گروسی بر مدار جوسازی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران

گروسی بار دیگر ادعاهای نخ‌نما علیه برنامه هسته‌ای کشورمان را تکرار کرد و مدعی شد که توافق اسفند ماه گذشته موسوم به بیانیه ۴ مارس در مورد حل‌وفصل مسائل پادمانی، پیشرفت نمی‌کند.

به گزارش مشرق، رافائل گروسی که برای شرکت در اجلاس داووس به سوئیس سفر کرده، در گفت‌وگو با شبکه بلومبرگ ادعا کرد: ‌ایران به اندازه چند کلاهک هسته‌ای مواد اتمی دارد. البته بگذارید شفاف بگویم این بدین معنا نیست که آن‌ها (کلاهک هسته‌ای) دارند، اما این مساله عادی هم نیست. آن‌ها به حدی اورانیوم غنی‌شده ذخیره کرده‌اند که (برخورداری از کلاهک هسته‌ای) یک احتمال محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: همانطور که در گزارش اخیر من مطالعه کردید، آن‌ها سرعت غنی‌سازی خود را افزایش داده‌اند. البته آن‌ها مجاز هستند ولی ما هم باید بتوانیم راستی آزمایی کنیم.

گفتنی است که مدیرکل آژانس اوایل دی‌ ماه با انتشار گزارش تحریک‌آمیزی اعلام کرد که روند تولید اورانیوم غنی‌شده در ایران افزایش یافته است. بر اساس این گزارش ادعایی، ایران سرعت غنی‌سازی اورانیوم خود را با خلوص ۶۰ درصد تغییر داده و از تولید ۳ کیلوگرم به حدود ۹ کیلوگرم در ماه بازگشته است.

در این گزارش ادعایی، گروسی با اشاره به افزایش تولید اورانیوم غنی‌شده در نیروگاه‌های فردو و نطنز اعلام کرد: ایران تولید اورانیوم غنی شده با خلوص ۶۰ درصد در قالب هگزافلوراید را به حدود ۹ کیلوگرم در ماه، از پایان نوامبر افزایش داده است.

همان زمان محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان تصریح کرد که فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب ضوابط و توافقات پادمانی صورت می‌گیرد. وی گفت: ما همان غنای ۶۰ درصد را تولید می کردیم، نه کاری را تغییر دادیم و نه ظرفیت جدیدی ایجاد کردیم. این یک هیاهوی رسانه‌ای است تا فشار افکار عمومی دنیا از جنگ غزه منحرف شود.

اصرار گروسی بر سیاه‌نمایی برنامه اتمی ایران

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه سیاه‌نمایی علیه برنامه اتمی کشورمان ادعا کرد که از نیت ایران برای انباشت اورانیوم غنی‌شده بی‌اطلاع است. وی مدعی شد: آن‌ها این مواد را ذخیره می‌کنند و می‌گویند – البته حق آن‌هاست – اعلام می‌کنند که برای مصارف صلح‌آمیز است اما ما شاهد چنین چیزی نبودیم.

گروسی ادامه داد: ایران غنی‌سازی می‌کند، از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار است، سانتریفیوژ سرهم می‌کند، و تمام فعالیت‌های مربوط به روند تولید سوخت هسته‌ای را انجام می‌دهد. اما آن‌ها به مسائل مهمی که ما در گذشته کشف کرده‌ایم پاسخ نمی‌دهند.

وی با تکرار ادعاهای پادمانی ادامه داد: «برای ما روشن نیست که چرا ذرات اورانیوم را در مکان‌هایی که هرگز به عنوان میزبان فعالیت هسته‌ای اعلام نشده بود، پیدا کردیم. ما می‌پرسیم اگر مواد و یا دستگاه‌های هسته‌ای موجود بوده است، کجاست. لذا این یک روند خسته کننده است که ما می‌پرسیم اما پاسخ دریافت نمی‌کنیم.»

ادعاهای پادمانی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران ریشه در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی دارد که با هدف امنیتی سازی پرونده هسته‌ای ایران، در اختیار رسانه‌ها و مقامات آژانس قرار می‌گیرد. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی پنج سال پیش و در پی خروج آمریکا از برجام ادعای کشف آثار اتمی در مکان‌های اعلام نشده در ایران را مطرح کرد و ماجرا توسط رسانه‌ها دامن زده شد.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست؛ با این حال اسفند گذشته در جریان سفر دو روزه رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران، به صورت داوطلبانه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان این سازمان، در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران) موافقت کرد.

در پی این توافق (موسوم به بیانیه ۴ مارس) جلساتی در سطح کارشناسی برگزار شد و با تعاملات انجام شده از ابتدای سال جاری تاکنون، ایران و آژانس پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در ارتقاء همکاری‌های خود طبق بیانیه مشترک اسفند ۱۴۰۱ داشته‌اند. در نتیجه این روند چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل و فصل شده، گفتگوها و تعاملات ایران و آژانس افزایش یافته و گفتگو در مورد حل و فصل موضوعات فنی دیگری در جریان است.

محسن نذیری اصل سفیر کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین سه هفته پیش به ایرنا گفت که بیانیه ۴مارس باید در تمامیت آن مورد توجه قرار گیرد. وی تصریح کرد: همکاری‌های ایران، بخشی از این بیانیه است، نه تمام آن. نگاه بخشی به این بیانیه مشترک کمک کننده نخواهد بود.

سفیر کشورمان خاطر نشان کرد: از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران، تنها راه تداوم همکاری‌های داوطلبانه، ترسیم یک چشم‌انداز مشخص از همکاری‌ها و ارائه اطمینان به ایران است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    6 5
    شما رو به آنچه می پرستید بسازید این سلاح هسته ای رو تا همه این بهانه ها و قطعنامه ها و دنگ و فنگ ها برای همیشه تمام بشه. بسازید دیگه و خودتون و ملت رو راحت ‌کنید بابا.
    • مغز متفکر IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      1 6
      خب ! خودت گفتی بسازید سلاح هسته ای ! پسرباهوش و زرنگ اگر به قسم خوردن میشد بمب اتم درست کرد که الان کل کشور اتمی شده بود، با صبر و حوصله و زحمت و تلاش و توکل بر خداوند متعال ایران هم هسته ای میشه،انشاءالله
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      3 1
      یه موشک بزنید به خونه این ملعون ، زیادی رو مخه.
  • هادی US ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    4 4
    گروسی تو مدار درسته. جمهوری اسلامی چرا نمیره تو مدار اتمی شدن؟ منتظره بهمون حمله بشه؟
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    9 3
    این رو دیگه توی ایران راه ندین
  • US ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    6 8
    این بختک هسته‌ای رو که بر سر ایران سایه انداخته! نه ازش اتم ( سلاح) بیرون آمد نه ثروت و پول!فقط تحریم بیرون و نصیب مردم شد ،یکی رو باید انتخاب کنید نمیشه تا قیامت اینجوری بازی کرد!
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    3 2
    زمان اوباما وقتش بود. الان دیگه فرقی نداره، هر بلالیی تونستن. سرمون آوردند. پس کار را تمام کنید و این لعنتی را رونمایی کنید.
  • SE ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    8 0
    وقتی راهش میدهید و باهاش عکس میگیرید پررو میشه
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    5 0
    فرافکنی و منحرف کردن افکار عمومی جهان از پرونده اسرائیل در دادگاه لاهه / کاری که دقیقا داره این نوکر اسرائیل و آمریکا ی گروسی می‌کنه
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    2 2
    به بهانه اسرائیل امریکا پاکستان میتونیم بمب اتم بسازیم ما کهت حریم هستیم حداقل بازدارندگی کامل کنید
  • کرامت الله سلیمی RO ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 3
    کشور ما به شکل بسیار وحشتناکی به جنگ نزدیک شده است اما متاسفانه رسانه ها همچنان از برجام و سلاح هسته ای می نویسند. نمی دانم چه چیزی باید رخ دهد تا رسانه ها از ساده اندیشی و زودباوری بیرون بیان. بابا........ سلاح هسته ای یک خالی بندیست. تا کی می خواهید این اراجیف و مزخرفات و لاطائلات را منتشر کنید. سلاح هسته ای همان اقا گرگه دوران کودکی ماست و فقط برای ترساندن مطرح میشه و مطلقا وجود خارجی ندارد. انرژی هسته ای و سلاح هسته ای یک شبه علم هستند و فقط در داستانهای تخیلی وجود دارند. اگر کشورمان درگیر جنگ شد شما رسانه ها از مقصران اصلی این موضوع هستید. هنوز هم برای جلوگیری از جنگ و قحطی فرصت هست. اما نیاز به همکاری رسانه های شجاع و با استعداد دارد. ایا شما شهامت همکاری دارید؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    2 4
    به کوری چشم دشمنان ایران مطمئن باشید ایران هیچ احتیاجی به سلاح هسته ایی ندارد
    • US ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      2 2
      یعنی خاک بر سرت
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    3 0
    به نظرمیاد نظرات آمریکا واسراییل دارد ازطرف مدیرکل آژانس گفته می شود که بی طرفانه نبوده وبیشترمغرضانه به سود دشمنان ایران وبرای افکارعمومی همانهاانتشارمیابد
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    2 0
    فتنه شروسی
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    1 0
    این دلقک اسراییل را به ایران راه ندین تا از این غلطهای زیادی نکنه
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    گر روسی!.
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    0 0
    سبیل گروسی چرب باید گردد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس