود آنهارا مورد سرزنش و موردانتقادقرار میدادتا به فراکفنی از ایران به نفع دشمنان انجام دهد
  • SE ۰۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    1 0
    این را به ایران راه ندهید
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    1 0
    آقا این جاسوس رو راهش ندین، بگین هروقت اسرائیل رو بازدید کردین بعدش بیاین اینجا!!
  • حسین IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    0 0
    این دییوس رو راه ندین.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس